RECANONIZACIJA I CFO BUDUĆNOSTI

Kompanije Canon i IDC Srbija organizovale su konferenciju namenjenu isključivo finansijskim direktorima. Prusustvovalo je 30 finansijskih direktora  iz najboljih kompanija u Srbiji, u prelepom ambijentu Hotela Hayat Beograd, 18.11.2015. Ovo je ujedno bio i 24.ICV sastanak.

Sastanak je organizovan sa ciljem da se diskutuje o izazovima sa kojima se finansijski direktori suočavaju i o mogućim rešenjima.

Govornici na sastanku bili su:

Prvi govornik bio je Bojan Šćepanović sa temom „CFO kao biznis partner“.

  [caption id="attachment_16195" align="aligncenter" width="546"]Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija[/caption]   Vrlo inspirativan, kao i uvek, Bojan je svoju prezentaciju posvetio promenama sa kojima bi svaki CFO trebalo da ide u korak. Promene su najviše zahvatile sledeće oblasti:
  • Okruženje
  • IT
  • Procesi
[caption id="attachment_16225" align="aligncenter" width="546"]Promene Promene[/caption]

Iako smo okrenuti budućnosti, često znamo da se vraćamo u neka prošla vremena te rečenica „U moje vreme...“ nije neobična pojava. Tako nas je i Bojan vratio u prošla vremena praveći pralelu nekad i sad za svaku od ovih promena.

Objašnjavajući promene u okruženju, osvrnuo se na sociološke i ekonomske promene. Mnogima je izazovno i neshvatljivo, ali ove promene su sastavni deo života svakog od nas i jedino što nam preostaje je da ih prihvatimo. Tajči je bila predstavnik Evrovizije 90-ih godina, međutim na prošlogodišnjoj Evroviziji pobedila je Končita. Nekada su ljudi šetali kučiće po parku, a sada za svoje ljubimce otvaraju facebook naloge. Neke od ovih promena su dobre, neke ćemo osuđivati, ali ne možemo da poreknemo činjenicu da su one sastavni deo našeg društva.

[caption id="attachment_16226" align="aligncenter" width="546"]Nekad i sad... Nekad i sad...[/caption]

IT je oblast koja je izložena konstantnim tehnološkim promenama. Najbolje je objasniti na prostom primeru kupoprodajnog procesa. Ranije je on bio prilično jednostavan. Odeš npr. na pijacu i kupiš robu. Sada se uglavnom kupovina obavlja elektronskim putem. Ranije su pisma bila glavno sredstvo za komunikaciju, a sada su facebook, viber, massenger, what’s up preuzeli primat u svakodnevnoj komunikaciji.

Kada su procesi u pitanju, promene su takođe drastične. Nekada je bilo gotovo nezamislivo poručiti proizvod iz Amerike. Danas je ovo prilično jednostavan proces. I ne samo narudžba, već i potpuna kastomerizacija. Ranije se proizvodi nisu posebno prilagođavali potrošačima. Sada svaki potrošač može da naruči npr. patike specijalno dizajnirane za njega i to negde iz Amerike. Takođe, organizaciona šema kompanija je ranije bila vrlo jednostavna, dok danas i tu postoje drastične promene.

Bojan je sve ove promene nazvao RECANONIZACIJA! S obzirom da kompanija Canon prati trendove i stalno radi na unapređenju svojih rešenja, ovo je bila lepa asocijacija za čitavu priču o promenama. I gde se tu nalazi CFO? Kakav bi trebalo da bude CFO budućnosti? Da rezimiramo, tri ključne stvari koje bi trebalo da poseduje CFO budućnosti su:

  • Strateška orijentisanost. Novi CFO mora da poznaje biznis, proizvode, kanale prodaje.
  • IT orijentisanost. Novi CFO mora da bude upoznat sa IT tehnologijom i da ide u korak sa promenama.
  • Fokusiranost na optimizaciju procesa. CFO mora da bude surov u optimizaciji procesa.
  [caption id="attachment_16227" align="aligncenter" width="546"]Recanonizacija Recanonizacija[/caption]

Sledeći govornik bio je Nikola Pavlović. Nikola je pričao o poziciji CFO u modernoj kompaniji. Moderan CFO mora da prihvata promene, a isto tako i da zna šta je to što je potrebno tržištu. Takođe, neophodno je i da svi u ovom procesu pričaju istim jezikom, odnosno da se savršeno razumeju.

