Shop fitting - uređenje prodajnog prostora

    Kako za dobar promet nisu bitne samo cene i asortiman, već na odluku kupca da izabere ovu ili onu prodavnicu utiču i izgled maloprodajnog objekta, raspored u njemu, dizajn vizuelne komunikacije i mnogi drugi faktori, od ovog broja ćete u Progressive magazinu moći da pročitate o svemu što je važno znati kada se radio shop fittingu.

 Untitled - Copy

  Sta je shop fitting? Shop fitting predstavlja planiranje, dizajn unutrašnjeg rasporeda (layout) prodavnice, postavljanje opreme i uopšte uređenje i opremanje jednog prodajnog objekta. U jednom studiju koji se bavi ovom vrstom delatnosti obično rade arhitekte eksperti za enterijer, stručnjaci za opremu koja se koristi u maloprodaji, dizajneri koji su zaduženi za dizajniranje vizuelne komunikacije (natpisi i slike u prodajnom prostoru). Pre ulaska shop fittera u prodajni prostor, potrebno je da postoji jasan koncept i ideja kakav imidž u svesti potrošača želimo da izgradimo.   Prvi korak Uređenje jedne radnje u saradnji sa shop fitterom počinje merenjem i crtanjem prostora u zatečenom stanju. Onda se rade crteži sa predlogom uređenja prostora, rasporedom opreme i projekcijom kretanja potrošača koji se usaglašavaju sa željama klijenta. Kada se utvrdi budući raspored opreme, pristupa se izradi unutrašnjeg uređenja prodavnice koje radi ekspert za enterijer, a istovremeno se rade predlozi dizajna spoljašnosti prodajnog objekta i unutrašnje vizuelne komunikacije. Nakon odabira unutrašnjeg i spoljašnjeg uređenja prodavnice, shop fitter poručuje opremu i ugrađuje je u skladu sa odobrenim layoutom. Shop fitting se razlikuje u zavisnosti od tipa prodavnice koja se radi. Prodavnica odeće traži takvo uređenje u kojem kupac na prvi pogled dobija informaciju o trenutnim modnim trendovima (modeli, boje ... ). Posebna pažnja se posvećuje atmosferi prodavnice i spoljašnjem izgledu. Prodavnice kozmetike imaju puno proizvoda koji su malih dimenzija sa visokom cenom, što zahteva da dizajn prodajnog prostora bude privlačan pre svega za ženskog kupca i da oprema bude takva da omogući izlaganje velikog broja malih i skupih proizvoda na atraktivan i interesantan način, sa jedne strane, a da sa druge strane omogući lako snalaženje i kretanje kupca kroz prodajni prostor.  

1 - Copy

  Jednostavnost kupovine Zašto je važno da se kupac u prodajnom prostoru kreće opušteno i da lako pronalazi kategorije proizvoda koje ga interesuju? Moderna istraživanja pokazuju šta je potrošačima bitno kada se radi o izboru prodavnice i to pokazuje slika 1. Savremeni potrošač podrazumeva da će u prodavnici kupiti proizvode koji su sigurni za njegovo i zdravlje njegove porodice (proizvode koji su prošli inspekcijski nadzor i koji su u roku trajanja) kao i da će prodavnica biti čista, a osoblje ljubazno. Ono što danas zaista opredeljuje potrošača da kupuje u nekoj prodavnici je jednostavnost kupovine, što podrazumeva da lako i brzo može da pronađe proizvod koji traži ili koji će zadovoljiti njegove potrebe, kao I da kupovinu obavi bez nepotrebnog gubljenja vremena. Ono što će ga učiniti vašim vernim potrošačem je da mu ponudite inovativnu uslugu ili proizvod koji će unaprediti i obogatiti njegovo iskustvo i doživljaj kupovine.   1 (1)   Kriterijumi za kreiranje novog izgleda                                 

Kako odrediti kriterijume na osnovu kojih se kreira novo rešenje prodajnog objekta? Kreativnost nije beskonačna, u realnom svetu malo ko kreće od apsolutne slobode u kreiranju, naročito u poslovnom svetu. Princip nije da se kreira pet rešenja, pa ćemo onda da biramo najbolje. Kreiranje novog izgleda prodavnice ne radimo zato što nemamo ništa pametnije da radimo, već pokušavamo da pre svega unapredimo prodaju i podignemo promet. Da bismo to uradili na najbolji mogući način treba da prepoznamo faktore koji su u staroj organizaciji prodavnice generisali probleme bilo za potrošača ili za samu organizaciju rada u prodavnici. Upravo ti problem su prva grupa smernica koja treba da izgleda nova prodavnica. Potrebno je dalje da definišemo kuda želimo da idemo, odnosno u kom pravcu naša maloprodaja treba da ide. Shop fitter ne može da radi bez intenzivne komunikacije i usmeravanja od strane ljudi koji rukovode maloprodajnim operacijama.

Da bismo na najbolji mogući način osmislili kakav treba da bude novi izgleda prodajnog objekta, treba da prepoznamo faktore koji su u staroj organizaciji prodavnice generisali problem bilo za potrošača ili za samu organizaciju rada u prodavnici.

Preuzeto iz magazine Progressive, novembra 2013.