5. ICV KONGRES CONTROLLERA - MARKETING PANEL

Učesnici Marketing panela ukazali su na najvažnije promene u marketingu koje digitalizacija nosi sa sobom.

 

Katarina Šibalić, Direktor marketinga, Strauss Adriatic

[caption id="attachment_25262" align="aligncenter" width="327"]Katarina Šibalić, Direktor marketinga, Strauss Adriatic Katarina Šibalić, Direktor marketinga, Strauss Adriatic[/caption]

„Budućnost ide ka tome da će granice između profesija da nestaju i da ćemo svi morati da radimo zajedno. Digitalizacija nas ne udaljava, ljudi to sami rade. Kao pojedinci se međusobno udaljavamo, zato što smo u digitalnom, odnosno virtuelnom svetu. U profesiji, međutim, marketing nikada neće biti u manje tesnoj vezi nego što je danas. Marketing i IT će uskoro da postanu jedno. Živimo u svetu u kojem marketing bez dubinske integracije sa proizvodnjom, gubi konkurentnost na tržištu. Marketing je pokretač biznisa i zasnovan je na prepoznavanju potreba, a svaki biznis započinje upravo od toga. U budućnosti se očekuje rast uloge marketinga u biznisu.”

Srećko Šekeljić, Ekspert za digitalni marketing, Societe Generale banka

[caption id="attachment_25263" align="aligncenter" width="327"]Srećko Šekeljić, Ekspert za digitalni marketing, Societe Generale banka Srećko Šekeljić, Ekspert za digitalni marketing, Societe Generale banka[/caption]

„Potrebno je imati digitalne timove, koje čine stručnjaci za digitalne komunikacije i digitalni marketing. Međutim, neophodno je da se smanji razlika između standardnog i digitalnog poslovanja. Ta granica polako počinje da se gubi. Sve više očekujemo od kolega da budu „digitalniji“. Danas nijedna firma ne može da se zamisli bez računara, za razliku od vremena od pre samo nekoliko godina. Slično tome, danas ne možemo da zamislimo da neko nije digitalno pismen, odnosno da ne koristi kanale digitalne komunikacije. Sada imamo male marketinške timove, koji su lideri u digitalizaciji, ali pitanje je kako da podignemo digitalnu pisimenost svih zaposlenih, odnosno kako da obezbedimo da se svi procesi poslovanja ravnomerno digitalizuju. Onbording („dovesti nekoga na brod“), odnosno dovlačenje svih zaposlenih na isti nivo digitalizacije - to bi mogla da bude tema narednog Kongresa controllera.“

Matija Protić, Izvršni direktor marketinga, Mercator S

[caption id="attachment_25265" align="aligncenter" width="327"]Matija Protić, Izvršni direktor marketinga, Mercator S Matija Protić, Izvršni direktor marketinga, Mercator S[/caption]

„Kongres je mesto za sticanje novih iskustava i prilika da se ljudi upoznaju i međusobno razmene ideje. Marketing i digitalizacija treba da budu tema i narednih Kongresa. S jedne strane kasnimo za Evropom u korišćenju i penetraciji interneta, kao i snazi internet mreže - u oblasti online bankinga i šopinga nemamo razvijenu svest da svoje aktivnosti prebacujemo na online sistem. S druge strane, u nekim stvarima smo u prednosti, recimo, po pitanju društvenih mreža. Koristimo ih jednako, možda čak i više nego ljudi na Zapadu. Generalno, treba da idemo dva koraka brže od sveta kako bismo ga sustigli.”

Vera Vuković, Marketing Specialist, Emil Frey Auto Centar

[caption id="attachment_25266" align="aligncenter" width="325"]Vera Vuković, Marketing Specialist, Emil Frey Auto Centar Vera Vuković, Marketing Specialist, Emil Frey Auto Centar[/caption]

„Kongres je organizovan na respektabilnom nivou i svi prisutni mogli su da pronađu svoj benifit od učešća. Tematski nije bio previše usko profilisan, što znači da je ovo bila dobra razmena iskustava koja mogu da nađu primenu u svakodnevnom operativnom poslu. Evidentno je da baratamo različitim podacima o stepenu digitalizacije u Srbiji i za validno zaključivanje treba da se zna, pre svega, ko radi istraživanje, kako se ono sprovodi, na kom uzorku i na bazi kojih parametara se izvode zaključci. Mislim da ne možemo da konstatujemo da je Srbija na začelju tih procesa, čak smo prema nekim pokazateljima na vodećim mestima u odnosu na broj stanovnika u korišćenju društvenih mreža i vremenu koje se provodi na internet. Lično mislim da je proces digitalizacije značajno odmakao u Srbiji i sada bi trebalo da se svi priključimo tom trendu i da se marketinškim aktivnostima potrošaču obraćamo kroz kanale komunikacije koje on želi. Verujem da se proces transformacije sa oflajna na onlajn odvija prirodnim putem. Logično je da mlađa generacija brže usvaja te stvari, čak i bez formalnog obrazovanja, jer sa tim odrastaju i prihvataju te kanale komunikacije kao prirodne. Stariji se postepeno uključuju, ali pre ili kasnije svako će da bude deo tog procesa, samo se put i način približavanja tome razlikuju.”

