SREĆNI I ZADOVOLJNI ZAPOSLENI, Dragana Koruga Ristić, Country HR Manager, COCA-COLA SRBIJA HBC
Tekst je preuzet iz HRM magazina broj 3.
Svako od nas zna onaj osećaj kada krene na posao, sa osmehom na licu, jedva čekajući da vidi svoje koleginice i kolege, da pozove svoje kupce, obiđe svoje klijente, isporuči rezultat, proslavi uspeh.
Isto tako, svako od nas prepoznaje i onaj osećaj kada krene na posao sa nelagodom, bez osmeha na licu, bez uzbuđenja pred novim izazovima.
Kada pričamo o motivaciji zaposlenih, pričamo upravo o tom osećaju, o entuzijazmu sa kojim prilazimo radnim zadacima, koliko se dajemo, koliko smo spremni da “zapnemo” i da, umesto da se posao “odradi”, isti uradimo sa puno zadovoljstva, sa svrhom i sa osmehom na licu. Suvišno je i porediti proizvode koji nastaju u ova dva slučaja. Ne mogu se porediti ni uspesi kompanija koje brinu o motivaciji zaposlenih sa onima kojima to nije na listi prioriteta.
Kada sam pre devet godina napravila zaokret u karijeri i sa pozicija Menadžera u pravnoj službi počela da se bavim ljudskim resursima, gotovo da mi je ova tema bila potpuno nepoznata. Kako je jedan od osnovnih prioriteta sektora ljudskih resursa upravo motivacija zaposlenih, počela sam da istražujem ovu temu.
Na samo jednom od internet pretraživača, naišla sam na mnogo tekstova gde se pominje motivacija zaposlenih, pojašnjavaju osnovni faktori zadovoljstva, načini merenja, mehanizmi poboljšanja zadovoljstva. I kao i obično kada se radi o temama koje su u tolikoj meri eksploatisane, ne postoji čarobna formula, ispravan pristup koji kao takav može jednostavno da se primeni u svakoj kompaniji i donese rezultat u vidu motivisanih zaposlenih. Postoje izbori koje svaki poslodavac pravi.
Prema opšte prihvaćenom mišljenju osnovni pokretač zadovoljstva zaposlenih je rukovodilac. Međutim, u vreme kada raste broj kompanija sa „agilnim“ strukturama, sa matričnim linijama odgovornosti i projektnim timovima, uloga rukovodioca postaje manje definisana. Primat preuzima kompanijska kultura, set pravila koje definišu kako se radi u organizaciji. Bez obzira na to šta odnosno ko je faktor motivisanosti zaposlenih, preduslov za pravi izbor pristupa ka motivisanju zaposlenih jeste razumevanje njihovih potreba. U tu svrhu od presudne važnosti je:
- poznavanje svojih zaposlenih,
- otvoren razgovor,
- poverenje i
- spremnost za povratnu informaciju.