Sređivanje prodavnice-da li ste spremni za novogodišnje praznike?

  Bliži nam se jedna od najvažnijih sezona u godini: Nova godina.   Da li ste pripremili u prodavnici sve što je potrebno za ovaj period?  

U jednom od prethodnih brojeva smo govorili o ulozi kategorija u asortimanu. Pominjali smo četiri osnovne kategorije: ciljnu kategoriju proizvoda, preferiranu, pogodnu i sezonsku. Tada smo pojasnili značaj svake od ovih kategorija i njenu ulogu u krajnjoj računici, profitu. Sezonska kategorija proizvoda u trgovinskoj radnji utiče na profit i promet (frekvenciju) kupaca. U ovoj kategoriji, posebno kada se radi o asortimanu vezanom za novogodišnje praznike, nalazi se mnogo artikala koji imaju impulsni karakter i koje treba izložiti na adekvatnim mestima.

  Šta ne smete zaboraviti

Kako ne biste zaboravili neku bitnu komponentu novogodišnjih potreba za vašu radnju trebalo bi povesti računa o sledećih 5 stavki: strategija za novogodišnje praznike i izbor asortimana, cene novogodišnjeg asortimana, promocije (akcije) i mesto izlaganja novogodišnjeg asortimana u trgovini. Uz sve ovo je obavezno dodati i važnost 'oblačenja' vaše trgovine u novogodišnje ruho, odnosno ukrašavanja.

  Deda Mrazovu kapu na glavu!

Prema nekim istraživanjima koja su rađena 2006. godine u malim trgovinskim radnjama u Bugarskoj i Rumuniji, 70% ispitanika (krajnjih kupaca) je izjavilo da ih je novogodišnja dekoracija podstakla (ili podsetila) da kupe neki od novogodišnjih artikala. Nakon tog prvog eksperimenta, zamolili su prodavačicu u radnji da nosi novogodišnju crveno-belu kapu. Kada su nakon toga intervjuisali kupce, 85% je izjavilo da ih je novogodišnja kapa podsetila da kupe neki od novogodišnjih proizvoda. Dakle: ukrasite vašu radnju i Deda Mrazovu kapu na glavu!

  MCB Blog - Trgovacki marketing   Dekoracija ne treba da ometa kupca

Ono što se obavezno mora naći kao dekoracija vaše radnje su novogodišnje svećice, girlande i ukrasi. Poželjno bi bilo da vaša radnja bude ukrašena i spolja i unutra. Spolja bi trebalo da postavite neke svetlosne ukrase, kao na primer svećice, a unutra girlande i ukrase. Vodite računa da ukrašavanje vaše radnje mora da omogući kupcima lako rukovanje robom. Znači, dekorisanje radnje ne bi trebalo da ometa kupca u kupovini I da ga onemogućava da uzme neki proizvod sa police. Smisao ukrašavanja je da enterijerom vaše prodavnice probudite potrošački mentalitet vaših kupaca koji je prisutan uoči ovakvih praznika. Takođe, ukrašavanjem i dobrim izlaganjem robe usmeravate pažnju kupaca na impulsne artikle koji vama donose dobar profit.

  MCB Blog - Trgovacki marketing2 IIi sve ili ništa

Jedan od saveta za ukrašavanje bi bio da koristite obode polica za girlande i ukrase, štok vrata, okvir prozora itd. Nikako nemojte 'siromašno' okititi vašu prodavnicu. Ovde važi pravilo da ako ćete postaviti samo jednu girlandu i nekoliko ukrasa, onda je bolje da ništa ni ne postavljate. Ukrašavanjem pokazujemo bogatstvo novogodišnjih praznika i kupac treba da ima osećaj punoće i raskoši kada kroči u vašu trgovinu.

