TOGETHER EVERYONE ACHIEVES MORE (T.E.A.M.), JELENA VUČKOVIĆ, PLANT CONTROLLER, GRAMMER SYSTEM

Koja je Vaša prva asocijacija kada neko izgovori reč controller ili controlling? Kako je moguće ujediniti i dovesti na istu ravan osnovni operativni biznis i funkcije koje mu daju podršku? Da li je controlling organizacija ili sektor koji čini jedna osoba u stanju da održi plant performans pod kontrolom i na koji način je moguće to učiniti? Zadovoljstvo kupaca ili redukcija troškova, ili postizanje oba cilja istovremeno uz strategiju optimizacije?

k

[caption id="attachment_20363" align="aligncenter" width="546"]Grammer (Jelena Vu╞Æc╠ºkovi╞Æa╠ü) Jelena Vučković, Plant Controller u kompaniji Grammer[/caption]

m

Ova pitanja su dnevni izazovi sa kojima se redovno susrećemo. Na njih moramo da obratimo pažnju i da u vezi sa njima uspostavimo balans. Svojevrstan je izazov kako sve to da se postigne i za to je potrebna posebna veština.

Mogu da kažem da sam dinamičan controlling menadžer i da sam „rasla“ zajedno sa samom kompanijom Grammer system. Kao vrlo značajan član kompanije, zajedno sa timom od sedam menadžera i kao desna ruka direktora Pierluigi Ghionea, radim u kompaniji skoro sedam godina. Kada sam se zaposlila u Grammer systemu, imali smo svega 400 zaposlenih, dok danas imamo skoro 1.600. Controller kao pravi kopilot kompanije je veza između strateških ciljeva i dostignuća operativnih rezultata.

Dan controllera koji rade u proizvodnim kompanijama započinje u proizvodnji. Ako želite da spoznate sve detalje posla, da ga razumete u potpunosti, kao i da pripremite različite tipove izveštavanja, neophodno je da započnete od same osnove, od proizvodnih linija, kako biste uspeli da razumete suštinu proizvodnog procesa i strukture proizvoda. Ovo će vam pomoći da napravite različite vrste izveštaja: mesečni forecast, preliminarni mesečni izveštaj, završni mesečni izveštaj, dnevne KPI indikatore i analize trendova, evaluaciju rizika, investicijske zahteve, ili biznis prezentacije koje se baziraju na različitim tipovima simulacionih scenarija.

U većini kompanija, čak i danas stiče se utisak da je upravljanje podacima vrlo kompleksan proces koji se posmatra kao "dnevna iritantna aktivnost koja kreira probleme" (D.A.T.A-Daily Annoying Troubleshooting Activity). Uloga plant controllera (fabričkog controllera) jeste da ove postojeće devijacije između menadžera i controllera svede na minimum u cilju kreiranja istinskih biznis partnera sa jednim krajnjim jedinstvenim ciljem, a to je orijentisanost na dostizanje zacrtanog rezultata i performansi.

Aktivnosti istraživanja i razvoja prvenstveno su usmerene ka centralnom odeljenju u Ambergu, dok se u okviru naše kompanije u Aleksincu radi na procesu optimizacije individualnih proizvoda u okviru sektora industrijskog inženjeringa i kvaliteta, a vodeći procesi su pod kontrolom proizvodnje i logističke distribucije.

Sledeći korak je implementacija nekoliko novih tehnologija koje će omogućiti približavanje fabrike konačnom eksternom kupcu. Ta ključna reč koja se izdvaja iz ove svakodnevne, turbulentne i dinamične poslovne okoline za plant controllera jeste TEAM (Together Everyone Achieves More). Plant controller je neko ko je orijentisan na tim i neko ko je sposoban da sarađuje sa menadžmentom. U izvesnim situacijama to nije lako postići, ali je to zahtev koji nam se postavlja.

Disciplina je nešto što se očekuje u svemu što radimo, bez obzira na to o kom sektoru ili procesu je reč. Zaposleni su najveća vrednost svake kompanije. Često čujemo pitanje „kako je moguće da se upravlja troškovima tako da se dostigne targetirani nivo kontribucije CM9, ili profita u našem bilansu uspeha?“ Ali, još važnije jeste kako da se upravlja i da se da prostor za razvoj i unapređenje ljudi koji stoje iza funkcija u okviru menadžmenta troškova?

Grammer je prošao dug put, od kompanijske faze u kojoj smo imali vođe sektora koji su radili isključivo sa fokusom na svoj odsek, do faze u kojoj se sada nalazimo - gde smo svi zajedno orijentisani na isti cilj i funkcionišemo kao jedinstven tim sa daleko višim stepenom finansijskog znanja.

Sa zatvaranjem meseca i prezentacijom samih rezultata vide se tekuća dostignuća, kao i sve ono što treba da se koriguje i unapredi. U kompaniji Grammer system, poređenje profita i EBITDA radi se za pojedinačni tekući mesec u odnosu na budžet, kao i kumulativni tekući mesec (YTD). Controller postavlja pitanja na bazi principa „pet zašto“ (5 WHYS) – kako bi dobio odgovor zašto se desila varijansa? U cilju razumevanja uzroka problema i kreiranja analize morate da postavljate pitanja. Ona vam pomažu da razumete da li postoji problem i, ukoliko je tako, kako da kreirate akcioni plan, ili takozvanu PDCA analizu (Plan-Do-Check-Act) i kako da primenite korektivne akcije koje mogu da vas vrate na ciljani rezultat. Svi rukovodioci sektora, kao i generalni direktor, značajan su deo ovog procesa. Oni su ti koji rade na pripremi podataka za preliminarni budžet, koji sarađuju međusobno i usklađuju svoje ciljeve kako bi kreirali dodatnu vrednost i kontribuciju ukupnom timskom cilju.

Dostizanje cilja na strani jednog sektora, sa ishodom gubitka cilja na strani drugog sektora, nije način našeg operativnog rada. Kompletan menadžment tim radi zajedno na kreiranju rezervnih planova u slučaju negativnog udara, kompenzatornih, ili korektivnih akcija i kreira ideje za unapređenje procesa koje prevazilaze okvire njihovog regularnog funkcionisanja u okviru sektora (Continious Improveement Process). Sve ove aktivnosti se sprovode svakodnevno, sa posebnim akcentom na specijalne sastanke, na kojima se prati status predloženih akcija koje su implementirane i to tokom svake dve sedmice, kao i na sastancima menadžmenta.

Kombinovanjem veština i profesionalnih kompetencija naših zaposlenih i prerastanjem u pravu finansijsku zajednicu iz potpuno nefinansijskog okruženja u fabrici, u stanju smo da napravimo još jedan korak ka kreiranju dodatne vrednosti. Svakako da na dnevnom nivou uživamo u poslovnoj dinamici i turbulencijama i učimo kako da izvučemo najbolje iz toga.

Iskoristi dan, donesi pozitivnu energiju i kritiku koja može da rezultira novim idejama za unapređenje, i u tom procesu nikada ne zaboravi da se smešiš. Čak i kada je to ponekad jako teško, trebalo bi da zapamtimo da, ukoliko se tokom dana nismo barem jednom nasmejali, da je to dan kojeg se ne vredi sećati. To je dan koji nije dobro iskorišćen.