LJUDI SU SNAGA KOMPANIJE – Suzana Marović, Direktor sektora za razvoj ljudskih resursa, TELEKOM Srbija
U svetu u kom promene postaju svakodnevica, kompanije koje uspeju da zadrže fokus na ljudima izdvajaju se po svojoj otpornosti i uspehu. U razgovoru sa Suzanom Marović, Direktorkom sektora za razvoj ljudskih resursa u TELEKOM SRBIJI, dotakli smo se važnosti empatije, otvorene komunikacije i autentičnog liderstva u stvaranju zdravog radnog okruženja.
Tekst je preuzet iz HRM magazina #5.
Telekom Srbija je prošao kroz značajne transformacije u poslednjim decenijama. Kako biste opisali evoluciju kompanije i njenu trenutnu poziciju na tržištu telekomunikacija?
Telekom Srbija je kompanija koja se razvijala u skladu sa globalnim trendovima u telekomunikacijama i digitalnim tehnologijama. Počevši kao klasičan operator fiksne i mobilne telefonije, kompanija je prošla kroz ključne faze razvoja – od modernizacije mreže i digitalizacije usluga do širenja portfolija kroz širokopojasni internet, IPTV, multimedijalne platforme i produkciju sadržaja. Kontinuirano ulaganje u inovacije, uključujući razvoj 5G mreže i naprednih digitalnih servisa, donelo nam je priznanja poput titule najbolje mobilne mreže u Srbiji. Pored značajnog prisustva u regionu, Telekom Srbija je proširio poslovanje i na druga tržišta – Švajcarske, Austrije, Nemačke i Turske. Sa više od 11 miliona korisnika, pozicija Telekom Srbija grupe kao vodeće telekomunikacione grupe na Zapadnom Balkanu, učvršćena je nedavnim akvizicijama. Sa vizijom digitalne budućnosti, naša kompanija nastavlja da unapređuje korisničko iskustvo i oblikuje digitalnu transformaciju kroz moderne tehnologije i inovativna rešenja.
Telekom Srbija je poznat po snažnom fokusu na inovacije. Kako kompanija balansira između uvođenja novih tehnologija i održavanja visokog nivoa kvaliteta postojećih usluga?
Naša kompanija kontinuirano ulaže u razvoj novih tehnologija kako bi unapredila korisničko iskustvo, ali i očuvala kvalitet postojećih usluga. Pre implementacije, svaka inovacija prolazi detaljna testiranja, pilot projekte i evaluacije uticaja na mrežu i korisnike. Saradnja sa vodećim tehnološkim kompanijama i stalna obuka zaposlenih ključni su za postizanje vrhunskih rezultata. Istovremeno, timovi prate životni ciklus proizvoda, analizirajući trenutak za uvođenje poboljšanih rešenja koja donose dodatnu vrednost korisnicima. Povratne informacije korisnika i analitička obrada podataka igraju ključnu ulogu u odlučivanju o unapređenjima.
Telekom Srbija ima više od 11.000 zaposlenih, što zahteva efikasan sistem razvoja talenata. Kako identifikujete zaposlene sa visokim potencijalom i koje korake preduzimate kako biste ih zadržali?
Upravljanje talentima jedan je od ključnih procesa Sektora za razvoj, usmeren na prepoznavanje i razvoj visoko učinkovitih zaposlenih sa potencijalom za napredovanje. U saradnji sa menadžerima, talente identifikujemo na osnovu ostvarenog učinka, kompetencija, ispoljenog interesovanja i motivacije, ali i lične želje za profesionalnim razvojem, bilo na stručnjačkoj ili menadžerskoj poziciji. Za ključne resurse i talente sačinjavamo individualne razvojne planove, na osnovu kojih planiramo razvojne modalitete i motivacione mere pružajući im interne i eksterne obuke, edukativne događaje, team building-e i podršku kroz poslovni koučing. Osim toga, razvijamo naslednike za ključne pozicije kako bismo osigurali kontinuitet poslovanja. Materijalna motivacija uključuje bonuse, projektne i druge nagrade i kafeterija benefite. Efekte ovih mera pratimo kroz individualne intervjue i godišnje anonimno istraživanje potencijalne fluktuacije, analizirajući nivo zadovoljstva i faktore rizika za odlazak iz kompanije.
Telekom Srbija je poznat po snažnom liderstvu u industriji. Koje ključne kompetencije razvijate kod rukovodilaca kako bi uspešno vodili timove u dinamičnom okruženju?
Pored funkcionalno-tehničkih i digitalnih kompetencija, kod rukovodioca razvijamo liderske veštine koje im omogućavaju da efikasno upravljaju interdisciplinarnim timovima, da ih inspirišu i motivišu i da budu rezonantni lideri koji umeju da primene određeni stil rukovođenja u zavisnosti od situacije. Zatim strateško razmišljanje, komunikacione veštine koje uključuju aktivno slušanje i transparentnost u komunikaciji koja je naročito važna za realizaciju ključnih projekata u kojima učestvuju stručnjaci iz različitih organizacionih celina, adaptabilnost na promene koje su naročito izražene u telekomunikacionoj industriji i rezilijentnost koja im pomaže da lakše prevazilaze izazove i da istovremeno održe visok nivo uspešnosti u poslu.
