PRONALAŽENJE KORENA PROBLEMA I PRAVOG REŠENJA. Kaizen™ knjiga, Masaaki Imai

Zbog preokupiranosti podacima i procesima umesto rezultatima, TQC ohrabruje ljude da se vraćaju prethodnim procesima na proizvodnoj liniji kako bi pronašli uzroke problema. Poboljšanje zahteva da uvek budemo svesni onoga što dolazi iz prethodnog procesa. Ljudima koji se bave rešavanjem problema u fabrikama se kaže da pitaju „zašto“, ne jednom, već pet puta. Najčešće prvi odgovor na pitanje zašto je problem nastao, nije osnovni, tj. nije koren uzroka. Postavljanje pitanja „zašto“ otkriva nekoliko uzroka, a jedan uzrok je obično koren problema.

 

Taiichi Ohno, bivši potpredsednik kompanije Toyota Motors, izneo je jednom prilikom sledeći primer pronalaženja korena uzroka za prestanak rada mašine.

 

najcesca-pitanja

 

Pitanje 1: Zašto je mašina stala?

Odgovor 1: Zato što je pregoreo osigurač usled preopterećenja.

 

Pitanje 2: Zašto je došlo do preopterećenja?

Odgovor 2: Zato što ležaj nije bio dobro podmazan.

 

Pitanje 3: Zašto podmazivanje nije bilo dobro?

Odgovor 3: Zato što pumpa za podmazivanje ne funkcioniše dobro.

 

Pitanje 4: Zašto pumpa za podmazivanje ne funkcioniše dobro?

Odgovor 4: Zato što je istrošena osovina pumpe.

 

Pitanje 5: Zašto je osovina pumpe istrošena?

Odgovor 5: Zato što je talog prodro u nju.

 

Ponavljanje pitanja „zašto“ omogućava pronalaženje korena problema i pravog rešenja koje se u ovom slučaju odnosi na dodavanje filtera pumpi za podmazivanje. Da radnici nisu pratili proces ponavljanja pitanja, mogli su se zadovoljiti neodgovarajućim uzrokom i sprovesti neodgovarajuću meru, kao što je zamena osigurača.

 

Ovaj tekst je preuzet iz knjige "Kaizen", Masaaki Imaija. Masaaki Imai je najveći svetski ekspert za implementaciju kaizena, kao i osnivač Kaizen Instituta koji posluje u preko 60 zemalja sveta, a od 2015.godine i u Srbiji. Knjigu možete naručiti preko ovog linka. 

Kaizen knjiga