Koliko košta tiramisu? - Slaviša Lečić (Presales Manager SEE), SAP

Untitled-7

Većina ljudi uživa u kolačima. Da li ste se nekad zapitali kolika je cena koštanja vašeg omiljenog kolača – na primer, tiramisua? Ako i niste, predlažem da uzmete jedno parče i da vam objasnim kojih pet koraka su ključni za razumevanje cene koštanja. Cena koštanja podrazumeva obračun troškova za proizvod i deo je modula controllinga u okviru SAP-a, a koristi se za vrednovanje internih troškova materijala i proizvodnje, odnosno za računovodstvo profitabilnosti i upravljačko računovodstvo.

  1. Planiranje mesta troška je prvi korak. Cilj planiranja mesta troška jeste planiranje ukupnog iznosa troškova u dinarima ili bilo kojoj drugoj valuti, kao i količina na svakom mestu troška u pogonu. Sve troškove proizvodnih mesta troška možete da planirate u zavisnosti od cilja - preko alokacija, ili u zavisnosti od mesta nastanka. Recimo, da koristimo obračun troškova za proizvod za vrednovanje naših zaliha u poslastičarnici. To nam pomaže da vrednujemo kolače (gotov proizvod), glazuru (polugotovi proizvod) i sastojke kao što su jaja, mleko i šećer (sirovine). Da bismo izračunali troškove moramo da izračunamo cenu za svaku aktivnost, poput mešanja sastojaka, pečenja u rerni i hlađenja kolača. Pošto je cena u dinarima, možemo da izračunamo cenu na osnovu stvarnih cena prethodne godine ili da unesemo naše ukupne troškove i ukupan broj komada.
  2. Izračunavanje cene aktivnosti. Ovo je sledeći korak u obračunu cene koštanja. Cilj je izračunavanje planirane cene aktivnosti za svaku aktivnost na svakom mestu troška u pogonu. Sada, kada su isplanirani iznosi u dinarima, kao i količine aktivnosti mesta troška, moramo da izračunamo cene tipa aktivnosti. Cene tipa aktivnosti koriste se za vrednovanje internih aktivnosti tokom proizvodnje proizvoda. Da bismo izračunali troškove, moramo da osmislimo cenu za svaku aktivnost, poput mešanja sastojaka, pečenja u rerni i hlađenja kolača. Opšte troškove, poput rentiranja prostora, struje i zarada poslastičara planiramo na mestu opštih troškova. Te troškove treba da dodelimo našem proizvodnom mestu troška, kako bismo ih uključili u troškove našeg proizvoda. Pre izračunavanja troškova pretpostavimo da postoje neki opšti troškovi na mestu troška, a koje treba podeliti na višestruke aktivnosti. Kada podelimo te troškove, izračunavamo cene za aktivnosti. Sada dobijamo jedan dinar po komadu za aktivnosti poput indirektnog rada, direktnog rada, pripreme i opštih troškova koje koristimo u obračunu troškova za proizvod.
  3. Struktura količine je treći korak. Struktura količine omogućava vam da izračunate troškove prodate robe za proizvedenu robu i troškove prodate robe za proizvode zasnovane na Sastavnici i Planu operacija (PP) ili Matičnoj recepturi (PP-PI). Struktura količine je važan koncept u obračunu troškova za proizvod, pošto je to ključna tačka integracije između modula Finansije i Logistike u SAP-u. Da bismo izračunali troškove potreban nam je spisak sastojaka (Sastavnica) i recept s koracima koje treba da pratimo (Plan operacija). Može da postoji nekoliko načina na koje možemo da ispečemo kolače tako što ćemo menjati sastojke ili možemo da ih pečemo u različitim rernama, pa možemo da imamo nekoliko verzija naših sastojaka i recepata (nekoliko verzija proizvodnje). Da bismo tačno izračunali troškove proizvodnje naših kolača, potrebno je da definišemo mesta gde ćemo da