Kompanije sve više ulažu u mentalno zdravlje i dobrobit zaposlenih. Koje konkretne inicijative ste sproveli u Telekomu Srbija kako biste poboljšali balans između posla i privatnog života zaposlenih?
Kao društveno odgovorna kompanija, Telekom Srbija je od 2021. godine nosilac međunarodno priznatog sertifikata Family Friendly Enterprise (FFE), a u 2024. je stekao i potpuni sertifikat nakon uspešne trogodišnje realizacije mera usmerenih na uspostavljanje veće ravnoteže između poslovnog i privatnog života zaposlenih. Među ključnim merama koje smo primenili su: proširenje kliznog radnog vremena, skraćeno radno vreme nakon porodiljskog uz punu zaradu, plaćeno odsustvo za polazak deteta u školu, finansijska podrška za školski pribor, unapređenje zdravstvene zaštite i dodatna pomoć roditeljima sa troje i više dece. Poseban fokus stavljen je na edukativne programe za fizičko i mentalno zdravlje i wellbeing. Nedavno smo pokrenuli online Office fitness program kako bismo pomogli zaposlenima da se u pauzama tokom rada, u svega nekoliko minuta, pokrenu i napune energijom. Program je za samo dve nedelje dostigao 10.000 pregleda, i time je prevazišao sva naša očekivanja i postavio novi rekord u učenju, na šta smo naročito ponosni.
Angažovanost zaposlenih postala je ključan faktor u ostvarivanju poslovnih rezultata. Koje metode primenjujete kako biste pratili i unapredili angažovanost u vašoj organizaciji?
Angažovanost zaposlenih je bez dileme ključna za poslovni uspeh – ona odražava njihovu motivaciju, inicijativu i spremnost za promene. Svake godine merimo ovaj pokazatelj kroz različite dimenzije – zadovoljstvo poslom, uslovima rada i radnim okruženjem, odnosom sa rukovodiocima, mogućnostima za napredovanje i sistemom nagrađivanja. Na osnovu rezultata, zajedno sa menadžerima identifikujemo prilike za unapređenje i sprovodimo konkretne mere. Jer, zadovoljni zaposleni nisu samo pokretači uspeha, već i ambasadori brenda koji su najbolja preporuka mladima za rad u našoj kompaniji, ali i za privlačenje novih korisnika.
S obzirom na ubrzane promene u industriji telekomunikacija, kontinuirano učenje je ključno za uspeh zaposlenih. Kako podstičete kulturu učenja u kompaniji i koje alate koristite da biste je unapredili?
U doba brzih tehnoloških promena i sve veće primene digitalnih rešenja u poslovanju, jedan od najvažnijih izazova HR-a jeste upravo stvaranje timova spremnih da oblikuju budućnost. U našoj kompaniji to postižemo kontinuiranim ulaganjem u razvoj digitalnih i mekih veština naših zaposlenih, posebno onih koji su nosioci ključnih projekata. Modaliteti obuka su različiti i široki – od internih i eksternih, preko globalnih online platformi, do interne SAP SuccessFactors platforme Moje učenje, koja sadrži više od 250 video edukacija u poslovnim, interpersonalnim, digitalnim i tehničkim oblastima. Naši zaposleni ne samo da unapređuju svoja znanja i veštine, već i napreduju kroz gejmifikaciju. Sakupljanjem poena i osvojenim titulama Zvezda i Šampion učenja postaju prepoznatljivi u svom timu. Volim da čitam, prijaju mi aktivnosti u prirodi i druženje sa meni dragim ljudima. Sve to mi pomaže da obnovim energiju nakon naporne radne nedelje i da se bolje osećam. A kada se dobro osećam, pozitivnu energiju prenosim i na svoje najbliže okruženje.
Upravljanje sektorom sa velikim brojem ljudi sigurno nosi mnogo izazova. Koje vrednosti smatrate ključnim za uspešno liderstvo i kako ih primenjujete u svakodnevnom radu?
