SIGURNOST, VAŽNOST I PRIPADNOST, Marija Garadžić, Rukovodilac službe ljudskih resursa, MIND-MILANOVIĆ INDUSTRIES GROUP

Tekst je preuzet iz HRM magazina broj 3. „Umetnost odabiranja ljudi nije ni približno teška kao umetnost da se izabranima omogući da razviju svoj puni potencijal.“ Napoleon Motivisanje zaposlenih nije lako, ali je neophodno ako želite da napreduju i da budu zadovoljni svojim poslom. Godine iskustva su me naučile da je za motivaciju zaposlenih neophodan neko ko je vredan njihovog poštovanja, neko da ih predvodi i daje im zadatke koji su vredni ispunjavanja. Ipak, ne postoji jedna jedina strategija koja će magično motivisati vaše zaposlene i održati tu motivaciju. Svaki radnik je jedinstven, ima jedinstvene stavove i ideje, i ako želite da uspešno pokrenete sve zaposlene, moraćete da primenite više strategija kako biste svakog pojedinačno podstakli na uspeh. Iako je timski rad ključan za uspeh jedne kompanije i stvaranje osećaja zajedništva među zaposlenima, ne postoji bolji način za motivisanje zaposlenog nego kada svakom zaposlenom pojedinačno posvetite pažnju. Najbolji način da motivišete zaposlenog kad je u pitanju posvećivanje pažnje pojedincu jeste taj da ga direktno pohvalite kada uradi neki posao kako treba. Ipak, posvećivanje pažnje svakom pojedincu ponaosob ne svodi se samo na hvalu. Ako neko radi ispod svojih mogućnosti, ugrabite vreme kad nije s ostalima kako biste ga malo bolje uputili, pomogli mu da prevaziđe prepreke i bolje uradi posao. Jedno od značajnih motivacionih sredstava je i mogućnost za napredovanje. Jedan od načina je da, umesto da zaposlite nekog novog, samo unapredite nekoga ko je već zaposlen u firmi. Unapređenje ne mora uvek da podrazumeva povišicu i novu poziciju. Unapređenje može da bude i u vidu obuka i kurseva jer ćete na taj način zaposlenima ponuditi priliku da razvijaju veštine i unapređuju znanja. To će značajno uticati i na njihovu motivaciju. Neverovatno je koliku energiju za rad zaposleni dobija kada oseti da je njegovom nadređenom stvarno stalo kako napreduje karijera tog zaposlenog. Zato budite mentor, upućujte zaposlene i savetujte ih kada im je to neophodno. Podržavanje novih ideja je sjajna motivacija zaposlenih. Podržavanjem ideje zaposlenog, pružate mu priliku da se pokaže i to će ga motivisati za dalji rad. Vaši zaposleni će biti više motivisani za rad ako znaju šta se tačno od njih očekuje.
  • Jasno objasnite ciljeve i viziju kompanije, inspirišite i motivišite zaposlene da ih sprovedu u delo.
  • Pored postavljanja jasnih i izvodljivih ciljeva, važno je da svoje zaposlene motivišete pružanjem povratnih informacija.
  • Kao što uspeh treba da se pohvali, treba i da se skrene pažnja na greške i neuspeh, ali nikako kažnjavanjem, već dolaženjem do zajedničkog rešenja za prevazilaženje prepreka i načina upravljanja u kriznim situacijama.
10   Kada je u pitanju ophođenje prema zaposlenima, stvar je vrlo jednostavna, ali izuzetno bitna za motivaciju vaših zaposlenih. Odnosite se prema njima s poštovanjem s kojim biste želeli da se drugi ophode prema vama. Poštujte svakog kao osobu i poštujte njihov posao. Da biste zadržali najbolje kadrove, bitno je da zadovoljite tri osnovne potrebe ljudi na poslu.
  1. Prva je potreba za sigurnošću. Ljudi žele sigurnost, udobnost i osećaj da ih njihova kompanija ili nadređeni štite. Oni žele da rade s menadžerima kojima mogu verovati i na koje se mogu ugledati. Ako uspete da zadovoljite ovu potrebu, dobićete lojalnog zaposlenog.
  2. Druga potreba jeste potreba za važnošću. To je želja da zaposleni dobije priznanje, da se oseća važnim u očima drugih. Kad god kažete nešto što će dovesti do toga da se zaposleni oseća vrednijim, zadovoljićete ovu njegovu potrebu. Uvek kada zaposleni uradi dobar posao, pohvalite ga. Motivacija zaposlenih će dovesti do toga da se oni osećaju važno i da nastave da dobro rade.
  3. Treća bitna potreba kojoj svaki zaposleni teži jeste osećaj pripadnosti. Ljudi vole da su deo nekog tima, da rade u harmoniji i da sarađuju s drugima. Zbog toga uspešni menadžeri uvek tragaju za načinima da stvore osećaj sreće, zadovoljstva i saradnje među svojim radnicima. Ako u tome uspete, dobićete radnika koji će uživati u svom poslu i dati pun doprinos uspesima kompanije. Organizujte izlet, žurku, zajedničke sastanke, dogovore. S vremena na vreme kreirajte timove od zaposlenih koji ne rade mnogo zajedno i dajte im da urade projekat koji mogu završiti za kratko vreme. Dozvolite ljudima da, kad god je to moguće, sami izaberu način na koji će obaviti posao.
Proslavljeni general Džordž Paton je svojevremeno rekao: Nikada ne recite ljudima kako da urade posao. Kažite im šta treba uraditi, i oni će vas iznenaditi svojom kreativnošću i genijalnošću. Za sam kraj, nije na odmet još jednom napomenuti da su svi ljudi jedinstveni i da je svako takoreći priča za sebe. Bez obzira na to koliko vi sve savršeno zamislite, ne postoji univerzalni savet i univerzalna strategija za motivaciju zaposlenih koji mogu da se primene na svakog pojedinca ponaosob. Važno je otkriti šta pokreće svakog od vaših zaposlenih i imati u vidu da ćete morati da prilagođavate i „štimujete” svaku od svojih tehnika motivisanja ako želite da otkrijete šta funkcioniše, a šta ne. Ukoliko vaši zaposleni budu motivisani i inspirisani, znaće da vas nagrade svojom posvećenošću i vrednim radom. Autor je Marija Garadžić, Rukovodilac službe ljudskih resursa, MIND-MILANOVIĆ INDUSTRIES GROUP