UPOZNAJTE GEMBA KAIZEN

 

U svetu je usvajanje reči gemba kasnilo za usvajanjem koncepta kaizen. To je žalosno, ali razumljivo – biti prisutan u gembi može da bude veća promena načina mišljenja i ponašanja od samog vršenja kaizena.

 

U novembru 2011. godine Cambridge Business English Dictionary je jedan od nekoliko izvora koji daju definiciju gembe kao engleske reči:

 
Gemba (imenica) u japanskoj poslovnoj teoriji, mesto u proizvodnji gde se nešto dešava, a koristi se da se kaže da su ljudi kojima je posao da izrađuju proizvode na dobrom mestu da prave poboljšanja u procesu proizvodnje.
 

Ova definicija dobro prikazuje duh gembe u odnosu na kaizen, ali gembu prvo moramo da razumemo u širem kontekstu izvan proizvodnje.

 

Na japanskom jeziku gemba znači „pravo mesto“ – mesto gde se dešava prava akcija. Japanci koriste reč gemba u svakodnevnom govoru. Kad god neki zemljotres uzdrma Japan, TV izveštači sa lica mesta kažu da se „javljaju iz gembe“. Gemba može da bude bilo koje mesto rada, mesto zločina, lokacija snimanja filma, pa čak i arheološko nalazište. Gemba je mesto gde se dešava akcija i gde mogu da se pronađu činjenice. U poslovanju se aktivnosti koje stvaraju vrednost i zadovoljavaju korisnika dešavaju u gembi.

 

U japanskoj industriji reč gemba je gotovo isto toliko popularna kao kaizen. Joop Bokern, jedan od prvih kaizen konsultanata u Evropi, radio je u kompaniji Phillips Electronics N. V. u Evropi kao menadžer proizvodnje, pa kao direktor fabrike i na kraju kao menadžer kvaliteta kompanije. Bokern je rekao da je imao praktičan metod kako da utvrdi da li je kompanija dobra ili ne. Ako bi u razgovoru sa japanskim menadžerom u prvih 5 minuta čuo reč kaizen, a u prvih 10 minuta reč gemba, zaključio bi da mora biti da je ta kompanija dobra. Bokernov primer pokazuje da su kaizen i gemba teme koje su veoma važne menadžerima i da oni često donose odluke na osnovu shvatanja svoje gembe.

 

Sve firme obavljaju tri glavne aktivnosti direktno povezane sa ostvarivanjem profita: razvoj, proizvodnju i prodaju. Bez tih aktivnosti kompanija ne može da postoji. Prema tome, u širem smislu, gemba znači mesto te tri glavne aktivnosti.

 

Međutim, u užem kontekstu, gemba znači mesto gde se stvaraju proizvodi ili usluge. U ovoj knjizi će se ta reč koristiti u užem kontekstu, jer su ta mesta bila zone poslovanja koje je menadžment najviše zanemarivao. Čini se da menadžeri previđaju da je mesto rada sredstvo za ostvarivanje prihoda, i obično daleko veći naglasak stavljaju na sektore poput finansijskog upravljanja, marketinga i prodaje, i razvoja proizvoda. Kad se menadžment usredsredi na gembu, tj. na mesta rada, otkriva prilike da učini kompaniju daleko uspešnijom i profitabilnijom.

 

gemba-kaizen

 

U mnogim uslužnim sektorima gemba je mesto gde korisnici dolaze u kontakt sa ponuđenim uslugama. Na primer, u hotelijerstvu se gemba nalazi svuda: u foajeu, sali za ručavanje, sobama za goste, na recepciji, prijemnim šalterima i pultu konsijerža. U bankama, u gembi rade blagajnici, kao i kreditni savetnici koji primaju podnosioce zahteva. Isto važi i za zaposlene koji rade za stolovima u kancelarijama i za telefonske operatere koji sede ispred telefonskih centrala. Prema tome, gemba obuhvata mnoštvo kancelarijskih i administrativnih funkcija. Većina sektora u tim uslužnim kompanijama ima interne korisnike sa kojima se posluje na međusektorskom nivou, što takođe predstavlja gembu. Ako pozovete telefonom generalnog direktora, direktora proizvodnje ili menadžera obezbeđenja kvaliteta u nekoj japanskoj fabrici, verovatno ćete od menadžerovog asistenta dobiti odgovor u stilu: „On je otišao do gembe.“

 

Ovaj tekst je preuzet iz knjige "Gemba Kaizen", Masaaki Imaija. Masaaki Imai je najveći svetski ekspert za implementaciju kaizena, kao i osnivač Kaizen Instituta koji posluje u preko 60 zemalja sveta, a od 2015.godine i u Srbiji. Knjigu možete naručiti preko ovog linka. 

Gemba knjiga