ŠTA ZNAČI MERCHANDISING U FMCG?
Merchandising je metoda, praksa i operacija koja služi za promovisanje i održavanje određene kategorije proizvoda. Šire gledano, to su sve radnje koje doprinose poboljšanju prodaje proizvoda ka krajnjem potrošaču.
![Slide1](https://mcb.rs/storage/tinymce_upload/photos/shares/blog/2011/03/Slide1.jpg)
Ovo je najčešće objašnjenje šta je mercahndising. Ono što se kod nas manje zna je da se izraz merchandise (srpski: mrčndajz) koristi i u šou-biznisu. Merchandise su proizvodi koji su povezani sa određenom popularnom serijom, filmom, rok-grupom ili poznatom osobom.
Hanna Montana
Ovde su prikazane samo dve stvari sa likom Hane Montane, ali njen lik se nalazi i na posteljini, nakitu, lutkama, školskoj opremi, odeći u stilu Hane Montane...
[gallery columns="2" size="medium" ids="29750,29751"]Madona
[gallery size="medium" ids="29747,29748,29749"]Kod nas se prodaje merchandise i sa likovima Pepe praseta, Sirena, Nodija i sl. To nas vraća na onu prvu tvrdnju da je merchandising sve ono što dovodi do povećanja ili poboljšanja prodaje nekog proizvoda.
Zašto je Merchandising toliko potreban?
Povećanje asortimana i ponude svih roba i usluga na tržištu.- Pre samo 7-8 godina nismo imali toliku ponudu robe iz Kine, Indije, Brazila... A gde je tu ponuda iz nama bliske Evropske Unije ili zemalja iz regiona. Deluje kao da se svet smanjio i sada imamo ponudu proizvoda sa svih meridijana.
- Sa druge strane, postoji toliko različitih i zanimljivih proizvoda - tako je malo mesta na polici. U velikim supermarketima postoji i preko 20.000 artikala na jednom mestu.
- Šta onda preostaje dobavljačima nego da počnu surovu borbu za prostor na polici u maloprodajnim objektima. Borba do poslednjeg centimetra prostora.
- Oglašavanje u medijima je skupo. Danas imate i veliki izbor TV kanala, radio stanica, novina, časopisa, a tu je i internet, pa mobilini telefoni. Kroz koji medij oglasiti proizvod tako da ga ciljani potrošač sigurno vidi, pitanje je sad?
EFIKASAN MERCHANDISING
Prevazilaženje svih gore navedenih problema je efikasan merchandising.- merchandising posmatra prodaju iz potrošačevog ugla gledanja
- 40% do 60% kupovine je neplanirano i merchandising pomaže da se osvoji market share
- merchandising radi "na terenu"
- merchandising čini da proizvodi budu vidljivi i atraktivni za potrošače i zauzima svoje mesto u trenutku kada se potrošači odlučuju da kupuju
- merchandising je veoma dinamična forma marketinga koja gradi impuls kupovine koji utiče na prelazak sa jednog brenda na drugi
- pomoć potrošaču da pronađe traženi proizvod
- unapređenje komunikacije kupca i vašeg proizvoda
- obezbeđenje pravog mesta na polici
- povećanje vidljivosti, količine i prepoznatljivosti brenda
- izbegavanje nedostatka zaliha; proizvod mora biti na prodajnom mestu
I da ne zaboravimo, merchandising nije individualna odgovornost merchandisera već kordinirana aktivnost logistike, komercijale, marketinga i merchandising tima.
Autor teksta je Milena Janjić.