NOVI, PAMETAN LANAC SNABDEVANJA, Cmilja Tucaković, CEE&MEA Technical Subcontracting Sourcing, IBM

CMILJA TUCAKOVIĆ (CEE&MEA Technical Subcontracting Sourcing),IBM nam objašnjava kako funkcioniše lanac snabdevanja u njenom poslovnom okruženju.

[caption id="attachment_25576" align="aligncenter" width="550"]CMILJA TUCAKOVIĆ CEE&MEA Technical Subcontracting Sourcing CMILJA TUCAKOVIĆ CEE&MEA Technical Subcontracting Sourcing[/caption]

Kao i ekonomije i finansijska tržišta, tako i lanci snabdevanja postaju sve više globalno povezani i međuzavisni, a samim tim i sve više izloženi poremećajima na globalnom tržištu. Čak i manji potresi i pogrešne procene mogu da imaju velike posledice, jer se njihov uticaj širi kao virus kroz kompleksnu mrežu lanca snabdevanja.

Kompanija IBM sprovela je opsežno istraživanje o lancima snabdevanja, kojim je obuhvaćeno više od 20 industrija i u kojem se razgovaralo sa preko 400 najuspešnijih direktora lanaca snabdevanja širom sveta. Rezultati istraživanja ukazuju na to da su lanci snabdevanja i rukovodioci koji njima upravljaju pod velikim pritiskom. Broj dobavljača, broj proizvoda i uopšte broj informacija se konstantno multiplicira, pa lanci snabdevanja postaju sve složeniji, skuplji i ranjiviji. Rukovodioci izjavljuju da je sve teže da se odgovori na nove izazove, posebno sa konvencionalnim dizajnom i strategijom lanaca snabdevanja.

Svaki uvid izveden iz sveta pametnih objekata može da dovede do akcije i stvaranja dodatne vrednosti. ( nemam ideju sta je hteo da kaze, ali u svakom slucaju ovako ne moze, nema logike a i nepravilno je. Pretpostavljam da je ovako: Svaki zakjučak izveden na osnovu informacija koje dolaze iz pametnih objekata...)) Uz pomoć inteligentnih sistema, lanac snabdevanja budućnosti može da napreduje od funkcije podrške do ključnog faktora u odlučivanju. Kako se okruženje menja, tako nastaje i jedna drugačija vrsta lanca snabdevanja, a koji ima tri glavne karakteristike:

  1. Tehnološki napredan

Sve veći broj informacija će biti mašinski generisan, dolazeći od senzora, RFID-a, raznih metara, GPS-a, itd.

  1. Umrežen

Celokupan lanac snabdevanja će biti povezan u integralnu mrežu.

  1. Inteligentan

Proces odlučivanja u lancu snabdevanja budućnosti će da bude mnogo inteligentniji. Napredni alati za analitiku i modeliranje pomoći će donosiocima odluka da razmotre različite alternative, naspram kompleksne i dinamične matrice rizika i prepreka.

Izgradnja ovakvog lanca snabdevanja je strateška odluka. Ona zahteva drugačiju ulogu i set odgovornosti za menadžere. Oni će morati da razmišljaju strateški, da promovišu kolaboraciju kao imperativ i da formiraju bazu talenata sposobnih i obučenih da vode integralan i kolaborativan lanac snabdevanja budućnosti.

Untitled

AGILAN LANAC SNABDEVANJA

Pametni sistem može, na primer, tokom promotivne kampanje za proizvod automatski da analizira stanje zaliha i informacije o budućim isporukama od dobavljača i da ih uporedi sa predviđenim obimom prodaje. U slučaju da prepozna odstupanje od potrebnog nivoa proizvoda, a u zavisnosti od uzroka odstupanja, sistem alarmira odgovarajućeg učesnika u integralnom lancu snabdevanja (proizvođača, dobavljača, distributera) kako bi sprečio propuštanje prodaje zbog manjka na zalihama.

UPRAVLJANJE RIZIKOM

U pametnom lancu snabdevanja rizikom se upravlja sistematski. Strategija diversifikacije rizika oslanja se na milione dostupnih pametnih objekata koji mogu da detektuju opasnost, poput temperaturne promene ili krađe. Takođe, pametni lanci snabdevanja sarađuju sa svojim partnerima i rade na zajedničkoj strategiji za ublažavanje rizika. Ako, i kada se pojave problemi, pametni lanci snabdevanja komuniciraju u realnom vremenu kroz internu i eksternu mrežu kojom su povezane sve karike u lancu snabdevanja, kako bi se na problem odgovorilo brzo i koordinirano. Svakako, najveća prednost pametnog lanca snabdevanja jeste njegova sposobnost da obavlja modeliranje i simulaciju rizika u okviru kompletne mreže.

Untitled

INTEGRATIVNO PLANIRANJE

Inteligencija kojom raspolaže lanac snabdevanja budućnosti takođe vodi računa o održivosti prirodnih resursa, koristeći ih mudro i efikasno. Sofisticirane analitike pomažu rukovodiocima da procene socijalni i ekološki efekat njihovih odluka.

Zadovoljstvo kupaca na višem nivou postaje ultimativni cilj pametnog lanca snabdevanja. Većina lanaca snabdevanja u stanju je da zadovolji zahteve svojih kupaca nakon što sazna koji su to zahtevi, i to je u redu. Ono što je problematično jeste „znati zahteve kupaca“. Dok su tradicionalni lanci snabdevanja povezani sa klijentima, pre svega, da bi obezbedili pravovremenu i tačnu isporuku, pametniji lanci snabdevanja imaju interakciju sa klijentima tokom čitavog životnog ciklusa proizvoda. Kroz napredne analitike mogu da se identifikuju još precizniji i finiji segmenti kupaca, pa tako i da se ponude prilagode u skladu sa tim.

Kako lanci snabdevanja postaju inteligentniji, postavlja se i pitanje šta to znači za ljude koji vode ovaj sektor. Kakve sposobnosti se od njih očekuju? S obzirom na to da je lanac snabdevanja sastavljen od više karika i da je svaka od njih važan činilac u procesu odlučivanja, menadžer lanca snabdevanja mora da uspostavi atmosferu beskompromisne kolaboracije. On mora da formira jedan integralan lanac, koji uključuje i eksterne činioce (dobavljače, distributere, proizvođače, finansijske institucije, regulatorna tela...) i da se u okviru tog lanca odvijaju procesi planiranja i diversifikacije rizika.

U novim okolnostima, uloga menadžera lanca snabdevanja sve više dobija na značaju. Prema pomenutoj IBM studiji, trenutno je situacija takva da većina senior menadžera u lancu snabdevanja kontroliše tradicionalne funkcije, kao što su funkcije distribucije, logistike, planiranja i nabavke. Jedan manji broj lidera, osim rukovođenja ovim tradicionalnim funkcijama, počinje da ima sve veću ulogu u razvoju strategije kompanije i u upravljanju rizikom, i veruje se da će njihovo učešće i značaj na starteškom nivou rasti u budućnosti. Lanac snabdevanja budućnosti će biti bogat izvor informacija za druge poslovne funkcije i strateško donošenje odluka.

Untitled

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.