[caption id="attachment_16196" align="aligncenter" width="546"]Nikola Pavlović, Business Development Manager, Canon Srbija Nikola Pavlović, Business Development Manager, Canon Srbija[/caption]

Kompanija Canon nudi različite proizvode u vezi sa štampom i ono što je zaniljivo za finansijske direktore je mogućnost upravljanja ovim sistemom. Canon da bi mogao da učestvuje u promenama, mnogo vremena je utrošio na istraživanja i na razgovore sa svojim korisnicima. Ovde su veliku ulogu odigrala tri Business Insight istraživanja. Prvo je obavljeno 2013. godine sa oko 1.700 korisnika. Razgovori su vođeni sa svima i sa onima koji donose odluke i sa onima koji koriste usluge. Zaključak istraživanja je da je upravljanje dokumentacijom jako važno, vrednost štampanja, a isto tako i materijalna sigurnost i bezbednost podataka.

  [caption id="attachment_16197" align="aligncenter" width="546"]Business Insight, Canon Business Insight, Canon[/caption]

Na osnovu drugog istraživanja zaključeno je da se smanjuje potreba za tiražima, dok su u trećem istraživanju donosioci odluka rekli da ne znaju koliko ih košta odštampan papir.

Poslednji Business Insight radi se za 2016. godinu. Učestvovale su kompanije svih veličina i industrija, a od toga 25% kompanija za poslovne servise i finansije. Pitanja su postavljana svim funkcijama i sektorima i među ispitanicima 64% učestvuje u donošenju odluka. Neka od pitanja koja su postavljena su:

  • Zašto štampate u boji?
  • Da li je kompanija upoznata sa MPS rešenjem?
  • Koji % dokumenata je digitalizovan?
  • Koliko znate o troškovima štampe?

48% donosioca odluka nema ideju koliko iznose troškovi štampanja, dok 62% korisnika ne zna istu ovu informaciju. 78% kompanija nema Management Printed System (MPS) i ne upravlja ovim troškovima.

Nikola Pavlović_Istraživanje 1

Sledeći govornik bio je Uroš Ćamilović. Tema njegove prezentacije je optimizacija troškova koja prdstavlja put do efikasnog poslovanja.

[caption id="attachment_16220" align="aligncenter" width="546"]Uroš Ćamilović, Partner, BDO Business Advicory Uroš Ćamilović, Partner, BDO Business Advisory[/caption]

Cilj optimizacije troškova je:

  • Poboljšanje efikasnosti poslovanja
  • Povećanje profitabilnosti
  • Ostvarivanje pozitivnih novčanih tokova i
  • Stvaranje osnove za budući rast poslovanja.

Uroš je napravio i pralelu između optimizacije i smanjenja troškova. Kada želimo da smanjimo troškove, često se ne razmišlja o dugoročnim posledicama i kompanije jednostavno seku troškove. Optimizacija sa druge strane je kompleksniji proces, ali ima pozitivne efekte na kratkoročne i dugoročne prospekte rasta poslovanja. Neki od prostora za optimizaciju koje je spomenuo su svakako upravljanje štampom koji je odličan primer za uštede, a isti tako i mogućnost outsourcinga. Benefiti su višestruki. Neki od njih su rešavanje finansijskih problema, bolji poslovni rezultati, konkurentnija pozicija i dodatna vrednost za vlasnike kapitala.

  [caption id="attachment_16200" align="aligncenter" width="546"]Optimizacija troškova Optimizacija troškova[/caption]

Gosti su nakon tri sjajne prezentacije imali priliku da se odmore uz kafu i druženje i naravno da nastave priču o MPS rešenjima i optimizaciji troškova.

[caption id="attachment_16201" align="aligncenter" width="546"]Pauza Pauza[/caption]

Nakon pauze prezentovao je Ademir Ćurtović. On je u svojoj prezentaciji govorio detaljnije o MPS rešenjima.

[caption id="attachment_16202" align="aligncenter" width="546"]Ademir Ćurtović, Business Development and Sales Manager MPS, Canon CEE, Canon Croatia Ademir Ćurtović, Business Development and Sales Manager MPS, Canon CEE, Canon Croatia[/caption]

Ukoliko želimo da smanjimo troškove, moramo znati koliko trošimo. Međutim, mnogi troškovi su nevidljivi. Ademir je napravio lepo poređenje sa ledenim bregom. Iznad vodene površine se malo toga vidi. A nevidljivih troškova je mnogo. Kompanije godišnje troše na štampu 10.800 eura.

