PREVENCIJOM PROTIV PREKOMERNIH ZALIHA - RADE RADANOVIĆ (RUKOVODILAC SLUŽBE ZA UPRAVLJANJE ZALIHAMA), NIS
Definicija zaliha materijalno tehničkih resursa (MTR) može da glasi: „sredstva koja se drže na stanju radi buduće upotrebe u proizvodnim procesima“.
PLANIRANJE POTROŠNJE I ZNAČAJ PREVENTIVNOG DELOVANJA
Efikasno upravljanje zalihama jeste nalaženje ravnoteže između dva faktora rizika: rizika nastanka deficita u potrošnji, naspram rizika vezivanja prekomernih zaliha u obrtnom kapitalu. Naše iskustvo je pokazalo da je ovaj cilj moguće ostvariti preventivnim delovanjem, zajedničkim radom učesnika u procesu i automatizacijom poslovnog procesa uz primenu adekvatnih instrumenata kontrole.
U strukturi potreba nabavki NIS-a dominiraju nabavke u sklopu investicionih projekata, pre svega nabavka materijala i opreme čije je puštanje u rad uglavnom određeno projektnim termin planovima i zavisi od mnogih faktora. Upravo ova kategorija zaliha kako zbog vrednosti, tako i zbog međuzavisnosti faktora predstavlja osnovni izazov za stock controllere kad je reč o strukturi kategorija, nivou (vrednosti) i ciljnim pokazateljima upravljanja zalihama (broju dana vezivanja).
Jedan od najboljih primera jeste preventivno usklađivanje obima nabavki bušaćih cevi (tubing i casing), koje se naručuju kroz godišnje planove potreba, sa očekivanim utroškom istih prema gantogramu bušenja istražnih i razradnih bušotina. Izazov je upravo u balansiranju između sigurnosnog nivoa zaliha i (ne)predviđene potrošnje, a uzimajući u obzir faktore neodređenosti u fazama pripreme i realizacije sa kojim se kompanija susreće. Pre svega reč je o geološkim, proizvodnim i logističkim rizicima koji u značajnoj meri mogu da utiču na dinamiku i strukturu planirane potrošnje bušaćih cevi.
Tako, tokom perioda realizacije programa bušenja, odstupanje od planiranog obima kao posledica gore navedenih faktora može da bude i do 30% od inicijalno utvrđenog plana bušenja (kako vremenski, tako i budžetski).
Sistemske mere :
Ipak, praksa NIS-a govori da je moguće da se ovaj rizik svede na minimum, i to kroz primenu sledećih sistemskih i organizacionih mera:
- Integracija PS i LO/MM modula na nivou planiranja projektnih aktivnosti
- MRP obrada CAPEX pozicija planiranih za nabavku u okviru pripreme i realizacije investicionog projekta
- Vođenje zaliha (SKU, količine) na konkretan projekat u sistemu
- Svojevremeno zatvaranje investicionog projekta sa preraspodelom preostalih zaliha
- Definisanje funkcionalno odgovornih lica za određenu kategoriju materijala
- Formiranje centralizovanog Projektnog biroa odgovornog za operativno praćenje investicionih projekata po pravcima delatnosti
- Monitoring faktičkog utroška MTR u multifunkcionalnim timovima
- Analiza istorijske potrošnje, izdvajanje i rangiranje ključnih faktora uticaja
- “Učenje na greškama”. Razrada i primena konkretnih mera, kao rezultat svakog realizovanog projekta.
- Visokokritične: bez kretanja duže od 720 dana
- Kritične: bez kretanja 365 – 720 dana
- Niskokritične: bez kretanja 180 – 365 dana