Vladimir Zarić, Head of digital, Publicis One

[caption id="attachment_25267" align="aligncenter" width="327"]Vladimir Zarić, Head of digital, Publicis One Vladimir Zarić, Head of digital, Publicis One[/caption]

„Mi smo korporacija koja na globalnom, svetskom nivou okuplja najveće, najprominentnije kreativne agencije. Sama ideja o okupljanju stručne javnosti je dobra i podržavam je kao način da se međusobno upoznamo, razmenimo iskustva i informacije, uporedimo saznanja, čujemo nove ideje i sagledamo eventualne teškoće iz nekog drugog ugla. Naša kompanija je marketinška agencija i prirodno je da controlling zauzima veliko i važno mesto i da ima svoju poziciju unutar fime. Osim postojanja controllinga u okviru naše firme, mi komuniciramo i sa istovetnim službama u drugim firmama, usko sarađujemo sa controlling sektorom svih naših klijenata. Obiman posao planiranja kampanja, analiza i pravljenja budžeta realizujemo u saradnji sa controlling sektorom i ta saradnja je plodonosna. U oceni dometa digitalizacije u Srbiji isuviše polazimo od premisa koje nisu ispravne. Kao što smo skloni zabludama “da je kod komšija trava zelenija”, tako i u priči o digitalizaciji više ističemo ograničavajuće faktore i tuđe rezultate. Time stvaramo alibi za sporiju implementaciju i pravdamo se čitavim nizom ne-argumenata. Smatram da u procesu digitalizacije ne zaostajemo mnogo za globalnim svetskim tržištem. Verujem da bi podsticajno delovalo kada bi se u fokusu našla ocena rešenja koja su brzo primenjiva, koja daju očigledne, egzaktne rezultate i donose vidljiv boljitak. Svaka evolutivna faza nailazi na određene otpore. Digitalizacija sigurno pomaže u brzini i efikasnosti. Kompjuteri i veštačka inteligencija unapređuju procese, ali postoji tačka u kojoj ne mogu da preuzmu ulogu čoveka - to je čin donošenja odluka, on počiva na ljudima. Za to je potrebno da se maksimalno podignu stepeni obrazovanosti i informisanosti učesnika. U državnim institucijama i javnim preduzećima controlling nije adekvatno zastupljen - navike, kultura i pravila poslovanja se preobražavaju sporo.“

NEMANJA KNEŽEVIĆ, Direktor Sektora marketinga i razvoja, „Zlatiborac“ [caption id="attachment_25427" align="aligncenter" width="327"]NEMANJA KNEŽEVIĆ, Direktor Sektora marketinga i razvoja, „Zlatiborac“ NEMANJA KNEŽEVIĆ, Direktor Sektora marketinga i razvoja, „Zlatiborac“[/caption]

5. IVC Kongres controllera, kao najveći događaj u finansijama i     controllingu na prostorima zemalja bivše Jugoslavije, koji je ove godine okupio 500 controlera i 20 vrsnih govornika (CEO, CFO,   Head of controlling), nesumnjivo predstavlja jedan od najznačajnijih        događaja u sferi biznisa. Pored toga, ovakva okupljanja ljudi iz biznisa, koji dele iskustva najboljih kompanija, dragocena su za sve nas koji poslujemo u privrednom ambijentu Srbije i regiona i od vitalnog su značaja za sve profesionalce, budući da je    permanentno usavršavanje i poslovno umrežavanje neophodno    svima onima koji teže uspehu. Smatram da bi češće trebalo okupljati ljude iz biznisa kako bismo diskutovali o izazovima i promenama koje nas očekuju, ali i onima sa kojima se već suočavamo. Aktuelnost tema je, svakako, još jedna izuzetno značajna karakteristika Kongresa i danas smo ovde govorili o digitalizaciji koja već uveliko utiče na poslovanje u gotovo svim   sferama, a koja će u skorijoj budućnosti u potpunosti transformisati sferu biznisa. Kada je reč o uticaju digitalizacije na marketing, marketing danas mora da se dešava permanentno, postao je sveobuhvatan i stalno morate da se prilagođavate promenama koje se dešavaju gotovo svakodnevno. Danas je više nego ikada marketarima potreban niz digitalnih znanja i veština, međutim, ako bih morao da izdvojim nešto, rekao bih da je glavna veština koja će             biti neophodna jednom vrsnom marketaru   sposobnost istraživanja velikih baza podataka i generisanja novih podataka (zaključaka) iz postojećih, tzv. – DATA MINING –. Drugim rečima, biće neophodno da u moru podataka koji su nam na raspolaganju odvojimo važno     od nevažnog i na osnovu toga strateški planiramo i donosimo odluke u pravom trenutku. Kada je reč o predviđanjima marketara o dešavanjima u sferi biznisa, prema nekim istraživanjima, oko 58% procenata direktora marketinga najvećih svetskih kompanija smatra da će se u narednih 5 godina kompanije nadmetati u oblasti veštačke inteligencije ukoliko žele uspeh.

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.