ŠTA NE ČINITI DA BISTE OSTAVILI DOBAR PRVI UTISAK

Verovatno ste nebrojeno puta do sada čuli koliko je važno ostaviti dobar prvi utisak. U tim prvim trenucima klijent ili poslodavac odlučuje da li će nastaviti komunikaciju. Internet je prepun saveta šta treba reći i uraditi, ali šta to apsolutno treba izbegavati?   Predstavljanje sebe nepoznatoj osobi je gotovo uvek stresna situacija. Tada često nemate potpunu kontrolu nad gestikulacijom i onim što govorite. A upravo na osnovu vašeg ponašanja u tih nekoliko minuta, potencijalni poslodavac odlučuje da li će vam dati posao, a klijent da li će sarađivati sa vama. Screenshot 2022-12-07 at 09.33.13   Izdvajam četiri stvari koje u tim prilikama treba da izbegavate, kako bi utisak koji ostavljate bio bolji.

Nemojte se fokusirati samo na sebe

Niko ne voli hvalisavce. Ni u svakodnevnoj komunikaciji, a ni u poslovnom svetu. Zato je jedna od najčešćih grešaka žurba da ispričate sve o sebi. Naravno da želite da se prikažete u dobrom svetlu i pomenete vaše iskustvo, interesovanja i dostignuća. Međutim, to može dovesti do neprijatnih situacija, kada na primer u toj žurbi ne čujete ili momentalno zaboravite ime i prezime sagovornika. Dešava se i da, razmišljajući o pitanjima koja želite da postavite, potpuno previdite da je sagovornik već dao odgovor na njih. Sve ovo ostavlja utisak da ne obraćate pažnju na sagovornika i da samo razmišljate o sebi.     Screenshot 2022-12-07 at 09.33.48   Kada nekoga tek upoznajete, nemoguće je predvideti da li će vaša šala izazvati smeh ili negativnu reakciju. To ne znači da ne treba koristiti humor. On može biti odlično sredstvo za ublažavanje napetosti. Ključno je, međutim, koristiti pozitivan humor, a ne negativan.   Pozitivan humor:
  • podiže raspoloženje obe strane
  • znači da se smejete zajedno sa nekim, a ne na njihov račun
  • stvara ugodnu atmosferu
  • približava slušaoca vama i integriše ga sa grupom
  Negativan humor:
  • “spušta” drugu osobu
  • znači da se smejete na račun drugih
  • ponižava i ismeva
  • bavi se stereotipima
  Ako kažete nešto što druga osoba ne smatra smešnim, recite jednostavno: „Izvinite, loša šala. Nije smešno.”

Screenshot 2022-12-07 at 09.34.27


Ne dolazite na sastanak ili intervju bez prethodne pripreme

Vrlo je obeshrabrujuće kada vaš sagovornik traži saradnju sa vama, a ne zna neke osnovne stvari o vašoj kompaniji, vašim uslugama, vama samima. Zato, kada planirate sastanak, a pogotovo sastanak sa nekom važnom osobom na visokoj poziciji, uradite pripremu. Informišite se o kompaniji, radnom mestu, osobi sa kojom ćete razgovarati. Osmislite pitanja koja su jedinstvena za njihovo iskustvo ili nešto što vam je zajedničko. Možda konkretno pitanje o njihovoj oblasti, na primer, ili o članku koji su napisali.  

Nemojte očekivati najgore

Društvene interakcije su za mnoge stresne i normalno je da pravite greške. Lako je prevideti potencijalne dobre ishode i umesto toga fokusirati se na sve ono što može poći naopako. Ali ako očekujete potpuni neuspeh ili apsolutno savršenstvo, veća je verovatnoća da ćete se blokirati i saplitati o sopstvene reči. Zadržite zato realističan pogled i razmišljajte pozitivno. Ako ste dobro raspoloženi i zabavljate se, verovatnije je da će drugi pokupiti vašu energiju i osetiti vaš entuzijazam. A sa takvim ljudima svi žele da sarađuju!   Više o psihologiji komunikacije možete pročitati u knjizi “Kako razgovaramo” Fridmana Šulca fon Tuna.