"Poslovna analitika u oblaku, znanje na dohvat ruke", Intervju sa Tatjanom Lukić regionalni direktor prodaje Microsoft

“Veliki izazovi donose satisfakciju”, kaže Tatjana Lukić, Regionalni direktor prodaje “Microsoft” poslovnih rešenja   [caption id="attachment_10687" align="aligncenter" width="550"]Tatjana Lukic Tatjana Lukic, regionalni direktor prodaje, Microsoft[/caption]

Krhka a snažna, već na početku razgovora ova mlada uspešna žena ističe da je “Microsoft” u stalnom usponu, između ostalog i konstantno osvajajući nova saznanja i plasirajući na tržište nova rešenja.

U ovom trenutku to znači…?

“Microsoft” je iznedrio mnogo inovacija, pre svega u polju poslovnih rešenja (“Microsoft Dynamics”) i poslovne analitike (BI). Plasirali smo na tržište novu vrstu BI rešenja, “Power BI”, koje klijentima daje nove mogućnosti kombinovanja ne samo tradicionalnih izvora podataka, nego i onih koji dolaze sa socijalnih mreža, pretraživača, raznih baza koje se mogu naći na internetu… iz tzv. nestruktuiranih sadržaja. Tako finansijski analitičari, controlleri i korisnici dobijaju sveobuhvatniju sliku o rezultatima i trendovima u svom poslovanju. Otišli smo i korak dalje, u svet tzv. veštačke inteligencije.

  [caption id="attachment_11059" align="aligncenter" width="550"]Microsoft Microsoft[/caption]  

Na koji način? U kom smislu?

To su alatke koje zovemo “Power Q&A” i “Power Query”. Pojednostavljeno rečeno, čovek ljudskim govorom komunicira sa sistemom, ne pomoću formula ili kompleksnih upita. Korisnik uobičajenim sklopom reči izražava svoju potrebu; na primer – trebaju mi podaci o kretanju prodaje artikala u prethodnom kvartalu na određenoj teritoriji i sistem će vam dati grafikon i tabelu koje pokazuju tražene podatke i trendove… Možete napraviti komparativnu analizu u različitim periodima ili na različitim područjima, filtrirati rezultate po odabranim kriterijumima i obavljati druge analitičke upite. Suština je, dakle, da vi pitate, razgovarate sa sistemom i on vam vraća informacije.

Krajnji cilj novih verzija je da ponude viši nivo produktivnosti i fleksibilnosti, te da omoguće korisnicima brže i kvalitetnije donošenje poslovnih odluka zasnovanih na sveobuhvatnim podacima.

Smatrate li sebe uspešnom poslovnom ženom, odnosno šta po vama znači biti uspešna poslovna žena?

Smatram sebe uspešnom poslovnom ženom jer radim posao koji me inspiriše, koji mi daje mogućnost da radim u jednom sjajnom timu, da sarađujem sa ljudima iz svih krajeva sveta, kupcima “Microsoftovih” rešenja koji u novim tehnologijama vide pokretač svog razvoja i rasta.

Uspevate li da uskladite privatno i poslovno?

I u privatnom i u poslovnom životu najvažnija je motivacija, želja, posvećenost.

Imam jedanaestogodišnju ćerku i materinstvo vidim kao svoj najvažniji i najlepši zadatak. Uskladiti privatno i poslovno jeste delikatan balans, ali on vam istovremeno daje mnogo snage i radosti i na jednom i na drugom planu. Zapravo, u uspešnoj poslovnoj karijeri ne vidim prepreku ka ispunjenom privatnom životu, ni obrnuto. Naprotiv, jedno drugo dopunjuju.

Kako izgleda jedan radni dan u “Microsoftu”?