  Šta uvrstiti u novogodišnju ponudu

Ne treba posebno isticati kako novogodišnji i Božićni artikli mogu da vam donesu dobar profit, te je potrebno detaljno razmisliti o tome koje artikle treba da imate u svojoj ponudi. S obzirom na to da se male trgovinske radnje bore sa nedostatkom prostora i velikim brojem artikala, ovde je važno istaci koliko je neophodna optimizacija asortimana upravo za ovakve momente kada je potrebno dodatno uvrstiti u ponudu male trgovinske radnje minimalno 20 novih artikala i istaći ih na vidnim mestima.

 

Savet bi bio da krenete od svake kategorije namirnica i da razmislite šta je to što bi trebalo da ponudite svojim kupcima. Ovde novogodišnje i božićne artikle delimo na dve grupe: one koji se prodaju samo za novogodišnje praznike i one koji se prodaju tokom cele godine. Na primer, prašak za pecivo, vanilin šećer, kvasac, povrće za rusku salatu, suvo voće i slični proizvodi se prodaju tokom cele godine, ali teško da možemo zamisliti ijedno domaćinstvo koje neće ove proizvode kupiti uoči predstojećih praznika. Drugi deo artikala ili druga vrsta artikala koja vam je potrebna su oni usko vezani za novogodišnje i božićne praznike, kao što su na primer čokoladni Deda Mrazovi, novogodišnje girlande i dekoracija i slično. Takođe, imajte na umu da jedan deo asortimana može zatrebati vašim kupcima za ispunjenje “hitnih” potreba: ženske najlon čarape, šampanjac, piće za poklon i slično.

   Cenovno pozicioniranje

Što se tiče cenovnog pozicioniranja novogodišnjih artikala savet bi bio da nikako ne budete skuplji od konkurencije. Vodite računa o reklamama i proizvodima koji se nalaze na reklamama, jer one formiraju mišljenje mnogih potrošača šta je skupo, a šta je jeftino. Većina potrošača će zapamtiti cene nekih artikala, posebno onih koji će se u ovom periodu non-stop reklamirati i ne bi bilo dobro da vašu prodavnicu ocene kao 'skupu' samo zato što ste skuplji za tih nekoliko artikala koji kreiraju cenovnu percepciju potrošača.

  Neka zaposleni podstaknu impulsivnu kupovinu

Vrlo često smo govorili o tome koliko je izlaganje robe važan činilac u trgovini i koliko o tome treba voditi računa. Novogodišnji asortiman slobodno možete izložiti i na ulazu u prodavnicu, ukoliko vam to dozvoljavaju vremenski uslovi ili i sam objekat u kome se nalazi radnja (postojanje eventualne nadstrešnice, uvučen deo itd). U samoj prodavnici novogodišnje artikle obavezno izložite na najfrekventnijim mestima, pored kase i na svim onim lokacijama gde će ih kupci sigurno videti. Želimo da podstaknemo impulsivnu kupovinu i samim tim nam trebaju najbolje lokacije u radnji. Na primer: Čokoladne Deda Mrazove obavezno izložite uz kasu, zatim nabavite konfete i izložite ih pored kase, zatim kažite kasirki da svakom kupcu skrene pažnju da ste dobili vrlo jeftine konfete i videćete koliko je jednostavno podstaći impulsnu kupovinu kod većine kupaca. Vaši zaposleni mogu mnogo da vam pomognu u prodaji jednostavnim preporučivanjem proizvoda ili podsećanjem kupaca šta sve imate u asortimanu. Možete otići i korak dalje i u dogovoru sa nekom pekarom ponuditi kupcima poručivanje božićnog kolača ili slično.

 

Želim vam dobru prodaju u predstojećoj novogodišnjoj sezoni! Takođe, želim vam puno zdravlja, sreće i profesionalnih uspeha u novoj 2013. godini. Od srca vam želim da unapredite vaše poslovanje I da se izborite za opstanak malih trgovina koje su bitan činilac naše privrede. Nadam se da ćete i u 2013. godini pronaći korisne savete na ovim stranicama.

  Autor teksta je Biljana Mašić, rukovodilac za odnose sa trgovinama METRO C&C. Tekst je preuzet iz časopisa Progressive, uz odobrenje časopisa i Autora.