NE POSTOJI ČAROBNI ŠTAPIĆ, POSTOJI SAMO RAD! Ivan Bakić, HR direktor NECTAR GRUPA

Tekst je preuzet iz HRM magazina broj 3. Nectar je kompanija koja je posebna po brzom razvoju kroz koji je prolazila za 20 godina koliko postoji, velikim akvizicijama i prepoznatljivoj, liderskoj poziciji na tržištu. Ono što je takođe posebno i retko jeste to da je kompanija i dalje 100% domaća. Zaposleni koji su u kompaniji duži period podelili su sa mnom zanimljivo viđenje razvoja: da je ovo „kompanija koja se jako brzo razvija, inovira, uvodi nove tehnologije i nova znanja”, prateći promene na tržištu. Ljudi koji čine kompaniju rasli su i razvijali se s njom. Međutim, s većim zahtevima tržišta, uporedo je rasla i potreba za profesionalizacijom ljudi koji u kompaniji rade. Dalje, s akvizicijama, umesto jedne kompanije, jedne „porodice”, u Nectar grupi kroz velike akvizicije našlo se nekoliko „porodica”, čiji su članovi imali različite istorije, načine rada, profesionalni razvoj i svakako različite motivacije za rad. 16   U postavci HR strategije razvoja i unapređenja rada zaposlenih, odnosno uvećanja motivacije za rad i dugoročnu karijeru u kompaniji, definisali smo nekoliko osnovnih pitanja:
  • Kako integrisati različite organizacione kulture kompanija članica?
  • Kako odgovoriti na različite potrebe različitih kategorija zaposlenih?
  • Kako povećati osećanje pripadnosti i zadovoljstva zaposlenih, a prema vrlo različitom senioritetu rada u kompaniji i različitim ranijim iskustvima?
Moje iskustvo je da ovde nema „čarobnih štapića”. Potreban je predan rad, velika želja i energija da se sve što je identifikovano i sprovede. Naglašavam da je strategija podrazumevala odgovaranje na mnogobrojne potrebe zaposlenih, ne isključujući korekcije zarada i vrlo ažurno nagrađivanje zaposlenih. Međutim, ovde ću se fokusirati na načine motivisanja zaposlenih koji su pre svega nenovčani. Pri tome, nema kraja. Nema završenog posla. Ljudima stalno treba podrška. Zato HR i postoji, da im to i obezbedi.

NECTAR VREDNOSTI

Radeći na unapređenju organizacione kulture, prvo smo definisali Nectar model vrednosti, a zatim i Nectar liderski model. Ovo su ključne smernice za ponašanje kroz koje očekujemo da svi zaposleni ostvaruju postavljene poslovne ciljeve. Zaposleni se informišu o oba modela na više načina i kroz više kanala, a najvažniji su radionice.

RAZLIČITE POTREBE ZAPOSLENIH 

Potrebe zaposlenih po lokacijama veoma su različite. Zato smo ih prvo mapirali, budžetirali, pa napravili akcioni plan. Pritom smo posebno vodili računa o:
  • zdravlju i bezbednom radu zaposlenih,
  • poboljšanju uslova rada i
  • podršci u posebnim situacijama.
Ne navodeći broj aktivnosti pojedinačno, sumiraću kratko, napravljeni su pomaci na navedenim poljima:
  • Posebno smo se posvetili kolegama iz proizvodnje, ali i iz drugih sektora, jer zaposleni čine temelj na kome se razvila i uznapredovala kompanija.
  • Intenzivno promovišemo zdrave načine života i zaposlenih i njihovih porodica, što je bila tema kojoj smo posvetili i naš „Porodični dan” u fabrici u Bačkoj Palanci.
  • Takođe, vodeći računa o zdravlju zaposlenih, uveli smo FitPass program kako bismo promovisali zdrav stil života.
  • Za naše mame, kompanija je, pored pune zarade tokom trajanja trudničkog i porodiljskog odsustva, pripremila i posebne pakete, kako bi mame i bebe uživale u zdravim proizvodima.
  • Takođe, za zaposlene kojima je potrebna novčana pomoć, napravljena je Komisija za dodelu solidarne pomoći, koja transparentno donosi odluke o pomaganju zaposlenima.

POSEBNI PROGRAMI

Posebni programi napravljeni su za osećanje pripadnosti i zadovoljstva zaposlenih, i to kroz:
  • negovanje ponašanja u vezi s vrednostima kompanije,
  • promovisanje otvorene komunikacije sa zaposlenima i
  • posebne pogodnosti koje kompanija može da obezbedi.
15 Kao što sam pomenuo, negovanje vrednosti i promovisanje komunikacije sprovodi se kroz sastanke sa zaposlenima, radionice vrednosti i isticanje najboljih primera ponašanja u skladu s vrednostima. Zato imamo istaknute ambasadore Nectar vrednosti – naše zaposlene koji na najbolji način daju primer ponašanja u skladu s vrednostima kompanije, kao i poseban program nagrađivanja inovativnosti zaposlenih, koji se zasniva na KAIZEN™ filozofiji. Tu je i dugačka lista događaja kojima radimo na održavanju pobedničkog i vedrog duha, od šolja s nadimcima, preko organizovanog gledanja Mundobasketa, „tajnog Deda Mraza”, ruleta za zajednički ručak, fleksibilnog radnog vremena i slično. Ovo je samo deo duge liste aktivnosti kojima se svaki dan trudimo da podržimo svoje zaposlene. Zaista, više nego ikada, HR ima zahtevnu ulogu kojom i privlači zaposlene, gaji ih i utiče na razvoj i dobrobit kompanije. Srećni ljudi čine srećne i uspešne organizacije. Autor je, Ivan Bakić, HR direktor NECTAR GRUPA