KAIZEN MENADŽMENT. Kaizen™ knjiga, Masaaki Imai

 

Cross-functional menadžment i sprovođenje politike su dva ključna koncepta u osnovi TQC strategije. Spomenuto je da je u TQC-u menadžerski posao razdvojen na dve oblasti: (1) „menadžment održavanja“ sadašnjeg poslovnog učinka, rezultata i profita i (2) „Kaizen menadžment“ usmeren na poboljšanje procesa i sistema. Kaizen menadžment je vezan za cross-functional menadžment i sprovođenje politike.

 

Cross-functional menadžment se bavi usklađivanjem aktivnosti u različitim jedinicama radi ostvarivanja cross-functional ciljeva i sprovođenja politike kaizena.

 

Menadžment u velikom broju kompanija prvenstveno znači prenošenje politike top menadžmenta nadole po funkcionalnoj organizaciji, kao što je prikazano na slici 5.1, na strani posvećenoj održavanju. Interodeljenski sukob oko kvaliteta i cene često se rešava internom politikom. Cross-functional ciljevi QCD-a (Quality, Cost, Delivery) u TQC-u jasno su određeni i dodeljeni kao nadređeni linijskim funkcijama kao što su dizajn, proizvodnja i marketing. Prema tome, pozicija cross-functional ciljeva kao nadređenih ciljeva iziskuje novi sistemski pristup odlučivanju. Ideja i prakse cross-functional menadžmenta i sprovođenja politike razvijene su kako bi odgovorile ovoj potrebi. Kvalitet (Quality) se u tom kontekstu bavi izgradnjom boljeg sistema obezbeđenja kvaliteta; troškovi (Cost) identifikovanjem troškovnih činilaca i njihovim smanjenjem; vreme isporuke (Delivery) odnosi se na izgradnju boljeg sistema za isporuku.

 

Kao što se vidi na kaizen strani slike 5.1, kaizen cilj se prenosi po linijskoj (funkcionalnoj) organizaciji putem sprovođenja politike na dva načina, direktno i indirektno. Direktno preko linijskih menadžera i indirektno preko cross-functional organizacija.

 

Aktivnosti malih grupa (kao što su QC krugovi) i sistemi za ohrabrivanje individualnih predloga podržavaju kaizen aktivnosti na nivou radnog mesta. Ciljevi ovih aktivnosti se određuju putem sprovođenja politike.

 

Posvećenost menadžmenta ključnim konceptima cross-functional menadžmenta i sprovođenju politike izražava se uputstvima top menadžmenta. Top menadžment obično formuliše godišnje politike ili ciljeve na početku godine na osnovu dugoročnih planova i strategija. Takve formulacije obuhvataju, opet, dve glavne kategorije ciljeva: (1) ciljeve povezane sa činiocima poput profita, tržišnog udela i razvoja proizvoda, i (2) ciljeve povezane sa opštim poboljšanjem raznovrsnih sistema kompanije i cross-functional aktivnosti.

 

Untitled

 

Termin „politika“ u Japanu se koristi kako bi se opisala dugoročna i srednjoročna menadžment orijentacija, kao i godišnji ciljevi ili zadaci. Prema tome, reč „politika“ u TQC-u odnosi se na dugoročne i godišnje ciljeve.

 

Sledeći važan aspekt politike sadržan je u tome što se ona sastoji od zadataka i mera, i od ciljeva i sredstava. Ciljevi su obično u obliku cifara, određenih od strane top menadžmenta, npr. prodajne kvote, profit i tržišni udeo. Mere, sa druge strane, čine specifični akcioni programi za ostvarenje pomenutih ciljeva. Cilj koji nije izražen u obliku specifičnih mera nije ništa drugo do isprazni slogan. Zbog toga top menadžment ima obavezu da odredi ciljeve i mere, i da ih zatim „sprovede“ nadole po čitavoj organizaciji.

 

Iako postizanje rezultata obično ima prioritet kao prvenstveni cilj menadžera, ojačanje i poboljšanje organizacije i njenih sistema ne može biti manje važan cilj. Ono prvo je uopšteno govoreći, obično korporativni odgovor na spoljne zahteve kao što su pritisak vlasnika akcija za profitom; ono poslednje obično predstavlja samorodni pokret ka poboljšanju korporativne kulture, hemije i opšte konkurentnosti. U TQC strategiji su dva najvažnija cilja, profit i kaizen, isprepletana. PDCA ciklus se primenjuje kako kod sprovođenja politike, tako i kod cross-functional menadžmenta. Oba navedena menadžment koncepta su formulisana (planirana), sprovedena (izvršena i proverena) i preispitana (nakon delovanja ka poboljšanju).

 

Ovaj tekst je preuzet iz knjige "Kaizen", Masaaki Imaija. Masaaki Imai je najveći svetski ekspert za implementaciju kaizena, kao i osnivač Kaizen Instituta koji posluje u preko 60 zemalja sveta, a od 2015.godine i u Srbiji. Knjigu možete naručiti preko ovog linka. 

Kaizen knjiga