Nova era računarstva je došla - Ana Petonjić, IBM

Kognitivna era, doba u kojem se sada nalazimo, donosi i promene u savremenom načinu poslovanja. Sve prisutnije digitalne tehnologije sve više menjaju način na koji funkcionišu i ljudi i kompanije. Da bi uspele u ovom procesu, kompanije moraju temeljno da izmene obrasce po kojima funkcionišu i da pokrenuti temeljnu digitalnu transformaciju. Neophodno je da ponude nova iskustva, uspostave nov fokus, izgrade novu ekspertizu i da osmisle nove načine funkcionisanja. Lideri kompanija stalno se suočavaju sa izborom – da otpočnu sa ponovnim digitalnim osmišljavanjem svoje kompanije ili da, ostajući na starom kursu, posmatraju kako se njhove organizacije polako rastaču. Jedan od prvih i najvažnijih zadataka jeste da se osmisli kako da funkcioniše organizacija i kako da komunicira sa svojim okruženjem. Lideri kompanija već odavno koriste informacione tehnologije da bi unapredili produktivnost i efikasnost, otvorili nova tržišta ili optimizovali lanac snabdevanja. Ono što je novo, jeste da su se i očekivanja klijenata promenila. Ljudi širom sveta koriste društvene mreže kako bi pronašli restoran u kome će da ručaju, ali takođe i posao, prijatelje sa kojima nisu dugo u kontaktu, u nekim slučajevima i partnere. Sve češće, građani društvene mreže koriste i za različite aktivnosti na brojnim područjima delovanja, kao što je na primer politički angažman. Internet se danas koristi za zabavu, kupovinu, druženje i upravljanje domaćinstvom. Proces digitalne transformacije podrazumeva i stalno postavljanje pitanja „Šta je to što klijenti najviše cene?“, kao i napore da se osmisli operativni model koji će na najbolji način da iskoristi prednosti i da bolje pozicionirati kompaniju u odnosu na konkurenciju. Jedan od glavnih izazova za kompanije jeste koliko brzo i koliko daleko mogu da idu u procesu transformacije:
  • Kako poslovanje može da se prilagodi ovim promenama?
  • Kako kompanije mogu najbolje da iskoriste ovu priliku da sprovedu inovacije, da budu drugačije od konkurencije i da povećaju svoj obim poslovanja?
  • Kako sve to mogu da urade na troškovno najefikasniji način, koristeći i optimizujući najnovije informacione tehnologije kao deo svojih svakodnevnih aktivnosti?
Analizirajući vodeće kompanije, a i kroz rad sa klijentima, iskustvo kompanije IBM govori da kompanije koje imaju kohezivnu strategiju za integraciju digitalnih i fizičkih elemenata uspešno transformišu svoje poslovne modele i postavljaju nove smernice za industrije u okviru kojih posluju. Ove kompanije fokusiraju se na dve aktivnosti, a koje se međusobno dopunjuju:
  • Preoblikovanje seta benefita koje nude klijentima, kao i transformaciju operativnog modela, tako da se u njihovo delovanje sve više uključuju digitalne tehnologije koje će da olakšaju interakciju
  • Saradnju bilo sa partnerima, bilo sa klijentima. A da bi to postigle, neophodno je da se izgradi kapacitet koji će da osigura napredovanje kompanije kroz obe dimenzije.
S druge strane, digitalizacija podataka i procesa, zasnovana na cloud tehnologiji, analitici i mobilnim tehnologijama snažno će da utiče na bolju efikasnost i delotvornost u različitim oblastima našeg delovanja. Nesumnjivo je da će da utiču i na industriju usluga koja je zasnovana na Internetu stvari (Internet of Things, IoT), za koju se procenjuje da će, do 2020. godine, samo na teritoriji jugoistočne Evrope vredeti 470 miliona dolara. Prema prognozama analitičke kuće IDC, čitavo IoT tržište dostići će vrednost od 3,2 milijarde dolara. Svi povezani uređaji stvaraju veliku količinu podataka. Ipak, 90% podataka, na globalnom nivou, stvoreno je samo u poslednje dve godine, a čak 80% tih podataka je nestrukturirano. Veliki broj podataka koje stvaraju povezani uređaji takođe spada u nestrukturirane podatke. Današnji računari takve podatke mogu da uskladište, šifruju, prenose i obrađuju – ali ne mogu i da ih „razumeju“. Na toj tački zasniva se nova era u računarstvu - kognitivna era. Kognitivni sistemi mogu da obrađuju sve vrste podataka, kako nestrukturirane tako i strukturirane, zahvaljujući svojoj sposobnosti da uče iz gotovo svake interakcije, iz svakog podatka, iz svake transakcije. Prvi takav kognitivni sistem, IBM Watson, već sa uspehom „čita“ rendgenske snimke i pomaže u lečenju onkoloških oboljenja, zna da predlaže kulinarske recepte i može da prognozira vreme. IBM Watson može da se koristi i za izradu sopstvenih Powered by Watson aplikacija, bez obzira na to o kojoj je oblasti reč, pa tako može da se očekuje da će da nađe primenu u gotovo svim industrijama.