“Microsoft” je kompanija koja ima veliki broj proizvoda, brojna područja kojima se bavi i svaki, razume se, ima svoje specifičnosti. Kada je reč o onome što ja radim, to je posao koji je u velikoj meri određen činjenicom da je u pitanju regionalna pozicija, te da su članovi mog tima, partneri i klijenti rasuti u 24 zemlje za koje sam odgovorna. Ključni sastojak mog posla i načina rada je stalna komunikacija. Na primer, komunikacija sa članovima mog tima je pretežno virtuelna, jer se oni nalaze u Litvaniji, Estoniji, Sloveniji, Hrvatskoj, Kipru, Bugarskoj… Naši timski sastanci su virtuelni i dešavaju se nekoliko puta nedeljno, preko Lync-a, “Microsoft” rešenja za komunikaciju putem interneta. Fizički se kao tim sastajemo možda jednom u pola godine i upravo zbog toga je stalna komunikacija toliko važna. Kao menadžer, često putujem na razne lokacije i obilazim zaposlene, partnere i klijente. Zbog toga je teško napraviti kroki jednog radnog dana, jer oni često ne liče jedan na drugi.

Šta vam je bio najveći izazov?

Čitava moja karijera je dobrim delom satkana od izazova. Završila sam Ekonomski fakultet u Beogradu, magistrirala ekonomiju na Centralnoevropskom univerzitetu u Budimpešti, ali umesto u bankarstvu, moja karijera otpočela je u svetu informatike, u kome sam i ostala. Moji prvi poslovi bili su zadaci konsultanta za poslovne informacione sisteme (ERP). Poslednje godine u “Microsoftu” sazdane su, na neki način, od konstantnih izazova jer je to kompanija koja vrlo brzo raste, menja se i napreduje, a sa njom i delokrug mojih odgovornosti. U ovom trenutku, “Microsoft” se transformiše u kompaniju koja sebe vidi kao “services and devices” kompaniju, kroz koncept koji bi mogli nazvati – znanje u oblaku.

  Tatjana Lukic

A to je?

Pre svega promena paradigme. Pre dvadeset i više godina “Microsoft” je napravio revoluciju ne samo u informatičkom svetu, nego i u životu većine ljudi. Ondašnja vizija ‘računar na stolu gotovo svakog pojedinca’ uveo nas je u informatičku eru i promenio nam život.

Od tada su se vremena izmenila. Poslednjih desetak godina primat dobija novi trend – računarstvo u oblaku (cloud computing). Dakle, družimo se, komuniciramo, poslujemo virtuelno – preko oblaka. Facebook, Twitter, Hotmail, Skype, Linkedin – podaci se više ne čuvaju na personalnim računarima nego se sve nalazi u oblaku. Informacije se dele među korisnicima, stalno se uvećavaju…

U poslovnom svetu, klijenti sve više napuštaju klasični model investiranja u tehnologiju, koji podrazumeva kupovinu računarske opreme, programa, obezbeđivanje prostora i stručnjaka za održavanje računarskih sistema i prelaze na model “iznajmljivanja” tehnologije kao usluge. Pojednostavljeno – plati koliko koristiš. Sa modela kapitalnog troška prelazi se na model operativnog troška. Time se i model poslovanja informatičkih kompanija menja i okreće pružanju informatičkih usluga preko “oblaka”.

“Microsoft” je kao odgovor na ove trendove svoja rešenja optimalizovao za poslovanje u oblaku i na tržište plasirao rešenja kao što su Office 365, koji nudi dobro poznate aplikacije poput Worda, Excela, Outlooka u oblaku, kao servis na koji se možete pretplatiti na mesečnom nivou i koristiti ga u skladu sa svojim potrebama. Iz meseca u mesec, možete povećavati ili smanjivati broj korisnika, dodavati nove aplikacije kao što su Lync, Sharepoint, Microsoft Dynamics NAV ili CRM Online, ili isključiti neke od njih kada za njima prestane potreba.

Po čemu je “Microsoft” poseban?

Pre svega je poseban po viziji! Takođe, i po širini i dubini svog portfolia, koji obuhvata alatke, programe i platforme koje mogu da zadovolje sve potrebe korisnika, od privatnih do poslovnih.

Da se našalimo; vizija je ženskog roda?

U tome je njena dodatna posebnost i lepota i snaga… Šalu na stranu; kao što je imao viziju ‘računar na stolu svakog pojedinca’, “Microsoft” danas ima viziju da svojim rešenjima pomogne svakom pojedincu da ostvari svoj pun potencijal.

