LOGISTIKA I LANAC SNABDEVANJA, Boris Samardžić, šef odeljenja za planiranje, nabavku i distribuciju, NIS

Boris Samardžić, šef odeljenja za planiranje, nabavku i distribuciju naftnih derivata i TNG u NIS-u,govori o upravljanju lancem snabdevanja i logistici u preduzeću.

[caption id="attachment_25164" align="aligncenter" width="496"]Boris Samardzic,NIS Boris Samardzic,NIS[/caption]  

Prema Institutu za logistiku i transport (The Charted Institute of Logistics and Transport), logistika se definiše kao: „Proces upravljanja transportom, zalihama, skladištenjem i informacijama o dobrima i materijalima od izvora (mesta proizvodnje) do mesta finalne potrošnje“.

Ova definicija ima poseban značaj, budući da u sebi inkorporira četiri najveća i najvažnija podsistema logistike ili logističkog menadžmenta: •        Transport •        Zalihe •        Skladištenje •        Informacije.

Ako i dalje govorimo o definicijama koje su formulisale referentna tela i institucije u ovoj oblasti, svakako moramo da istaknemo doprinos CSCMP (Council of Supply Chain Management Professionals), jednog od najeminentnijih i najpozvanijih udruženja profesionalaca u oblasti logistike i lanca snabdevanja. Ovo udruženje logistiku definiše kao: „Onaj deo procesa lanca snabdevanja koji planira, implementira i kontroliše efikasnost i efektivnost kretanja dobara, usluga i informacija od mesta proizvodnje do mesta potrošnje, a u cilju kreiranja konkurentnog servisa potrošača“.

Na osnovu ove definicije, zaključuje da je pojam „lanac snabdevanja“ sveobuhvatniji i širi od pojma logistike.  

LOGISTIKA I LANAC SNABDEVANJA U NIS-U

Planiranje i snabdevanje

Termin logistika uglavnom se primenjuje na aktivnosti unutar jedne kompanije. Lanac snabdevanja je proces i aktivnost koja se odnosi na planiranje, implementaciju i kontrolu efikasnosti i efektivnosti kretanja dobara, usluga i informacija u lancu isporuke, snabdevanja i distribucije derivata nafte i TNG Rafinerija nafte. Direkcija za logistiku u NIS-u funkcioniše kao jedinstven, visokostručan i organizovan tim, u kojem su jasno razgraničeni i definisani:

•        Raspodela poslova i izvršenje zadataka •        Rukovođenje i odgovornost •        Koordinacija •        Dostupnost i prenošenje informacija •        Lojalnost i privrženost  

Poslovi u Direkciji za logistiku predstavljaju skup aktivnosti i elemenata tehničke, tehnološke, organizacione, ekonomske i kadrovske prirode koji su usmereni ka optimizaciji robnih tokova i ostvarivanju najvećih ekonomskih efekata. Poslovi u Direkciji su tako organizovani da imaju optimalan odnos logističkih usluga i logističkih troškova, radi ostvarivanja sledećih ciljeva:

•        Povećanje nivoa kvaliteta logističkih usluga: kraći rokovi isporuke, veća pouzdanost i tačnost u izvršenju poslova, veći stepen                približavanja kupcu u pogledu njegovih zahteva

•        Smanjenje logističkih troškova (obezbeđivanje optimalnog nivoa zaliha, optimizacija troškova transporta i skladištenja) •        Razvoj i primena tehnologije u skladu sa zahtevima ekologije i bezbednosti.     U cilju efikasnijeg i efektivnijeg izvršenja poslova iz delokruga rada, Direkcija za logistiku organizovana je u tri organizaciona dela: •        Sektor za planiranje, snabdevanje i distribuciju ND (Naftni derivat) i TNG (Tečni naftni gas) •        Sektor za upravljanje skladištima •        Sektor za transport  

UPRAVLJANJE LANCEM SNABDEVANJA (SUPPLY CHAIN MANAGEMENT-SCM)

Osnovni cilj upravljanja lancem snabdevanja u Direkciji za logistiku jeste ispunjenje zakonske obaveze koju NIS ima kao energetski subjekat u delu obezbeđenja i čuvanja operativnih zaliha nafte i derivata nafte. U NIS-u, upravljanje lancem snabdevanja podrazumeva neprestanu aktivnost i angažovanje svih učesnika ovog procesa, kako bi isti bio najefikasniji i najefektivniji sa aspekta očuvanja interesa NIS-a.

