ZNANJE JE NAŠA NAJVEĆA VREDNOST, Ivana Dagović, Controller, PepsiCo

Ivana Dagović je West Balkans Controller u kompaniji PepsiCo i označava znanje kao najbitniji faktor današnjice.

[caption id="attachment_25359" align="aligncenter" width="550"]IVANA DAGOVIĆ, WEST BALKANS CONTROLLER, PEPSICO IVANA DAGOVIĆ, WEST BALKANS CONTROLLER, PEPSICO[/caption]

Više puta u toku meseca, na poziciji controllera u PepsiCo Zapadni Balkan, svojim kolegama menadžerima prezentujem različite delove naših finansijskih izveštaja, a pitanja koja mi oni upućuju su teška i izazovna. Čak i najbolje prezentacije nemaju nikakvu vrednost ako controller nije vlasnik svih cifara koje se u njoj nalaze, kao i procesa koji stoje iza tih cifara. Na kraju dana, potrebno je da uverim svoje kolege menadžere da, bez obzira na različite i sukobljene interese među odeljenjima, prezentovani rezultati predstavljaju naš zajednički rad i cilj. Ovo je, naravno, kraj procesa. Pitanje je kako proces započinje i šta je potrebno da se uradi da bi se upravljalo različitim očekivanjima.

Da budem iskrena, kompletan proces daleko je prevazišao prosto poznavanje računovodstva i poreskog sistema. Promena u pristupu desila se davno i ponosna sam kada kažem da su moje kolege controlleri izašli izvan svojih zona komfora i zakoračili u svet novih veština i znanja. Ovo je bio izazov i napor ne samo za controllere, već i za kompletnu organizaciju. Morali smo da naučimo nove veštine koje u prošlosti od nas niko nije zahtevao. Danas te veštine predstavljaju “must have”, dok je pre petnaest godina bilo nezamislivo da osoba iz računovodstva koristi Power Point, grafikone i tabele tokom svojih prezentacija. Zapravo, bilo je skoro nezamislivo da bilo ko iz računovodstva aktivno učestvuje u diskusiji ili donošenju poslovnih odluka zajedno sa kolegama iz drugih odeljenja. Takođe, ova promena predstavljala je veliki izazov za kolege iz prodaje, logistike ili pravne službe. Putovanje smo uspešno završili zato što smo:

1.      Koristili mrežu PepsiCo kancelarija širom sveta 2.      Profesionalno se usavršavali 3.      Delili najbolje prakse 4.      Inicirali i primenili (realizovali) različite projekte 5.      Uveli sistem prepoznavanja rezultata i nagrađivanja 6.      Uveli sistem prakse za diplomce, što nam je omogućilo da možemo da zapošljavamo najbolje studente

Rad u multinacionalnoj kompaniji kao što je PepsiCo daje pristup različitim alatima i programima za sticanje novih znanja. Jedan od najjačih alata svakako je PepsiCo Univerzitet, on line platforma za profesionalno usavršavanje, koja daje niz različitih treninga kao što su oni iz engleskog jezika, računovodstva, poreskog sistema, prodaje, veštine komuniciranja, veštine prezentovanja... Naravno, profesionalno usavršavanje u controllingu nije stvar izbora, već je “must do”.

Bez obzira na to što je PepsiCo Univerzitet najznačajniji alat za profesionalno usavršavanje, ne zanemarujemo ni treninge koji se organizuju lokalno, kao ni ACCA. Svake godine radimo procenu razvojnih potreba controllera, a na osnovu koje radimo odabir treninga koji će da omoguće controllerima da se razvijaju i da doprinose bolje nego prethodne godine.

Različite platforme koriste se za razmenu iskustava i najboljih praksi između različitih kancelarija koje posluju u okviru PepsiCo. Naravno, imamo redovne sastanke controllera, koji nam omogućavaju pomenute prakse. Jedan od najznačajnijih projekata jeste “Simple ESSA”, koji je posvećen pojednostavljenju procesa i dnevnih zadataka. Da bi se projektima dao adekvatan značaj, svaki controller ima jasno definisan cilj u vidu broja uspešno primenjenih projekata.

Redovno smo predmet revizije, koju radi tim interne revizije a tokom koje se identifikuju najbolje prakse koje su razvijene i primenjene na našoj teritoriji. Uspeh se vrednuje brojem naših najboljih praksi koje “izvezemo” na druge teritorije, kao i brojem tuđih najboljih praksi koje uspešno primenimo na Zapadnom Balkanu. Controller u kompaniji PepsiCo ima pristup velikoj mreži, koji mu omogućava da uči i da se razvija.

Rad u okruženju različitih kultura, vera i specifičnosti svake teritorije, kao i upravljanje različitim timovima po pitanju godina i obrazovanja njihovih članova, daje specifičnu širinu znanjima koja posedujemo, kao i mogućnostima za profesionalna usavršavanja i lični razvoj.

Potencirajući značaj obrazovanja i profesionalnog usavršavanja, stvorili smo od controllinga jakog partnera ostatku organizacije i izgradili dinamične, pragmatične i radoznale ljude koji sada imaju stav da svaki zadatak može da se izvrši i koji su spremni za konstruktivne razgovore. Naravno, ljudima je jako stalo da se njihov uspešan rad prepozna i nagradi. Zato, nekoliko puta godišnje, mi nagrađujemo najbolje među nama i to na osnovu sledećih kriterijuma: posvećenost, agilnost i dodatni napor u izvršavanju zadataka. Ove nagrade dodeljuju se na različitim događajima, kao što su godišnja okupljanja menadžment timova, godišnji sastanak controlling tima, kampanja „Hvala ti“ kartica ( šta je kartica u ovoj konstrukciji – da li je to kampanja koja promoviše neku karticu koja se zove „Hvala ti“)....

Imajući u vidu sve navedeno, dobili smo i nagradu Top Employer 2017. treću godinu zaredom, što nam omogućava da na tržištu biramo talente. Jedan od nedavno iniciranih projekata jeste i program za diplomce – PepsiCo Start the Future. Ovim projektom diplomcima sa različitih fakulteta omogućili smo da učestvuju u jednogodišnjem programu i steknu znanja i razvijaju se tokom prakse. Ponosna sam kada kažem da nakon perioda od godinu dana imamo nove talente, spremne da započnu karijeru kao controlleri. Na kraju, s ponosom mogu da kažem da, bez obzira na vrednost našeg portfolija (Chipsy, Pardon, Clipsy i GUD), znanje predstavlja našu najveću vrednost! Prepoznajući ovo godinama unazad, danas smo u situaciji da imamo cotrollere koji su spremni i sposobni da podrže potrebe različitih odeljenja u okviru organizacije. Zato smo postali prvoklasna controlling organizacija, koja stavlja osmehe kako na lica controllera, tako i na lica ostalih kolega i naših potrošača.

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.