ih pečemo (mesta rada ili resursi). Na primer, možemo da koristimo frižider, mesto za mućenje, rernu, mesto za hlađenje i mesto za pakovanje. Svako od ovih mesta moglo bi da se smatra mestom rada i svakom mestu rada dodeljujemo različite aktivnosti, kao što su rad i opšti troškovi. Mesta rada i iznos za svaku aktivnost navedeni su kao operacije u našem receptu (Planu operacija). Pomoću troškova za svaki sastojak (Lista materijala) sa našeg spiska sastojaka (Sastavnici) i cena za aktivnosti u našem receptu (Planu operacija) možemo da izračunamo trošak izrade kolača.
  4. Izvođenje obračuna troškova je četvrti korak. Izvođenje obračuna troškova koristi se za izračunavanje troškova velikih količina materijala u jednoj šifri kompanije. Izvođenje obračuna troškova omogućava vam da odaberete određene materijale, rastavite njihovu strukturu količine, izračunate troškove, analizirate ih, označite i pustite. Pomoću troškova za svaki sastojak (Lista materijala) s našeg spiska sastojaka (Sastavnici) i cena za aktivnosti u našem receptu (Planu operacija) možemo da izračunamo trošak izrade kolača. Pri izračunavanju troškova za kolače izračunaćemo troškove za sastojke. Kada smo zadovoljni standardnim troškovima, možemo da izaberemo da vrednujemo svoje zalihe prema njima.
  5. Stvarni troškovi predstavljaju peti i poslednji korak u razumevanju osnova obračuna troškova za proizvod. Stvarni troškovi određuju se preko nabavnih cena, stvarnih troškova i potvrđenih količina proizvodnje. Stvarni troškovi upoređuju se sa standardnim troškovima preko analize odstupanja, a u cilju donošenja odluka i određivanja profitabilnosti. Tokom određenog perioda beleže se stvarni troškovi u SAP-u, kada se sprovode nabavke, obrađuju plate, plaćaju računi i odvija proizvodnja. Na kraju meseca se izračunava nedovršena proizvodnja, odstupanje i radi se obračun. Odstupanje između stvarnih i standardnih troškova može da dovede do promena u obračunu troškova za proizvod za sledeći period ili godinu. Obračunavaju se troškovi i zatvara se period knjiženja na kraju procesa na kraju meseca, kako bi se izbeglo kretanje materijala ili računovodstveno knjiženje u prethodnom periodu. Na kraju meseca određujemo koje šarže kolača se još nalaze u nedovršenoj proizvodnji, pregledamo naše stvarne troškove i upoređujemo ih sa našim planiranim troškovima (odstupanja) i zatvaramo naše knjige za taj mesec. Kolači koji su još u rerni smatraju se nedovršenom proizvodnjom (status naloga nije završen). Može da postoji nekoliko tipova odstupanja od troškova -  zbog više cene mleka (negativno odstupanje ulazne cene), manje otpadnog materijala od glazure (pozitivno odstupanje škarta) i kupovina većeg procenta jaja od poljoprivrednika a po nižoj ceni (negativno odstupanje cene). Nakon analize ovih odstupanja radimo nekoliko izmena troškova i tražimo načine da uštedimo na ceni mleka. Zaključujemo naše knjige za taj mesec i beležimo naš profit i gubitak u bilans uspeha.

Dakle, zaključak je da preciznost obračuna zavisi i od kompletnosti implementacije ERP rešenja. S druge strane, osim proizvodnih kompanija gde je i nastao obračun cene koštanja, postoji mogućnost da se on primeni i u uslužnim organizacijama ali na malo drugačiji način, koristeći integraciju sa drugim ERP modulima preko kojih se pokrivaju procesi. Sad kad smo naučili sve u vezi sa cenom koštanja, da nastavimo da uživamo u tom kolaču. Moj omiljeni kolač je tiramisu, a Vaš?