DA LI STE POZVANI NA DIGITALNU ŽURKU? - Milan Simić (Izvršni direktor za IT podršku i ICT servise), Telekom Srbija

Ako ste pogledali makar jednu epizodu HBO serije Silicon Valley, imali ste priliku da osetite kako izgleda pumpa inovativnosti sa američke zapadne obale, čiju osnovu predstavljaju startupsovi i inkubatori. Sakupiš grupu programera sa idejom na što čudnijem mestu i čekaš da se nešto genijalno ili apsurdno pojavi. Kada se ima u vidu silos organizacija i procesi unutar vekilih korporacija, sasvim je razumljivo da je njihov menadžment prethodnih godina mogao da potceni startup inkubatore, da se šali na račun hakatona ili da akceleratore i coworking prostore olako shvate kao trenutni hir ili prolaznu modu. Ipak, ove prakse i procesi koji su se rodili iz tehnološke kulture prethodnih decenija, omogućili su istom tom menadžmentu uvid u biznis budućnosti.   Inkubatori i akceleratori kakav je Y Combinator, pokazali su koliko takav pristup može da bude nadmoćan nad tradicionalnim. Spisak startupsa koji su produktivizovali svoju ideju uz podršku Y Combinatora uključuju Airbnb, Reddit, Stripe, Dropbox, Twitch, Cruise, kao i stotine drugih. Neke od ovih kompanija su potpuno promenile čitave industrije. Srpska kompanija Baloonera napravila je softversku platformu sa ciljem demokratizacije istraživanja svemira. Prvi srpski svemirski program koji omogućava brzo i lako slanje objekata na ivicu kosmosa kreće iz jednog beogradskog suterena.   Za controllore i njima dobro poznate procese za upravljanje kompanijom, od strateškog planiranja do upravljanja rizicima, kao i za tradicionalni IT sa svojim ITIL procesima i ISO standardima, praksa hakatona je zbunjujuća. Grupa inženjera napada težak problem u kratkim rokovima bez prethodnog plana. U najkraćem, kompletan proces planiranja može da se sažme u rečenicu:   „U redu ekipo, imamo 24 časa da napravimo prototip ovog prozvoda koji radi“.   U osnovi digitalne transformacije je ova nova filozofija egzekucije. Mala grupa ljudi sarađuje na organizovan način i može da dostigne opipljiv rezultat, pod uslovom da je spremna da prihvati manje-nego-savršen „minimalan proizvod“. Brzina ima prednost nad savršenstvom, kontinuirano ponavljanje postaje ne samo prihvatljivo, već i potrebno. Stalna promena postaje deo svake jednačine. Opasan jaz između planiranja i delovanja u velikim kompanijama i vrlo kratak rok za prilagođavanje tehnološkim tektonskim promenama, koje u svaku industriju u svakoj regiji donose nove inovativne kompanije sa svežim idejama, može da se premosti samo digitalnom transformacijom – sveobuhvatnom promenom čitavog poslovnog modela u čijoj osnovi je IT. Na osnovu iskustva iz prethodne decenije, industrije mogu da se podele na one koje su prošle kroz digitalnu transformaciju, na one koje su u tom procesu i na one se tek pripremaju da u njega uskoče. Na ovogodišnjoj dodeli Oskara, po prvi put se u konkurenciji za najbolji film našlo ostvarenje (Machester by the Sea) koje je producirala jedna internet platforma (Amazon), čime je zvanično započeta i transformacija holivudskih studija. Svi veliki proizvođači automobila otvorili su kancelarije u „Silicijumskoj dolini“. Tesla i Volvo eksperimentišu sa konceptom samovozećih vozila, a veliki nemački proizvođači sebe definišu kao softverske kompanije. Ova transfomacija u svojoj osnovi ima tehnološke sile koje je pokreću – mobilnost, Cloud, Big Data i internet. Ponosan sam što je industrija u kojoj radim deo svega toga.   U osnovi, digitalna transfomacija podrazmeva sposobnost da se prepozna način na koji nova tehnologija utiče na korisnike i ponašanje zaposlenih. Kako tehnologija postaje sastavni deo života, tako se od organizacija očekuje da unaprede svoje poslovanje i da ga fokusiraju na čoveka, da unaprede njegovo iskustvo ili mu ga učine dostupnim. Proizvođač traktora John Deere kreirao je platformu i otvorio je za programere širom sveta kako bi svom traktoru budućnosti dodao nove funkcionalnosti.   Imam sreću da radim u industriji koja je prošla kroz više talasa transformacije: od interenet revolucije, do izazova koje sa sobom donosi ekosistem aplikacija. U svakom od ovih talasa, telekomunikacione kompanije pronašle su svoje mesto, prepoznale su vrednost za svoje korisnike i od ostalih učesnika u ekosistemu od neprijatelja stvorile partnere. Naučili smo sledeće:
  • Digitalna transfomacija u osnovi ima tehnologiju, ali je vode korisnici.
