Dvadeset godina u petoj brzini - Bojan Radun (CEO), KONCERN BAMBI

Untitled Ako bi u nekom kvizu trebalo da se pogodi koji menadžer u Srbiji sa svojih četrdeset godina ima iza sebe dvadeset godina iskustva kao menadžer, zadatak nije težak. A ako još znate i da voli vožnju motorima, onda nema dileme da je to Bojan Radun, CEO Koncerna Bambi

POSAO

Koncern „Bambi“ svojim rezultatima predstavlja jednu od vodećih kompanija u Srbiji. Kako izgleda voditi kompaniju sa tako dugom tradicijom? Vođenje takve kompanije je pre svega izazovno i zanimljivo. Bambi je već dugo godina jedna od najuspešnijih kompanija u regionu. Izazov je nadmašiti sve to i napraviti dalje iskorake u razvoju kompanije. Od kada je Bambi u sastavu grupe „Moji brendovi“, to nam polazi za rukom u celom regionu, ali i na novim tržištima. Za naredne godine imaćemo dosta zanimljivih ideja i ambicioznih planova.   Sledeće godine „Bambi“ slavi 50–i rođendan. Na koji način ćete obeležiti ovaj jubilej? Cela naredna godina će biti u znaku pet decenija postojanja i uspešnog poslovanja kompanije. Naši verni potrošači, ali i zaposleni koji su tokom pet decenija gradili i unapređivali brend i kompaniju zaslužuju da im svoju vernost uzvratimo na najbolji mogući način. A verujemo da ćemo ovaj jubilej pre svega obeležiti najboljim rezultatima u istoriji.   Plazma keks je omiljeni brend generacija. Da li su planirani neki noviteti u asortimanu? Da, Plazma je zaista omiljena kod svih. I ja sam sam bio iznenađen koliko ljudi zna i sada pesmicu „Volimo Plazma keks, moji mama, tata i ja...“. Plazma je jedan od najomiljenijih srpskih proizvoda, pa i ne čudi što je petu godinu zaredom proglašena najboljim brendom od strane potrošača Srbije. Svaki novitet, kao što je Plazma Mini Mini , koju smo lansirali 2016. godine za kratko vreme našao je put do potrošača, i ubrzo se našao daleko ispred drugih brendova koji su mnogo duže prisutni na tržištu.   Vi ste dugo godina vodili i porodičnu kompaniju „Nectar“ koja je takođe lider na našem tržištu. Koje su sličnosti odnosno razlike, između porodične kompanije i „akcionarske kompanije“? Nema razlike kada je cilj da se postane i ostane lider na tržištu. Svaka ozbiljna kompanija teži da bude najbolja u svom biznisu, a za to je potrebno puno rada, napora, investicija, ulaganja u kadrove i tehnologiju, kao i konstantnog usavršavanja u svim segmentima poslovanja. Razlika je što u poslovnim odlukama ima manje emocija, što je za biznis bolje.   Od pre nekoliko dana postali ste i deo tima Košarkaškog saveza Srbije, kao potpredsednik KSS. Šta možemo da očekujemo od srpske košarke u narednom periodu? Košarka je naš nacionalni sport, naš ponos! Cela nacija se radovala uspesima naših košarkaša. Novo rukovodstvo KSS-a će dati sve od sebe da naši košarkaši nastave sa uspesima, a i da razvijamo buduće generacije košarkaša na koje ćemo biti ponosni.   Zapošljavati nove radnike je tehnika, ali i umetnost. Koje osobine su Vama važne pri zapošljavanju novih kadrova? Da li imate svoje omiljeno (i neobično) pitanje za nove zaposlene? Ono što očekujem od sebe, to očekujem i od drugih. Angažovanost, kreativnost, upornost, požrtvovanost i ljubav prema poslu. Istovremeno, svaki čovek treba da ima nešto što ga ispunjava i van posla, hobi, sport, humanitarni rad, jer samo tako moze da bude ispunjen i dobar, kako za sebe, tako i za radno okruženje.   Vi ste krenuli veoma rano da radite, sa 20-ak godina. Sa druge strane, sada sa nepunih 40 godina vodite ozbiljan poslovni sistem. Šta bi preporučili mladom menadžeru na početku karijere sa 20-ak godina? A šta bi preporučili menadžeru koji ima 40 godina i 20 godina radnog iskustva? Niko se nije rodio sa osobinama dobrog menadžera, već sa predispozicijama koje je u međuvremenu usavršio. Osobine upravljanja i vođenja tima, što je menadžerski posao, stvaraju se kroz iskustvo, rad na sebi, edukacijom, treninzima i usavršavanjem. Radite na sebi i sa 20 i sa 40 godina, i kad god možete okružite se ljudima boljim od sebe.   Vi ste nekoliko godina aktivni član Srpske Asocijacije Menadžera (SAM), a bili ste i predsednik SAM-a. Šta čini dobrog menadžera? Da li Srbija ima dobre menadžere? Srbija ima dobre menadžere. Ali ih nema dovoljno da obezbedimo dugoročni napredak. SAM u razvoju menadžerskih resursa vidi svoju najvažniju ulogu.  

