PERFORMANCE MANAGEMENT U KONTEKSTU CONTROLLINGA, Biljana Dimitrijević, CFO, KNAUF INSULATION

PERFORMANCE MANAGEMENT U KONTEKSTU CONTROLLINGA

PERFORMANCE MANAGEMENT

[caption id="attachment_26135" align="aligncenter" width="550"]Biljana Dimitrijević,KNAUF INSULATIONS Biljana Dimitrijević, KNAUF INSULATION[/caption]  

Biljana Dimitrijević je finansijski direktor za zemlje Južnog Balkana u Knauf Insulation od 2009. godine. Objašnjava PM kroz kontroling u njenoj kompaniji.

Svako preduzeće, u određenim životnim ciklusima svog poslovanja, suočava se i prilagođava različitim trendovima koji su uslovljeni uticajem mnogih faktora, pre svega ekonomskim i političkim dešavanjima, složenošću poslovnih promena, promenama u samim uslovima poslovanja, globalizacijom. Uspeh svake organizacione jedinice meri se određenim pokazateljima. Odabir pravih performansi nije ni malo jednostavan i sam proces zahteva kaskadiranje od top menadžmenta na dole. Sama identifikacija performansi podrazumeva jasno definisane ciljeve, viziju i strategiju kompanije, što predstavlja ključ uspeha u kreiranju pravila od strane controllinga. Informacije koje određeni indikatori pružaju, omogućavaju blagovremene i kvalitetne reakcije menadžmenta preduzeća i donošenje poslovnih odluka. Kombinacija finansisjkih i nefinansijskih pokazatelja, uključujući i lično prosuđivanje o poslovnim aktivnostima i njihovim nefinansijskim efektima vrlo su bitni prilikom donošenja svake odluke. Knauf Insulation, kao članica Knauf grupe, koja posluje u preko 35 zemalja sa preko 37 fabrika u 15 zemalja i više od 5.000 zaposlenih, ima vrlo jasno i precizno definisane zahteve kada je reč o internom izveštavanju, budžetiranju i projekciji budućeg poslovanja. Organizaciono, Knauf Insulation je podeljen na nekoliko regija, tačnije šest. Zemlje Južnog Balkana, sa centralom u Beogradu, obuhvataju 3 pravna lica i jedno predstavništvo, pripadaju Istočnoevropskoj regiji, i pokrivaju sledeće zemlje:
  • KI Srbija, pokriva i tržista Makedonije, Albanije, Crne Gore
  • KI Rumunija
  • KI Bugarska
  • KI Grčka – predstavništvo, pokriva tržiste Malte i Kipra
Odgovornost Generalnog direktora obuhvata poslovanje posebnog segmenta poslovanja - Construction business u svim ovim zemljama kao i deo Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije, dok su finansije odgovorne za gore navedene kompanije, kao i za pružanje knjigovodstvenih usluga sestrinskoj firmi u Beogradu. Složićete se da već u ovoj podeli odgovornosti može da se uoči kompleksnost prikupljana, obrade, analize i prezentovanja samih podataka. Knauf je proizvodno/prodajno orjentisana kompanija u kojoj je fokus stavljen upravo na ova dva segmenta poslovanja, ali i na marketing, koji predstavlja neizbežnu podršku prodaji. Naravno, sve ostale službe: logistika, nabavka, korisnički servis, finansije, računovodstvo i HR postoje da maksimalno doprinesu ostvarivanju što boljih proizvodno/prodajnih rezultata i samim tim boljem ukupnom učinku kompanije. Kada je reč o performance managementu, u kontekstu controllinga, svaka dobro organizovana kompanija, koja ima jasnu viziju svoje budućnosti i svog poslovanja, i te kako pridaje veliki značaj razvoju controlling funkcije kako bi se što bolje, lakše i brže obrađivali različiti finansijski indikatori. Od velikog značaja je informacioni sistem koji se koristi kako bi mogao da podrži sve kompleksnije zahteve. U našem slučaju to je SAP, ali za potrebe obrade podataka koji se nalaze u SAP-u, koriste se pomoćni softveri i alati kao što su Business Objects i Infor. Ovo je od naročitog značaja kada je reč o konsolidovanim podacima koji se obrađuju i analiziraju. Postoji nekoliko bitnih segmenata same Knauf Insulation controlling organizacije, a to su:
  • Master Data Management (MDM) Portofolio management čiji je zadatak kreiranje, modifikacija i racionalizacija SKU portfolio menadžmenta kao i standardizacija i harmonizacija BOM’s (sastavnica proizvoda);
  • Operative Controlling (Operativni controlling) koji se fokusira na obračun troškova proizvodnje i praćenju profitabilnosti svakog proizvoda i optimizacije zaliha;
  • Sales controlling (Prodajni controlling), bavi se analizom prodaje po proizvodnim segmentima, budžetiranjem i forecastom prodaje, analizom marketinških aktivnosti, kao i analizom prodajnih cena;
  • Reporting (Izveštavanje) – priprema, analiza i prezentacija podataka KI grupi, KI top menadžementu, praćenje i analiza proizvodnih troškova, CAPEX, SG&A, finansijski forecast i budžet;
Posebne jedinice controllinga se bave utvrđivanjem i merenjem performansi svakog pojedinačnog uticaja na ukupnu profitabilnost i svaka ova controlling jedinica ima svoje KPI’s koji doprinose ukupnom učinku kompanije. Prate se i finansijski i nefinansijski učinci, recimo  Sales controlling prati i analizira količine, prodaju i profitabilnost svih prodajnih aplikacija, marketinške akcije po svakoj aplikaciji i njihov uticaj na buduću prodaju i profitabilnost, praćenje prodaje po kupcima i grupama kupaca, radi se analiza konkurencije, tržišnih uslova, utvrđivanje veličine tržista i našeg učešća. Izveštavanje stakeholder-a je na mesečnom nivou, izveštaji se dostavljaju u booklet formatu, gde su prikazani KPI’s za svaku zemlju pojedinačno, i naravno konsolidovani podaci. Prodajni Forecast se radi kvartalno, budžetiranje jednom godišnje i započinje prikupljanjem prodajnih podataka na osnovu kojih se radi alokacija proizvodnje po fabrikama, što je osnova za kasniji obračun proizvodnih troškova, cene koštanja, zaliha, operativnih troškova, … Poređenje podataka je na mesečnom i YTD nivou i to uglavnom aktuelni period vs. budžet vs. forecast vs. prethodhna godina. Svako odstupanje u odnosu na periode poređenja je vrlo sažeto i konkretno pojašnjeno u samoj knjizi izveštaja. Neki od ključnih KPI koji su trenutno u fokusu su sledeći:
  • EBITDA
  • Net Sales
  • Contribution Margin
  • SG&A
  • Proizvodni troskovi po toni - MFG
  • WC
  • CF
  • ROI
  • Price evolution (personal, energy, freight costs)
  • Risk and corrective actions
Značaj  performance management-a je pre svega u usmeravanju fokusa na ostvarenje ciljeva, stratagije i vizije preduzeća, gde brzina prikupljanja i obrade podataka ima ključnu ulogu u donošenju kvalitetnih odluka. Fokus controllinga treba da bude na integrisanom sistemu kontrole za strategijsko i operativno upravljanje. Tekst je preuzet iz Controlling magazina #13. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.