Polna (NE)jednakost

a

Možda nećete verovati, ali baš je ovako. Zvezdana Žujo, direktorka agencije Communis Sarajevo došla je pre dvadesetak godina i svoje nove sugrađane osvojila svojim kvalitetima. Poznata je kao odana prijateljica i etički profilisana menadžerka. Takođe, znaju je i kao veliku i posvećenu radnicu. I danas njeni prijatelji pamte naslov intervjua u Media Marketingu od prije nekoliko godina.

“U tri sata ujutru u Sarajevu rade samo semafori i Communis.“
automatska-skica77-740x493 Zbog tog i takvog rada Communis je danas jednan od najkreativnijih i najuspješnijih reklamnih agencija u Bosni i Hercegovini. Evo kako Zvezdana objašnjava supremaciju žena u reklamnoj industriji:

„Čitav svet se neprestano menja i sve je jasnije da su nam za ekonomski razvoj, a možda i za opstanak vrsta i planete, potrebne fundamentalne promene. Tendencija uvećanja uloge žene u ekonomiji i biznisu je opšta. U svetu raste i obrazovni nivo žena, pa tako na univerzitetima studira mnogo više žena nego muškaraca. Beleži se i enormni porast broja žena na čelnim pozicijama internacionalnih kompanija, u međunarodnim organizacijama i državnim vladama.“

Nakon ovog lucidnog objašnjenja Zvezdana prelazi na domaći, odnosno regionalni teren:

„Mnogi primeri iz zemalja regije potvrđuju da žena može biti uspešna kao muškarac, da vodi poslovanje i da upravlja. Ne mislim da su žene u podređenoj poziciji u odnosu na muškarce. Pitanje je samo koliko neko želi da radi i da se izbori za svoju poziciju u privatnom i poslovnom životu.“

Ne treba s uma smetnuti ni tradicionalne ženske vrline:

„Ova naša profesija je zaista lepa, dinamična i inovativna, stoga ne čudi da privlači žene. Kako se sve više pažnje poklanja izazivanju najdubljih emocija u komunikaciji s potrošačima, žene još više dolaze do izražaja, jer mislim da imaju malo više emotivnih senzora od muškog dela populacije. U suštini ne pravim bitne diferencijacije u spolu, smatram da to ovisi od osobe, ambicija, želja, potpore okruženja, vaspitanja…“a

 Ipak ostaje bez objašnjenja činjenica da ovu profesiju u svijetu uglavnom vode muškarci i zbog toga nas zanima Zvezdanin odgovor na pitanje: šta se to desilo na tradicionalno patrijarhalnom Balkanu?

„Naša regija je specifična po mnogo čemu. Ovde je moguće i ono što je nemoguće i obratno, nemoguće postaje moguće. Toliko različitosti na ovako malom prostoru nama je očigledno normalno, s tim smo odrastali i prihvatali sve, pa i te nelogičnosti. Biti poslovna žena u našoj regiji ume da bude istovremeno i naporno i lepo. Možda smo emotivnije, pustimo suzu kada nas niko ne gleda (a i kada gleda…). Muškarci, čini mi se, nešto lakše prolaze kroz život, jednostavnije prihvataju uspeh i neuspeh, pragmatičniji su.“

Ali ženama se teško prašta ono što se kod muškaraca podstiče i nagrađuje:

„Nedavno sam pročitala članak u kojem piše da se ženama s Balkana ne prašta uspeh i ne podstiče ambicija od malih nogu. Nama se kao igračke kupuju pegle, posuđe, kuhinje i lutke o kojima brinemo. A muškarcima se kupuju autići, bageri, lego kocke da grade kuće, zgrade, fabričke hale. Žene s jakom ličnošću i ambicijom sigurno se susreću s pregršt neprijatnih društvenih i emotivnih situacija, ali sve brže to prevazilaze i staju rame uz rame sa muškarcima. Evidentno ni Balkan nije što je nekad bio. Žene su dokazale da mogu parirati muškom svetu liderstva i menadžmenta.“

A kako na tu poželjnu ekspanziju žena reaguju muškarci. Evo još jednog zanimljivog odgovora:

„Istraživanja pokazuju, a svakodnevna praksa potvrđuje, da kad jedan pol okupira neko zanimanje, drugi odustaje od takmičenja. No, i dalje mislim da svi imamo isti cilj, a ko će pre stići do tog cilja i uzeti medalju nije stvar pola pobednika, nego ko je hrabriji, izdržljiviji, ko ima više energije, a i sreće u konačnici.“

[caption id="attachment_22970" align="aligncenter" width="550"]Image: 0012779779, License: Rights managed, Restrictions: Not available for use in Corbis Merchandise., Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia.com, Corbis Image: 0012779779, License: Rights managed, Restrictions: Not available for use in Corbis Merchandise., Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia.com, Corbis[/caption]

