U PLANIRANJU SE TREBA VODITI SUŠTINOM, A NE FORMOM, Anastasija Boljević, Menadžer sektora Finansije i IT ALTER MODUS
Tekst je preuzet iz Controlling magazina broj 16.
Proces planiranja se u finansijskim institucijama u dosta segmenata razlikuje u odnosu na preduzeća iz privrede, a opet, dosta toga ima i zajedničkog.
Rizik, transformaciona uloga finansijskog sektora i upravljanje asimetričnim informacijama samo su deo prizme kroz koju se provlače operativni planovi i budžet. Svest da ćemo bankrotirati težeći apsolutnoj sigurnosti realnost je u ovoj industriji. A opet, finansijska inkluzija stanovništva koje nema podršku bankarskog sektora i podrška preduzetnicima i mikro i malom biznisu nešto su po čemu se mikrokreditne finansijske institucije prepoznaju u Crnoj Gori.
Procesu planiranja pridaje se veliki značaj u bankarskoj industriji i svaka značajnija finansijska institucija u Crnoj Gori je organizaciono prepoznala potrebu za formiranjem posebnog organizacionog dela koji se bavi ovim segmentom poslovanja, dok se u manjim institucijama budžetiranje odvija pod okriljem finansija.
Controlling koordinira izradu operativnih planova, konsoliduje sve podatke, pruža tehničku podršku drugim učesnicima u procesu i odgovoran je za izradu budžeta i drugih pratećih dokumenata, istovremeno se starajući da strategije i biznis plan budu reflektovani na operativnom planu firme i njenim organizacionim delovima.
- Operativno planiranje i budžetiranje započinje najčešće u septembru i završava se u januaru, kada planove i budžet usvaja odbor direktora, zajedno s dugoročnim projekcijama.
- Cilj kome treba težiti jeste skraćivanje vremena izrade samih operativnih planova i što efikasnije uključivanje zaposlenih iz drugih organizacionih jedinica.
- Trebalo bi da operativni planovi i budžet predstavljaju način za realizaciju strateških ciljeva.
- Dobro bi bilo da što većem broju organizacionih jedinica operativni planovi budu rezultat višegodišnjih planova jer nema svrhe snižavati troškove onome što ne treba činiti.
- jasni okviri i smernice od strane odbora direktora i izvršnog menadžmenta, kao i njihova podrška,
- saradnja svih učesnika u procesu,
- pouzdan alat za planiranje i praćenje realizacije, koji zadovoljava potrebe organizacije
- obučeni controlleri, sa znanjem iz upravljačkog računovodstva i poznavanja biznisa.
- uvođenju i unapređenju korišćenja transferne cene kao alata u planiranju profitabilnosti po različitim segmentima;
- izradi stres testova, koji su kod mnogih finansijskih investicija sastavni delovi regulatornih zahteva. Neophodno je razviti i dokumentovati strategije za rešavanje potencijalnih rizika;
- analizi promene kamatnih stopa, prinosa, finansijske i operativne margine te pravilnoj alokaciji indirektnih troškova i uvezivanju s adekvatnim budžetskim linijama;
- top-down ili bottom-up pristupu kreiranja budžeta i operativnog plana. Neophodno je prilagoditi pristup svakoj firmi pojedinačno, jer ovde ne važi „one size fits all”;
- modeliranju i izradi What-If analize (kod uvođenja novog proizvoda ili otvaranja nove poslovnice) kako bi se ocenio njihov uticaj na pozicije bilansa uspeha, kapitalni budžet, novčane tokove ili bilans stanja;
- self-service izveštajima i analitici, s ciljem izrade personalizovanih vizuelnih izveštaja i dashboard-a, bez uključivanja IT podrške;
- dokumentovanju i mogućnosti praćenja svih izmena podataka i procesa.