Svi marketari su lažovi! (marketing knjige)

 

Pre nego što me napadnete, počnete da pljujete, vređate i slično... pogledajte donju sliku. Ovo je naslov moje omiljene knjige "All Marketers Are Liars" :)

   

Želim da podelim sa vama moj izbor od 10 mudrijaških knjiga koje bi pod obavezno trebalo da se nadju na vašem noćnom stočiću, ukoliko želite da izbrusite svoju marketing oštricu i zasijate punim sjajem.

Moj izbor je na engleskom. To je i "problem" i "izazov". Sve vreme sam radila u stranim kompanijama, razmišljala na engleskom, govorila u stranim terminima, komunicirala sa strancima, čitala inostrane knjige... Kao što rekoh - to je problem za one koji ne znaju engleski a žele da se bave marketingom. Sa druge strane je i izazov - marketing se teško zna (i uči) bez poznavanja engleskog.

U tekstu "15 najboljih marketing sajtova" dala sam pregled meni zanimljivih Web sajtova. I oni su uglavnom na engleskom, no kao što rekoh, teško je bez poznavanje engleskog raditi u marketingu.

Pomoć kod izbora knjiga može da vam bude i Bojanov tekst na temu "10 najboljih sajtova za knjige". On je dao pregled domaćih sajtova gde možete kupiti odlične knjige.

U nekom od narednih postova pokušaću da vam približim i knjige na srpskom.  Za sada, evo izbora dve knjige o marketingu na srpskom:

           

Ah, da. I da ne zaboravim jednu bitnu stvar. Ja radim 15 godina u marketingu (pogledaj moj LinkedIN profil iako imam zvanje Magistra prehrambene tehnologije i nikada se formalno nisam obučavala za Marketing. Sa druge strane, završila sam preko 100+ različitih kraćih/dužih obuka "on the job". Za one koji žele formalno da se obrazuju, toplo preporučujem da pogledaju sajt Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smer Marketing. To je mesto gde se veoma detaljno UČI MARKETING! Barem u teoriji :)

Šalu na stranu, no zaista toplo preporučujem da završite smer Marketing (teorija) pa da se bavite Marketingom (praksa). Ja sam imala teži put (kao i većina) i bez ikakvog prethodnog teorijskog znanja, koncepta, ideja... bacila sam se na praksu. Posle sve od tebe zavisi - da li hoćeš ili nećeš da dostigneš nebeske visine...

OK, dosta priče. Hajde da vidimo knjige. Ako kliknete na svaki od donjih naslova, idete direktno na Amazon i na opis knjige. You'll enjoy the ride!

  1. Hey, Whipple, Squeeze This: A Guide to Creating Great Advertising - Luke Sullivan    

Izuzetno sadržajan a urnebesno zabavan bestseler, jedan od najboljih vodiča kroz svet oglašavanja. Iako se forma marketinga danas menja gotovo bezumnom brzinom, primeri, saveti i lekcije iz ove knjige, precizno gađaju samu suštinu marketinga i potpuno su otporni na vreme. Ovo je knjiga koja inspiriše i motiviše na podizanje kriterijuma i usmeravanje ambicija ka pravljenju pametnijeg, elegantnijeg i kreativnijeg, a ne samo "efikasnog" marketinga. Saznaćete zašto se nekada desi da odlične reklame dožive fijasko a zašto ponekad i loše reklame "rade". Naučićete kako da izbalansirate večan sukob između umetničkog zamaha kreativaca i surove realnosti tj. neophodnosti da reklama na kraju ipak nešto i proda. Provirićete u svet reklamnih agencija, i proanalizirati najbolje i najgluplje svetske reklame, od urnebesnih do očajnih. Naoružaćete se uputstvima i savetima kako da napravite uspešan oglas za bilo koji medij, od klasičnih do najnovijih digitalnih. A uz sve to ćete se beskrajno zabaviti i uživati.

