Kako do sigurnijeg investiranja? - Radomir Petronijević (Finansijski analitičar), Infostud
Jedna od najvažnijih uloga Sektora finansija u „Infostudu“ jeste da kroz izveštaje predstavi menadžmentu istinitu blisku prošlost, a na osnovu tih analiza zajedno predviđamo buduće poslovanje za period od pet godina. Menadžment ima aktivnu ulogu u poslovanju Sektora finansija, što je jako važno, zato što finansije ne treba da budu same sebi cilj, već da osluškuju potrebe bizinisa i da nastoje da odgovore na što više zahteva.
„Infostud“ smo podelili prema profitnim i troškovnim centrima odgovornosti. Svaki centar odgovornosti je samostalna celina koja bi mogla da se pozicionira na eksternom tržištu kao posebno preduzeće. Uvođenjem finansijske decentralizacije postigli smo to da skoro svaki zaposleni brine koliki su troškovi i/ili ekonomska dobit njegovog sektora. Ovo je posebno izraženo kod osoba koje su dobile mogućnost odlučivanja i odgovornosti.
Svaki profitni centar je zapravo jedan zaseban sajt, koji mi zovemo biznis. Uslužni sektori (računovodstvo, administracija...) i centralni sektori (finansije, HR, Korporativne komunikacije) su mesta troška koja su u službi davanja usluga profitnim sektorima i centrali (menadžmentu).
Svaki trošak se alocira do krajnjeg nosioca. Naravno, najjasnija situacija je onda kada je većina troškova direktna. Međutim, ukoliko se pojave troškovi kod kojih treba da upotrebimo ključeve za raspodelu, tu mogu da nastanu teškoće. Mi smo diskutovali o najpoštenijim ključevima, imali sastanke sa pojedincima kojima su ti troškovi najbliži i zajednički smo usvajali pravila za alokaciju. Svaki trošak odobrava onaj sektor na kojem će da se knjiži. To znači da neki trošak prođe i kroz više od dve kontrole, sve dok se ne proknjiži. Tako je uloga Sektora finansija da se svi troškovi prikažu u izveštaju i da se iskomunicira sa ostalim sektorima u vezi sa određenim odstupanjima. Nastojimo da se u većini slučajeva sami sektori javljaju sa pitanjima, gde dolazimo do samokontrole, dok mi u finansijama imamo više koordinatorsku ulogu.
U slučaju direktnih troškova veća je kontrolna uloga računovodstva i finansija, zato što su ti troškovi nastali u jednom konkretnom sektoru, koji ih i odobrava.
Najčešći ključevi za alokaciju troškova su:
- broj zaposlenih u sektoru
- prihod po sektorima
- procenat korišćenja sistema.
- Koliko novca želimo da izdvojimo za finansiranje
- Koliko dugo želimo da čekamo da biznis postane profitabilan
- Ako vidimo sinergiju sa sajtom koji je u našoj grupaciji, da li po svaku cenu treba težiti pozitivnoj ekonomskoj dobiti. Možda koristi ne moraju da budu finansijski vidljive
- Nekada finansijski pokazatelji neće prikazati pravo stanje biznisa i zato se ne treba u potpunosti rukovoditi njima. Treba naći adekvatne nefinansijske pokazatelje, što naši biznisi i rade.
- Konstantni godišnji rast profita
- Rast menadžmenta i centrale
- Dovoljno prostora za investiranje u nove biznise i finansiranje istih kroz određeni period.
- Profitabilnih biznisa
- Biznisa u razvoju
- Uslužnih i centralnih sektora
- Konsolidovane izveštaje
- Gubitak sinergije između članova grupacije
- Razmena znanja je manje prisutna
- Finansijska nejednakost
- Demotivisanost biznisa u razvoju, ukoliko su ciljevi loše postavljeni i neadekvatno se tumače.