  • Društvene mreže (Facebook, Twitter, Instagram…) i mobilnost menjaju iskustvo naših korisnika u realnom vremenu. Korisnicu su tu i žele da ih pratimo.
  • Mapiranje i razumevanje korisničkog iskustva kroz čitav životni ciklus korisnika osnova je digitalne transformacije.
  • Tri značajna elementa svake digitalne transfomacije su:
    • Vizija i liderstvo
    • Cilj je optimizacija korisničkog iskustva na svim kanalima
    • Promene se materijalizuju kroz formiranje tima za digitalnu transformaciju.
  Tehnološka osnova transformacije je agilna i fleksibilna IT infrastruktura zasnovana na cloud servisima, koji koriste machine learning za automatizaciju, predikciju ponašanja i inteligentnu notifikaciju. Svesni toga, investirali smo značajna sredstva u svoja četiri Data centra. Poslovni procesi morali bi da podrže i klasične poslovne procedure, koje su vezane za core procese kompanije ali i inovativne procese koji donose nove vrednosti. ITIL i DevOps postoje istovremeno, a od radne snage se očekuje fleksibilnost, u zavisnosti od situacije ili projekta. Svako od nas može da bude i nindža i samuraj, odnosno da deluje prema propisanom kodeksu ali i da istovremeno bude spreman da svoje veštine upotrebi na nekonvencionalan način.   Digitalna transformacija zahteva nove ekspertize - cloud, automatizacija, veštačka inteligencija i IoT donose sa sobom i novu vrstu radne snage - robote. Jedan od većih parkinga u Minhenu ukinuo je sva radna mesta, a radnu snagu u potpunosti je zamenila veštačka inteligencija (AI). Kompanija Conversica već proizvodi Intelligent sales assistents koji uspešno zamenjuju prodajne timove u više od 700 kompanija, od Sunset World Resorta u Kankunu, do Los Angeles Film School. Telekom Srbija na svom chat kanalu koristi chat botove i prvi rezultati su ohrabrujući. Digitalno radno mesto budućnosti deliće AI i čovek. Prema pisanju britanskog Ekonomista, 47% postojećih zanimanja preuzeće veštačka inteligencija, ali će se stvoriti isto toliko novih poslova povezanih sa data science.   Imajući u vidu brzinu promena u poslovnom okruženju, postavlja se pitanje kako kompanija da izabere na koje trendove treba da reaguje a na koje da se adaptira. Na kraju krajeva, ne možemo da uradimo sve i ne započinje se svaki dan od nule, uprkos tome što osnivač Amazona Džef Bezos govori da je svaki dan za njegovu kompaniju prvi dan. Ono što pomaže kompaniji da uprkos brzini poslovanja ne zaboravi na svoju svrhu, jeste jasno razumevanje misije preduzeća i fokusiranje na korisnika, postavljanje prioriteta u realnom vremenu i brzo procenjivanje koje su promene vredne reagovanje, kao i šta da se koristi u tom slučaju. Apple i Google su uvek imali takav okvir, od Stiv Džobs misije „pravljenja alata koji će da unaprede čovečanstvo“, do zaveta osnivača Googlea Lerija Pejdža i Sergeja Brina „ne čini zlo, dok organizuješ informacije  čitavog  sveta“. Imati jasan pravac a ne plašiti se neuspeha u pojedinim koracima, osnova je svake dobre digitalne transformacije. Korisnici će uvek znati da cene hrabrost i posvećenost.