CONTROLLING

Za svaku kompaniju, ostvarivanje ciljeva vezuje se za ostvarivanje dobrih finansjiskih rezultata (ROI, EBITDA…). U kojoj meri sektor controllinga doprinosi tome i na koji način je sektor controllinga organizovan u “Koncernu Bambi”? U kompaniji Bambi Sektor controllinga se nalazi pri Finansijama i njihova uloga u sveukupnom rezultatu koji kompanija ostvaruje je veoma značajna. Ja se lično puno oslanjam na controlling, i često posvećujem vreme osmišljavanju novih izveštaja zajedno sa njima.   Bambi je jedna od prvih domaćih kompanija koja je u svoje poslovanje uvela funkciju controller proizvodnje. U kojoj meri je uvođenje ove pozicije doprinelo ostvarivanju kompanijskih ciljeva? Kao ozbiljna kompanija koja godinama uspeva da ostane lider na tržištu konditorskih proizvoda, prvi smo shvatili da je sistem kontrolinga neophodan da bi se zacrtani finansijski ciljevi ostvarili. Controlling nam omogućava da se jasno i bez kaskanja držimo planova i targeta koje imamo. To se jasno vidi i po našim rezultatima.   Menadžer svaki dan dobija veliki broj izveštaja. Kako bi dobar izveštaj, po Vašem mišljenju, trebalo da izgleda? Izveštaj bi, ako je ikako moguće, trebao biti OPO – One Page Only. Ono što je neophodno u izveštavanju, naročito ako zacrtani targeti nisu ostvareni, jeste razlog zbog čega je to tako, kao i kojim alatima se ciljani zahtevi mogu dostignuti. Znači, kontroler treba da odgovori na pitanja “zašto”, a menadžer treba da donese odluku „kako“ i „šta dalje“. Na sreću, u našoj kompaniji se zacrtani ciljevi u najvećem broju slučajeva realizuju.   Pozicija controllera zahteva različite veštine. Kako biste Vi opisali dobrog controllera? Uloga controllera je, sasvim sigurno, veoma zahtevna i odgovorna, jer se oni nalaze na izvoru svih informacija značajnih za funkcionisanje jedne kompanije. Dobar controller je onaj na koga menadžment može da se osloni.   Controlleri imaju izazove da prate zahteve menadžera. Šta vam trenutno nedostaje u sistemu controllinga? Koji deo controllinga bi voleli da razvijate? Menadžer je odgovoran za ostvarivanje ciljeva. Ako nema jasno definisanih ciljeva, onda i ne postoji controlling. Menadžer je taj koji definiše šta se planira, a controller je taj koji odlučuje kako se planira. Ove dve pozicije idu ruku pod ruku, što znači da je potrebno da poseduju iste ili slične poslovne veštine. Te veštine treba zajedno da razvijamo.   Controlling magazin voli neobične odgovore. Ako bi hteli da opišemo controllera kao životinju, koja bi to životinja bila? Možda bi to bio delfin, jedna od najinteligentnijih i najbržih životinja, čovekov (menadžerov) prijatelj, a i fenomenalno pliva kroz nemirno more.