Evo još par zanimljivih informacija:
  • Kompanije imaju 10% više uređaja nego što im je zaista potrebno.
  • Potrebno je 25h da se ponovo obnovi izgubljen dokument
  • 40% vremena zaposleni provede tražeći izgubljen dokument

Implementacijom MPS rešenja nestaju ovakvi izazovi. Proces implementacije se odvija u 5 koraka:

  1. Snimanje stanja
  2. Dizajniranje rešenja
  3. Realizacija
  4. Praćenje
  5. Kontrola
  [caption id="attachment_16203" align="aligncenter" width="546"]Implementacija MPS rešenja Implementacija MPS rešenja[/caption]

Implementacijom MPS rešenja postižu se višestruki benefiti kao što su:

  • Povećana produktivnost
  • Sigurnost dokumentacije
  • Zaštita životne sredine
  • Efikasnije upravljanje

Poslednju prezentaciju održao je Aleksander Bende. Aleksandar radi na razvoju proizvoda za poboljšanje proecesa. Po njemu, CFO bi trebalo da zna šta se događa u okruženju i kako uz novu tehnologiju da ostvari najbolje rezultate. Moderni IT alati u svim oblastima se mogu iskoristiti za optimizaciju poslovanja. Neka od čestih izazova su: kako povezati informacije između sebe, zaštititi vlasništvo dokumenata, kao komunicirati informacije i kako ih pratiti. Sa Canonom to sve može.

[caption id="attachment_16204" align="aligncenter" width="546"]Aleksander Bende, Product Business Development Canon Business Solution, Canon CEE GMBH  Aleksander Bende, Product Business Development Canon Business Solution, Canon CEE GMBH[/caption]   Posebna pažnja se pridaje sledećim procesima:
  • P2P proces, odnosno od nabavke do plaćanja.
  • Procesiranje računa
  • Uticaj na troškove

Ključno pitanje koje se postavlja jeste kako povezati nabavku sa plaćanjem? Postoji rešenje koje automatski prati ceo ovaj proces i samim tim pomaže u upravljanju novčanim tokovima. Sa ovim rešenjem čitav ovaj proces od nabavke do plaćanja teče 50% brže.  Sve što se brzo završi ostavlja vreme da se bavimo nekim drugim poslovima. Sve vreme imate uvid šta se događa kroz različite izveštaje i dashboard-e. Kontrola je maksimalna, znate koliki su troškovi a dokumenti su maksimalno sigurni.

Nakon Aleksandra usledila je Panel diskusija. Moderator diskusije bio je Bojan Šćepanović, a učesnici bili su:

  • Dragan Vještica, Executive Head of Controlling, Purchasing, Logistics and IT, Dr. Oetker Srbija
  • Ivan Tadić, direktor controllinga, Hemofarm
  • Uroš Ćamilović, Partner, BDO Business Advisory
  • Aleksander Bende, Product Business Development Canon Business Solution, Canon CEE GMBH
 

Bojan je učesnicima diskusije postavljao pitanja koja su se odnosila na:

  • Promene
  • IT i
  • Procese
  [caption id="attachment_16205" align="aligncenter" width="546"]Panel diskusija Panel diskusija[/caption]

Izdvajamo samo neka od njih. Na pitanje „Kako gledaš na promene u finansijama?“, odgovori su bili veoma zanimljivi. Dragan je rekao da su finansije ranije bile odeljenje koje nešto knjiži, dok sada se ne donosi ni jedna odluka bez odeljenja controllinga i finansija. Ivan Tadić smatra da je CFO kao prtner najveća promena. Ranije je CFO bio u stvari računovođa i bavio se „prebrojavanjem mrtvih“. Sada je okrenut budućnosti.

Na pitanje „Šta CFO najviše traže?“, Uroš je odgovorio da je poslednjih godina uloga CFO usmerena na poboljšanje procesa i povećanje efikasnosti.

Aleksandar je na jedno od svojih pitanja odgovorio da se CFO transformiše u tehnologije, što je Canon primetio. Tako da bi najbolje bilo da se CFO razvije u Chief Financial Technical Officer (CFTO) i da će to biti pozicija budućnosti.

panel diskusija

Tokom diskusije imali smo i malu nagradnu igru, gde su gosti imali zadatak da pogode koliko košta jedan odštampan papir.

Veoma različiti i ineresantni odgovori kao i nastavak diskusije. Druženje je nastavljeno na ručku u prijatnom ambijentu hotela Hyatt.

RECANONIZACIJA je u toku, pitanje je samo da li je prepoznajemo i možemo da idemo sa njom u korak.