Koliko god da je velik tim kojim upravljate, principi koje primenjujete u radu su isti. Na prvom mestu to je transparentnost i direktna komunikacija koju primenjujem u radu sa svojim timom. Pored jasno definisanih ciljeva i očekivanja, nastojim da ih redovno obaveštavam o svim događajima koji mogu direktno ili indirektno uticati na naš zajednički posao i ohrabrujem ih da otvoreno iznose predloge i mišljenje. Potom empatija, koja je neizostavna u razumevanju potreba i izazova sa kojima se suočavaju moji saradnici. Integritet, koji je naročito važan za menadžere, jer pokazuje koliko ste spremni da preuzmete odgovornost za odluke i kakav ste uzor svojim saradnicima i kolegama, jer će to uticati i na izgradnju poverenja bez kojeg nema efikasnog tima. U svom radu nastojim da redovno uputim pohvalu za dobro urađen posao, ali isto tako i da ukažem na eventualne propuste ili prostor za unapređenje. Nagrađujem ih za izvanredna postignuća, što oni izuzetno cene, jer se trudim da vrednujem njihov rad na pravi način. Veštine koje sam gradila tokom karijere su fleksibilnost i prilagodljivost. One su mi pomogle da se i sama brže prilagođavam promenama i da pomognem svom timu da ih lakše prevaziđe. Kombinacijom svih ovih vrednosti nastojim da ih motivišem i na taj način pozitivno utičem na njihovo zadovoljstvo i samim tim na zadržavanje u kompaniji.
Balans između profesionalnih obaveza i privatnog života može biti zahtevan. Kako uspevate da uskladite ove dve sfere i šta Vam pomaže da ostanete motivisani?
Posao je važan deo života svakog radno angažovanog pojedinca, ali njegovo istinsko ispunjenje dolazi kroz ljubav prema onome što radite i kvalitetan odnos sa kolegama. Dobra radna atmosfera i timska saradnja važni su za profesionalno zadovoljstvo. Imala sam sreću da tokom karijere menjam poslove i upoznajem nove ljude, učeći od njih i rastući zajedno s timovima u kojima sam radila. Smisao i svrha posla i podrška kolega pomažu mi da se lakše nosim sa izazovima i ohrabruju me da isprobavam nove stvari. Nema većeg zadovoljstva od postizanja zajedničkih rezultata i osećaja pripadnosti timu koji me motiviše svakog dana. Ipak, važno je pronaći balans između poslovnog i privatnog života. Vremenom sam shvatila da je pravi uspeh kada, pored profesionalnih postignuća, možete da provedete kvalitetne trenutke s porodicom, prijateljima i posvetite se malim stvarima koje vas ispunjavaju. Vreme je naš najvredniji resurs – na nama je kako ćemo ga iskoristiti.
Uspešna karijera često je rezultat i ljudi koji su na tom putu pružali podršku. Koji mentori ili uzori su imali najveći uticaj na Vaš profesionalni razvoj?
Tokom karijere sam imala više uzora među kolegama i rukovodiocima. Svako od njih me je oblikovao u nekom segmentu moje karijere. Kolege su mi pomogle da unapredim svoja znanja u poslu, jer kad se zaposlite posle fakulteta tek počinje pravi put učenja, a menadžeri su me naučili strpljenju, istrajnosti i pomogli mi da se lakše nosim sa izazovima, kojih nije bilo malo, ali koji su jačali kod mene rezilijentnost, koja mi danas itekako pomaže u poslu. Karijeru sam započela kao prevodilac za italijanski jezik i verovala sam da ću karijeru graditi u toj oblasti. Međutim, sticajem okolnosti i podrške tadašnjeg mentora, uspela sam da sagledam različite perspektive i izađem iz zone komfora, kao sigurnog mesta u kome sam se dobro osećala. Nisam se pokajala zbog toga, jer mi je ta promena donela potpuno novu vrstu posla i odgovornosti i podstakla me je da stičem nova znanja i veštine i da se konstantno usavršavam.
Suočavanje sa izazovima često vodi ka ličnom razvoju. Koji je bio Vaš najveći profesionalni izazov i šta ste naučili iz te situacije?
Najveći profesionalni izazov za mene je bio promena karijere kada sam napustila prevodilački posao, koji je bio i ostao moja pasija. Nakon gotovo 15 godina iskustva, počela sam da radim u HR-u, koji je za mene u tom trenutku predstavljao neistraženo područje. Međutim, to mi je otvorilo nove perspektive i prostor za unapređenje postojećih i sticanje novih znanja i veština. Na tom karijernom putu bilo je uspona i padova, ali to što sam bila otvorena za promene i imala hrabrosti da prihvatam nove prilike mi je pomoglo da se razvijam i da shvatim da je HR polje u kome želim da napredujem. Ukoliko ste spremni da budete otvoreni za nove stvari i spremni da se suočavate sa preprekama kako biste svoje zamisli i realizovali, onda je to pravo mesto za vas. Tada sam naučila i da se na greškama uči. To mi je pomoglo da i kao menadžer ohrabrujem svoje saradnike da testiraju nove ideje, bez obzira na ishod, što nam pomaže da budemo efikasniji u svemu što radimo.
Van posla, svakome je potreban izvor energije i inspiracije. Koje hobije i interesovanja negujete u slobodno vreme i kako oni doprinose Vašem uspehu na poslu?
Volim da čitam, prijaju mi aktivnosti u prirodi i druženje sa meni dragim ljudima. Sve to mi pomaže da obnovim energiju nakon naporne radne nedelje i da se bolje osećam. A kada se dobro osećam, pozitivnu energiju prenosim i na svoje najbliže okruženje.
Tekst je preuzet iz HRM magazina #5.