Zvezdana Žujo neporecivo veruje u poslovno čudo na Balkanu i dodaje da je manje važno ko će ga napraviti:

„Volela bih da Balkan postane raj za poduzetništvo i da u tom raju bude dovoljno mesta za sve sposobne žene i muškarce. Ovaj svet bio bi dosadno mesto za život da nema njih. Pre nekoliko godina radili smo event samo za žene, takav je bio brief od klijenta i moram priznati da je bilo krajnje neobično, a i nelogično. Stara poslovica kaže da iza svakog uspešnog muškarca stoji žena. Verujem da i iza svake uspešne žene stoji muškarac. Nije bitna njihova povezanost, nije nužno da je to suprug, partner. Može biti otac, brat, prijatelj. Zar je bitno ko napravi raj? Naravno da nije, bitno je uživati u tom raju.“

I sve ovo nisu jedini pokazatelji da se neke dobre svari zaista dešavaju na Balkanu i da konačno postoji nešto u čemu bi Evropa mogla da uči od nas:

„Na našem starom dobrom Balkanu ima mnogo toga lepoga i pozitivnoga, pa čak, kao što kažete, i pokretačkog za ostatak sveta. Postoje statistike po kojima se tvrdi da je procenat žena na rukovodećim pozicijama manji recimo u Nemačkoj nego u našem okruženju. Mislim da mi ne znamo da pošaljemo pozitivne vesti i svetle primere u svet.“

„Žene vode dušom“,

kaže Zvezdana, odgovarajući na pitanje šta karakteristika firme koje vode žene.

„Naravno, iskustva su različita u zavisnosti od osobe koja rukovodi firmom, bez obzira da li je to muškarac ili žena. Često čujem baš od žena kako je lakše raditi s muškarcima.“
5ca948aed21298ebb9f3e74b3af3fd7a Zvezdana važi za uspešnu menadžerku koja se nikada nije plašila ni izazova ni problema. Pitamo je šta je bilo presudno za njen uspeh:

„Ja sam saradnike birala isključivo zbog stručnih kompetencija, sposobnosti, ličnih kvaliteta i zalaganja. U poslu nisam nikada nastupala kao žena već isključivo kao predstavnik svoje branše i verujem da sam time osigurala da me tako i tretiraju… Danas je za uspeh potrebno manje napora, ali je potrebno mnogo više nego ranije da se taj uspeh zadrži. Osvojiti klijenta je svakako uspeh, ali zadržati ga godinama pravi je izazov. Svedoci smo mnogim drastičnim usponima i padovima. Zagovornik sam ne preterano visokih ciljeva. Nemam želju da vladamo branšom, da budemo najbolji, jer je to sve relativno. Kao i da, bez obzira na uspeh, nikada ne treba bežati od bilo kog posla, bez obzira da li se radi o pravljenju kafe, spremanju radnog stola, kopiranja, telefoniranja… Ja i dalje to sve radim kad mogu, i ne smatram da me to čini manje šefom već boljim radnikom.“

Možda smo zbog svega toga dobili i malo drugačiji odgovor na pitanje kako stimuliše kvalitetne ljude?

„U jednoj knjizi sam pročitala da dobre saradnike nagrađujemo tako što im damo još više zadataka. Verovatno to radimo sledeći onu ustaljenu praksu i liniju manjeg otpora: znam da će taj saradnik sigurno dobro odraditi posao. Na žalost, i dalje me to nekad ponese. Svesna sam da to nije dobra odluka, ali je definitivno jednostavnija. U brzini života koji svi vodimo, moramo i da pogrešimo. U suštini, umem da kudim ali i da hvalim. Da nagradim i da kaznim. To je život.“

Ko su i kakve su žene koje inspirišu Zvezdanu?

„Obične osobe, ako smijem tako da ih nazovem. Majke, žene, ćerke. Ne nužno javne ličnosti. Nisu izmislile lek protiv tumora ili najnoviju teoriju relativiteta, ali se bore svaki dan istom snagom i težinom. Istinski se divim ženama koje rade punom parom na poslu, koje odgajaju po troje ili četvoro dece, a i dalje vode računa o sebi i ne zaboravljaju da su ipak negde onaj nežniji pol.“

Da zaključimo: u čemu je istinska snaga žene?

“Ne treba stremiti jednakosti po svaku cenu. Rekla sam jednakosti, ne ravnopravnosti. Žene i muškarci su različiti. Ta različitost je bogatstvo i komplementarnost. To je lepota zajedničkog nam života.”

a

a

Izvor: Media-marketing