Proizvodi koji viču ,,kupi me"
A kakve proizvode Vi prvo primetite na policama?
Kreativni proces se sve više naslanja na psihološka načela koja se odnose na ponašanje potrošača, stajališta, motivaciju i aspiracije. Dobar dizajn nije samo za oko prijatan nego i smanjuje mentalni napor potrošača i skraćuje im vreme odlučivanja o kupovini. Engleska fudbalska liga Premier League je potpuno promenila vizualni identitet. Nakon dugih osam godina, odlučila je da predstavi glavnog sponzora Barclaysa i tim potezom se publici, posebno mladoj, odlučila predstaviti u, kako u njoj kažu, novom, odvažnijem, toplijem i pristupačnijem izdanju. DesignStudio, agencija koja stoji iza redizajna, odlučila je velika štampana slova zameniti malim, a belu i plavu boju sa četiri nove varijante, plavom, zelenom, žutom i crvenom. Takođe je odlučila zadržati prepoznatljivu ikonu lava, ali umesto cele ponosne figure koja jednom šapom drži fudbalsku loptu na logotipu prikazati samo njegovu glavu s pogledom u stranu.d
d
Te odluke nisu samo proizvod nečijeg nadahnuća, nego dubinskog istraživanja publike koja je dala komentare i sugestije o starom i, naravno novom logotipu. Naravno, proces istraživanja koji pomaže redizajnu nekog brenda nije novost, ali pristup je malo drugačiji. Marketing Week tvrdi da se dizajnu logo-a i pakovanja, posvećuje sve više pažnje, i da se kreativni proces sve više naslanja na psihološka načela koja se odnose na ponašanje potrošača, stajališta, motivaciju i aspiracije. Što se više poštuju ta načela u kreiranju vizualnog identiteta, veći su izgledi da će potrošači u moru informacija uopšte primetiti brend i ,,ubrati" njegovu poruku.
d
Nova Premier liga
d
Dobar dizajn nije samo oku ugodan, nego smanjuje mentalni napor potrošača (zbog sadržaja kojim su izloženi) i skraćuje vreme njihovog odlučivanja 0 kupovini ili o sviđanju. Primera radi, sans serif font jeste font koji potrošači smatraju najpreglednijim i koji se najlakše čita. Neke boje se pak trenutno povezuju s pojedinom emocijom, na primer crvena sa ljubavlju ili ljutnjom, a plava sa poverenjem i stabilnošću.
d
d
Kako navodi Marketing Week, tim koji stoji iza Premier lige tokom redizajna bio je prilično temeljan u prikupljanju podataka o tome šta se zaista sviđa njegovoj publici ili kako svoje vrednosti mogu preneti jednim pogledom na novi logotip. U redizajniranje je bilo uključeno čak 15 hiljada obožavatelja lige. Njima je omogućeno da progovore 0 tome šta zaista misle o brendu i starome vizuelnom identitetu koji je, među ostalim, zamenjen jer se povezivao s prošlogodišnjom FIFA-inom korupcijskom aferom. Preko novog identiteta, hteli su da se povežu sa mladom ciljanom grupom koja konzumira brendove poput Spotifya, Airbnba ili YouTube-a. Istraživanje je pokazalo da su ti mladi fanovi imali osećaj da je stari vizualni identitet goropadan, strog i ekskluzivan i da ga treba učiniti više prijateljskim. Velika štampana slova su zamenjena malima, a kultni lav više ne izgleda kao da se suprotstavlja jer ne gleda fanove direktno u oči.
Zanimljivo je to što su dizajneri angažovali profesora koji sprovodi studije 0 životinjama. Pomogao im je da saznaju kako potrošači iz različitih kultura percipiraju simbol lava, kraljevske životinje. Lav se svuda povezuje s ponosom i snagom, a zbog posebnog stila može se povezati i s posebnim pozicijama na fudbalskom terenu. Ljubičasti logo koji se kombinuje sa živim bojama trebalo bi ligu učiniti pristupačnijom ne samo muškim fanovima nego i ženama i deci.
d
Pozornost u 10 sekundi
d
Veća primena psiholoških načela u dizajnu vizualnog identiteta brenda važna je i zbog sve češćeg odlučivanja prema takozvanom prvom sistemu. Reč je o intuitivnom, impulsivnom i emocionalnom odlučivanju o kupovini ili stvaranju percepcije o brendu.
Drugi sistem procesa se temelji na racionalnim argumentima , dužem promišljanju i vaganju hoće li proizvod ili usluga biti upotrijebljeni. U ovo digitalno doba čak se 90% odluka donosi prema prvom sistemu, pa je jasno da se kompanije moraju više posvetiti vizuelnom utisku kako bi privukle pozornost i u samo nekoliko sekundi ispričale priču o brendu. Jedan od zanimljivih primera koje izdvaja Marketing Week jeste britanski brend kockica za supu Oxo. On se od konkurencije i drugih prehrambenih proizvoda razlikuje po specifičnom dizajnu pakovanja proizvoda koji na prvi pogled uopšte ne sugeriše da je reč o bilo čemu sto ima veze sa supama.
d
d
Dominantan logot prvo je što privuče pozornost potrošača, a tek onda poruke na pakovanju koje govore o sadržaju kutije, receptima i sličnom. Budući da proizvod na policama trgovinskog lanca ima samo deset sekundi da privuče pažnju kupca, jasno je zašto se u kompaniji odlučuju za tako dominantan logo i šarene kutije.
Mapa emocija
Uložili su velike iznose u testiranje vizualnog identiteta, posebno u sistem praćenja pogleda. Ispitani potrošači su tokom testiranja boja i pakovanja, nosili posebne naočare koje su pratile njihov pogled. Na temelju prikupljenih podataka kopmanija je zaključila da crveno pakovanje s klasičnim Oxo-vim logotipom pozornost potrošača privlači cak 40% brže nego drugi proizvodi na polici.
d
d
Kultni brend Heinz stalno provodi istraživanja o pakovanjima. Za svako novo izmeri vreme koje je potrošaču potrebno da ga uoči na polici. Osmislio je i mapu emocija kojom meri jesu li potrošači njegov sos kupili na osnovu racionalnih argumenata iii vođeni emocijama. S obzirom na to da već decenijama pakovanjem nastoje da prenesu poverenje, pristupačnost, toplinu i kvalitet (naglašen je detaljima poput kapljice slasnog soka ili pare koja se diže iznad zdele vruće supe), eksperimenti nisu bili opcija pri lansiranju ovogodišnjega novog proizvoda - majoneza Seriously Good.
d
d
Klasični dizajn, uz detalje poput slike kokoške koja simbolizuje jaja iz slobodnog uzgoja ili kašike koja poručuje da je majonez toliko slasan da se može jesti kašikom, u Heinzovom slučaju bio je pun pogodak.
Izvor: Lider (Maj, 2016. godine)