PRIVATNO

Tokom svog školovanja živeli ste u Rusiji, a tokom rada proputovali ste kroz veliki broj zemalja. Koja od ovih zemalja je ostavila poseban utisak na vas? Turistički posetiti neku zemlju i živeti u njoj su stvari koje nisu za poređenje, a svako putovanje je dragoceno jer se na taj način upoznajemo sa drugim kulturama. Teško je odvojiti jednu zemlju, grad ili mesto u kojem sam bio, jer me često za putovanja vezuju ljudi koje sam tamo upoznao i sa kojima sam išao na putovanja. U Rusiji bih izdvojio Sankt Petersburg, a ako bih morao da izdvojim neku specijalnu destinaciju, to bi svakako bio New York, jer me je impresionirao svojom energijom. Pozicija generalnog direktora je veoma zahtevna. Kako uspevate da uskladite porodične i poslovne obaveze? To je generalno problem današnjeg čoveka, i nije uvek lako uskladiti sve obaveze, kakvim god poslom da se bavimo. Trudim se da svoje slobodno vreme provedeno sa najbližima bude što kvalitetnije, i zahvalan sam im što mi daju podršku i razumevanje za posao kojim se bavim. Vi ste ljubitelj sporta i putovanja. Koja destinacija je na Vas ostavila poseban utisak i zbog čega? Moja privatna putovanja su često vezana za sport, ili ga upražnjavam ili gledam. Putovanje u Kanadu je ostavilo na mene poseban utisak, jer je tamo bilo najbolje skijanje u mom životu, a sama Kanada je neverovatna zemlja sa izuzetno pozitivnim i srdačnim ljudima. Načuli smo i da ste veliki ljubitelj motora. Koliko ta ljubav utiče na oslobađanje od stresa i da li postoji još neka ljubav sličnog tipa? Suzuki ili Yamaha? Dobro ste načuli. Imam dosta hobija, ali i manjak vremena za njih. Svi hobiji su sjajan ventil za oslobađanje od stresa, ali putovanje motorom je jedinstven način da doživite predele kroz koje prolazite. Za mene nije pitanje Suzuki ili Jamaha, nego BMW ili Ducati. Postigli ste veliki uspeh za svoje godine i upoznali mnogo uspešnih ljudi na tom putu. Ko Vam je uzor u biznisu i čiju karijeru pratite sa posebnim poštovanjem?  Tokom svoje karijere upoznao sam veliki broj sjajnih ljudi od kojih sam mnogo naučio. Trudim se da se u svom poslu ponašam tako da budem uzor drugima, ali i dalje volim da „kradem znanje i iskustvo“. Saša Đorđević ima omljenu izreku „Sanjaj visoko, naporno radi, budi skroman“. Koja je Vaša omiljena izreka?  Izdvojio bih sledeće izreke kao moje omiljene:
Najbolji projekat na kojem ćete ikada raditi ste Vi sami.“ „Lideru se dive, a šefa se plaše.“ Vicente Del Bosque „Osoba koja nikad nije pogrešila je osoba koja nikad nije probala nešto novo.“ Albert Ajnštajn
Slogan: “Sve što ti treba” deo je priče o Plazma keksu. Obzirom da nam se bliže novogodišnji praznici, šta je to što nam je svima potrebno u 2017. godini? Potrebno nam je pre svega dobro zdravlje, više vremena sa najbližima i što više osmeha. “Bambi” ima veliki spektar ukusnih proizvoda. Šta je ono u čemu vaši klinci najviše uživaju? A vi? Svi u porodici podjednako i najviše uživamo u Plazmi, ali svako po svom receptu i na sebi svojstven način – od plazme i mleka, preko plazme i čaja, do plazma palačinki. A moje devojčice posebno obožavaju novi Bambi Čoko sendvič. I za kraj, ono najslađe. Svi mi težimo balansu između privatnog i poslovnog polja. Da li je teže biti uspešan menadžer ili uspešan tata? Par ličnih saveta oko gajenja klinaca. Biti dobar otac je najveći izazov, jer vreme danas sve brže prolazi i često Vam ne pruža dovoljno mogućnosti da ga provedete sa svojom porodicom. Ipak, za mene je uloga tate mojim princezama zadovoljstvo koje se ne može porediti ni sa čim. Smatram da sam još uvek svež tata da bih delio savete oko gajenja klinaca, ali ono što sam dobro zapamtio je da deca mnogo bolje pamte kakav im primer dajete nego šta govorite da bi trebalo da rade... Znači, walk the talk. Ovaj magazin je preuzet iz Controlling magazina #10. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.