  2. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die - Chip Heath and Dan Heath    

Jednostavno neophodna knjiga za sve koji žele da saznaju kako da se izdvoje iz mase, kako da se njihova poruka glasno i jasno čuje, kao i u čemu se najćešče greši i zašto propadaju mnoge dobre ideje. Autori su istraživali neverovatan uspeh urbanih legendi i teorija zavere, koje se iako potpuno neistinite, tako "lepljive" i ljudima prijemčive, da se šire nerverovatnom brzinom, kao šumski požar. I došli do zaključka da se ono što neku ideju napravi "lepljivom" može sumirati u akronimu SUCCES : Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional Story (Jednostavna, neočekivana, konkretna, uverljiva emotivna priča).

  3. David Ogilvy On Advertising - Ogilvy    

Marketing klasika. Legendarni Mr. David Ogilvy . Oldie Goldie iz 1987. Preporučujem ovu knjigu jer ukoliko je pročitate nikada vam se neće desiti da "zastranite" i izgubite iz vida glavni cilj marketinga – a to je dugoročna, održiva prodaja. David Ogilvy maestralno zanimljivo piše o tome šta stvarno funkcioniše a šta ne u advertajzingu. Iako je knjiga pisana pre 25 godina, njegove lekcije su vanvremenske.

  4. All Marketers Are Liars- Seth Godin    

Seth Godin je vrlo zanimljiv savremeni marketing guru, čije knjige su osvežavajuće, originalne, zabavne i inspirativne. Možete da ga volite ili ne, ali g. Godinu se mora odati priznanje za njegove težnje ka beskompromisnoj demistifikaciji marketinga. U današnjem svetu prevelikog izbora i premalo vremena, kada je percepcija postala jača od realnosti, uspešni marketari će biti oni koji uspeju da dotaknu srca potrošača ubedljivom pričom. Ali naravno Godin nikako ne sugeriše pribegavanju lažima u marketingu, već naprotiv, potencira snagu AUTENTIČNE i nadasve ISTINITE priče o brendu, u koju će upravo zbog toga kupci poverovati.

  5. Influence: The Psychology of Persuasion – Robert Cialdini    

Jedna od najznačajnijih marketing knjiga poslednje decenije o ljudskoj prirodi i psihologiji ubeđivanja. Izuzetno korisna i naprosto neophodna knjiga ukoliko želite da bolje razumete psihološke osnove marketinga, i da otkrijete tzv "hot buttons" iliti "vruće tastere" čijim pritiskanjem aktivirate i pokrećete potrošače da se ponašaju onako kako vi želite. Dr. Cialdini, jedan od vodećih eksperata u oblasti uticaja i ubeđivanja u knjizi pretstavlja šest osnovnih principa etičkog ubeđivanja: reciprocitet, oskudnost, sviđanje, autoritet, društveni dokaz, kao i posvećenost / doslednost.

  6. Trust Agents - Chris Brogan    

Razvojem interneta i digitalnih medija, danas je lakše nego ikada dosegnuti do potrošača. Problem je međutim što oni sve manje slušaju i sve manje veruju. Najvredniji resurs koji marketar može da poseduje danas nije novac već POVERENJE. Danas na potrošače mnogo više uticaja imaju društvene mreže, lični kontakti i preporuke nego što će vaše marketing poruke ikada imati. Osim naravno ukoliko ne pročitate ovu knjigu i ne naučite kako da iskoristite ovakav razvoj događaja i moć društvenih mreža upotrebite da vašem brendu izgradite vrednost, uticaj, reputaciju i profit. A možete verovati Chris Broganu. On je jedan od izuzetno poštovanih i cenjenih bloggera o društvenim mrežama i softvertima, kao i alatkama, metodama i strategijama za upravljanje njima.