Prema značaju, ciljevi lanca snabdevanja u NIS-u mogu da se podele na: •        Strategijske ciljeve o       Izradu adekvatnog modela lanca snabdevanja o       Dugoročno planiranje u skladu sa definisanim modelom (godišnje, trogodišnje...) •        Taktičke ciljeve o       Planiranje distribucije u skladu  sa definisanim planskim  modelima o       Srednjoročno planiranje distribucije (mesečno i tromesečno) •        Operativne ciljeve o       Kratkoročno planiranje distribucije (dnevno, nedeljno) o       Planiranje prevoza u svim vidovima transporta; organizacija skladišta u delu realizacije kratkoročnih planova  

Upravljanje lancem snabdevanja zahteva da se u NIS-u pridržavamo plana otpreme i prometa, da pratimo realizaciju i da u zavisnosti od realizacije preduzimamo korektivne aktivnosti.

NIS je jedna od najvećih vertikalno integrisanih energetskih kompanija u  jugoistočnoj Evropi, a u svom sastavu ima razvijenu sledeću logističku infrastrukturu:

•        Skladišni prostor za ND i TNG

•        Više stotina transportnih jedinica (AC i ŽC) različitog kapaciteta za prevoz derivata nafte i TNG, mlaznog goriva i za prevoz „crne robe“

•        Više od 400 benzinskih stanica u Srbiji i zemljama regiona

Upravljanje lancem snabdevanja  

OPTIMIZACIJA LANCA SNABDEVANJA

Optimizacija lanca snabdevanja ima za cilj da uspešno kontroliše različite postupke, aktivnosti i izvršioce unutar lanca isporuke, snabdevanja i distribucije derivata nafte u lancu isporuke. Efekti optimizacije lanca snabdevanja su:

•        Da se eliminišu kritične tačke koje imaju negativan uticaj na lanac snabdevanja

•        Da se uspostavi balans između troškova i pozitivnih doprinosa upravljanja lancem snabdevanja

•        Da se održava najefikasniji odnos lokacije skladišta i pozicije kupca, uzimajući u obzir upotrebu skladišta i udaljenost kupca

•        Upravljanje tokom informacija, koje obezbeđuje ispunjavanje odgovarajućih potreba prema kupcima uz istovremeno snižavanje troškova Efekat optimizacije lanca snabdevanja u NIS-u je direktan rezultat planiranja i bilansiranja, a rezultuje se kroz dva ključna pokazatelja: •        Dani vezivanja zaliha •        Koeficijenat obrta rezervoara  

Posmatrajući period od četiri godine, uočava se trend smanjivanja dana vezivanja zaliha, odnosno sa finansijskog aspekta, manjeg vezivanja obrtnog kapitala u zalihama uz redovnu snabdevenost tržišta i nesmetano obezbeđivanje prodaje. Očekivanja i jedan od osnovnih ciljeva u našoj kompaniji su da se ovakav trend nastavi i u narednom periodu. NIS 2016,Rafinerija Pančevo

Na grafičkom prikazu predstavljen je slučaj iz 2016. godine, kada je rađen remont u Rafineriji nafte Pančevo. Tada je postupak planiranja i bilansiranja imao strateški zadatak da se u periodu remonta u RNP celokupna isporuka i snabdevanje tržišta Srbije derivatima nafte i TNG organizuje sa skladišta.

IZAZOVI U UPRAVLJANJU LANCEM SNABDEVANJA

U NIS-u postoje značajni izazovi u upravljanju lancem snabdevanja, a za koje Direkcija za logistiku nalazi adekvatna i optimalna rešenja. Reč je o sledećim problemima:

•        Upravljanje zalihama: količina i lokacija •        Teritorijalni raspored skladišnih kapaciteta i raspoloživi skladišni kapaciteti po lokacijama •        Raspoloživi transportni kapaciteti za sve vrste transportnih sredstava •        Ograničenja u vidu vremenskih uslova za transport (sneg, nizak vodostaj, poplave...) •        Strategija distribucije u zavisnosti od specifičnosti i teritorijalnog rasporeda krajnjih korisnika •        Tokovi informacija: integrisanje sistema informacija •        Organizacija i delegiranje odgovornosti i nadležnosti u okviru lanca snabdevanja.  

Efikasno upravljanje lancem snabdevanja, osim dobro postavljenog modela rada koji obezbeđuje povećanje efikasnosti poslovanja, zahteva i visokoprofesionalan, stručan i organizovan tim sa jasno definisanim ciljevima i ulogama, konkretnim zaduženjima i odgovornošću lidera, kao i svakog pojedinca, a uz zadovoljne krajnje korisnike i dobre pokazatelje poslovanja.

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.