Kako reći "NE" (asertivnost)

  Asertivnost
  • još jedna naša reč koja se često koristi kada pričamo o komunikaciji :)
  • u nedostatku boljeg prevoda možemo je nazvati samopouzdanom komunikacijom.
 

Istraživanja o komunikaciji kažu sledeće:

  • Oko 80% vremena u toku čitavog dana utrošimo na komunikaciju
  • Najmanje 40% plate zaradimo samo – slušanjem. Ovaj procenat raste sa napredovanjem u kompaniji. Uspešni direktori zarade i do 80% svoje plate koristeći veštinu slušanja.
  • 9 % kupaca izgubimo zbog konkurencije, a čak 68% zbog nezainteresovanosti zaposlenih.
  • Prvi utisak je ključan; prvih 20 sekundi bilo kog prvog susreta su bitniji od sledećih 20 minuta!
  • 70% svake komunikacije na istom jeziku i u istoj kulturi se: pogrešno shvati, pogrešno interpretira, odbije, ne dopadne ili ne čuje.
 

Fokus asertivne komunikacije je na tome da izrazimo svoja prava i svoje potrebe, uz uvažavanje potreba i prava drugih i da pri tom ne budemo agresivni.

Asertivno reagovanje ne dovodi uvek do pobede, ali omogućava da iz situacije izadjemo sa osećajem da smo uradili     sve što smo mogli.

  Osnovne postavke ovakve komunikacije:

  •   Voditi računa o sebi, drugima i situaciji u kojoj se nalazimo.
  • Izražavanje mišljenja, osećanja, potreba direktno, otvoreno i prikladno situaciji uz poštovanje mišljenja, osećanja, potreba i prava drugih.
  • Preuzimanje odgovornosti za sebe i ne prebacivanje je drugima – smanjuje stres i daje osećaj kontrole nad sopstvenim životom i reakcijama.
  Kako reći "NE"

Asertivnost nam pomaže da kažemo "NE".

Evo tri koraka kako to možete da uradite:

Koraci Primer
1. Objasnite razloge 1. Ne možete se ukrcati na ovaj let, zato što je vreme za prijavu putnika isteklo pre 10 min
2. Pružite empatiju 2. Ne možete se ukrcati na ovaj let, zato što je vreme za prijavu putnika isteklo pre 10 min².
3. Ponudite alternativu 3. Razumem da Vam je važno da stignete u Podgoricu večeras.
     

Raspitaću se na kojim letovima postoji upražnjeno mesto i javiću Vam za 5 minuta. Kako Vam to zvuči?