  7. Truth, Lies and Advertising : The Art of Account Planning- John Stell    

Opet malo o marketing lažima. Ovoga puta marketing klasika, pisana 1998. Ali kao i sve genijalne knjige i ova uspešno odoleva vremenu. Izuzetno značajna knjiga koja će vam dati hrabrosti da uključite zdrav razum, oslonite se na svoje znanje i iskustvo i savladate toliko čestu pojavu tzv. analysis-paralysis, sumanutih analiza, kopanja i prekopavanja podataka i preteranog bavljenja beznačajnim detaljima. Naučićete kako da efikasno organizujete "consumer-centric" istraživanja, koja će vam dati jasan uvid u to šta se dešava u glavama i srcima potrošača i kako da ta saznanja pretočite u potentnu komunikaciju. Iako naslov ne sugeriše, ova knjiga je prosto neophodna i svim brand menadžerima koji ne žele ništa da prepuste slučaju, i koji žele da aktivno učestvuju i u kreativnom aspektu ali i u pripremi komunikacije za svoj brend.

  8. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team - Alina Wheeler    

Neki se kunu da je ova knjiga njihova brend dizajn biblija, obzirom da je jedna od najsadržajnijih, najefikasnijih i najinspirativnijih knjiga na temu razvoja brend identiteta. Prepuna primera, ilustracija, studija slučajeva kao i procesa i moćnih alatki za uspešnu diferencijaciju na tržištu, bilo da krećete iz početka i razvijate novi brend ili želite da osvežite i revitalizujete već postojeći. Saznaćete dosta o brend osnovama, brend arhitekturi, elementima brend identiteta, silama koje deluju na brend, ali i o tome kako da organizujete ceo proces razvoja brend identiteta, od postavke i organizovanja istraživanja, preko definisanja strategije, dizajniranja identiteta, izgradnje vrednosti brenda pa do upravljanja celim procesom.

  9. Breakthrough Marketing Plans: How to Stop Wasting Time and Start Driving Growth– Tim Calkins    

Sve što treba da znate o pravljenju moćnih marketing planova nalazi se u ovoj fenomenalnoj knjizi. Jednostavno, kompaktno a ubojito! Odličan vodič kroz efikasno marketing planiranje. Posle ove knjige, proces izrade godišnjih planova neće biti toliko frustrirajući. Naučićete, korak-po-korak, kako da pravite planove koji donose rezultate i koji će služiti kao svakodnevni pokretač vaših marketinških akcija, a ne kao ukras na vašem stolu ili sakupljač prašine u nekoj fijoci. Saznaćete i kako da pratite ostvarivanje definisanih ciljeva i odaberete pravu marketing metriku. Jednostavno, ima mnogo razloga zbog kojih ćete se iznova i iznova vraćati ovoj knjizi. Indispensable!

  10. Brand Media Strategy: Integrated Communications Planning in the Digital Era – Antony Young

Izuzetno pametna i veoma korisna knjiga koja će vam pomoći da se snađete u vrtlogu digitalne revolucije. Da naučite kako da maksimalno iskoristite snagu digitalnih medija. Kojim metodama i alatkama komunikacije da se probijete kroz gužvu, doprete do potrošača i ostvarite rast svog brenda. Saznaćete kako da napravite pametnu strategiju komunikacije i efikasno integrišete tradicionalne, nestandardne i nove medije. Ali dobićete i neprocenljive savete kako da pametno INVESTIRATE novac i alocirate marketing budžet na različite tačke kontakta sa potrošačima, naravno mereći sve vreme ROI odnosno isplatlvost i efikasnost svakog od izabranih kanala komunikacije.

Bonus: 11. e - Matt Beaumont

Posle ovih nešto ozbiljnih knjiga, dobro će vam doći malo opuštanja. e je lagana, pitka, urnebesno smešna i beskompromisno iskrena priča o životu iza kulisa jedne marketinške agencije dok se priprema za pitch za Coca-Colu. Saznaćete mnogo o svetu advertajzinga a pri tom ćete se opustiti i odlično zabaviti.

Eto toliko ovog puta. Ovo je naravno samo mali izbor iz mora mudrijaških knjiga o marketingu. Zato bih volela da čujem koje knjige su se vama dopale? Koje knjige su Vas oborile s nogu? Koja knjiga je vaša marketing Biblija ili bar marketing manifesto? Podelite vaše tajne sa nama. Zajedno smo jači :)!

  Autor teksta je Daniela Laketić.