“Microsoft” je jedina kompanija koja daje pun spektar rešenja i izlazi u susret svim potrebma korisnika, “Microsoft” rešenja vam omogućavaju da izbrišete krutu granicu između privatnog i poslovnog sveta i obezbeđuju mobilnost, efikasnost i visok nivo produktivnosti, bilo da ste kod kuće, u kancelariji ili u pokretu.

Ali to i plaši?

Naravno, postoji i ta dimenzija. Međutim, jedna od najbitnijih odlika “Microsoft” rešenja u oblaku jeste upravo usklađenost sa najstrožijim standardima za očuvanje privatnosti i bezbednosti podataka, uključujući i EU standarde o zašititi privatnosti podataka, ISO 27001 standard o bezbednosti podataka i mnoge druge.

Da li u “Microsoftu” postoji controlling, controlleri?

“Microsoftov” pristup je takav da je controlling integrisan u sve poslovne funkcije, pa tako i u prodaju, kojom se ja bavim, te se može reći da u svakom od nas “čuči” controller. U “Microsoftu” koristimo koncept “balanced scorecard” u upravljanju poslovanjem i pratimo ne samo finansijske pokazatelje, nego i veliki broj drugih ključnih parametara uspeha (KPI), kao što su indeks zadovoljstva kljenata i partnera, koji su nam izuzetno važni. Na početku svake poslovne godine sprovodi se temeljan i opsežan proces planiranja i budžetiranja, potom se prati učinak kroz stalna poređenja planiranog i ostvarenog. Čim se detektuju odstupanja rade se “Correction of Error” planovi kako bi se aktivnosti korigovale i obezbedilo ostvarenje plana. Controlling je zato integralni deo poslovanja.

Trend u controlingu je BI alat, koristite li ga? Šta je neophodno za kvalitetan controlling?

“Microsoft” koristi pre svega svoje tehnologije, dakle Power BI, Power Pivot, Excel. No, ono što je bitno to je da za kvalitetan controlling morate imati kvalitetne podatke. Zbog toga je izbor ERP rešenja, iz koga primarno dolaze podaci za controlling, ključni faktor uspeha. Naša ERP rešenja, Microsoft Dynamics NAV i Microsoft Dynamics AX, integrišu “Microsoftova” tehnološka dostignuća u moćne, agilne i savremene poslovne sisteme koji se mogu implementirati kod klijenta, u tzv. “on premise” modelu ili koristiti kao usluga u oblaku, na Microsoft Azure platformi. Kao takvi, dostupni su širokom spektru klijenata, od malih preduzeća sa nekoliko zaposlenih do najvećih kompanija.

Šta su ERP rešenja?

To su rešenja za sveobuhvatno, integrisano upravljanje poslovanjem firmi koja pokrivaju i automatizuju sve poslovne funkcije, od planiranja i budžetiranja, preko nabavke, prodaje, proizvodnje, servisa do upravljanja zalihama, kadrovima, obračuna plata… Dakle, rešenje koje vam kao korisniku i menadžeru daje uvid u sve aspekte poslovanja i omogućava da efikasno upravljate resursima kompanije.

Možemo li navesti neki primer uspešne implementacije vaših Microsoft Dynamics ERP rešenja u Srbiji?

Sa više od 250 implementacija u Srbiji, Microsoft Dynamics je jedno od vodećih ERP rešenja na domaćem tržištu. Među našim klijentima su vodeće kompanije koje posluju u Srbiji, kao što su “Jaffa”, “Polimark”, “Ivančić i sinovi”, “Unipromet”, “Novi Pazar put”, “Florida Bel”, “Crops & Partners” i mnoge druge. Pomenute kompanije imaju svoje specifičnosti jer se bave različitim delatnostima (prehrambena industrija, farmacija, građevinarstvo, trgovina), ali im je svima zajedničko da sa uspehom koriste Microsoft Dynamics rešenja, kao i da im je controlling sastavni deo poslovanja.

Autor teksta je Tatjana Lukić, regionalni direktor prodaje, Microsoft.

Tekst je preuzet iz Controlling magazina.