Marginalni troškovi su varijabilni troškovi proizvodnje. Varijabilni troškovi se srazmerno menjaju u skladu sa proizvedenom količinom. Fiksni troškovi, sa druge strane, ostaju nepromenjeni bez obzira na proizvedenu količinu.
Primer
Knjaz Miloš je najpoznatiji brend za vodu u Srbiji. Varijabilni troškovi su za 1 L vode su:
Ako Knjaz Miloš proda 2x više vode, biće mu potrebno 2x više ovih troškova.
Sa druge strane, fiksni troškovi su:
Ako Knjaz Miloš proda 2x više vode, fiksni troškovi će ostati isti.
Varijabilni i fiksni troškovi mogu da se prikažu grafički na BEP Break even pointu (prelomna tačka rentabiliteta). Postoje dva načina za crtanje ovog grafikona: klasičan način i na način Controller Akademie Munich. Moja preporuka je drugi način gde se jasno vidi Contribution 1 a pored toga fiksni troškovi mogu da se „razbiju“ na nekoliko delova.
Postoji nekoliko izraza koje se koriste kao sinonimi za reč marginalni:
Ako bi želeli da budemo 100% precizni postoji i određena razlika između ovih sinonima. No, treba biti realan i praktičan i nećete mnogo pogrešiti ako upotrebite bilo koju od ovih reči kao sinonime. Marginalni troškovi se koriste za marginal costing obračun. Više o ovom sistemu pročitaj u delu absorption costing.
Marginalni troškovi su ključni za odlučivanje menadžera. Odluke koje menadžer donosi na osnovu marginalnih troškova su: