TPM – Total Productive Maintenance, Nemanja Nikolić, konsultant, Kaizen Institut Srbija

Nemanja Nikolić je konsultant u Kaizen Institutu Srbija i nam objašnjava sa kojim se izazovima preduzeće danas može susresti i koji nivo performansi i kvaliteta svojih proizvoda mora postići da bi ono opstalo na tržištu.

[caption id="attachment_25386" align="aligncenter" width="779"]NEMANJA NIKOLIĆ, KONSULTANT, KAIZEN INSTITUT SRBIJA NEMANJA NIKOLIĆ, KONSULTANT, KAIZEN INSTITUT SRBIJA[/caption]

Poznato je da na tržištu opstaju samo najbolji a ne najjači, odnosno,  opstaje samo onaj ko poseduje sposobnost stalnog i brzog prilagođavanja uslovima, koji se stalno menjaju. Poslednjih godina izuzetno su porasle performanse i sposobnosti preduzeća, bolnica i javnih uprava, a kako su korisnici već postali naviknuti na to, podrazumevaju izuzetan kvalitet i očekuju ispunjenje njihovih želja; pri tom, voljni su da plate samo cene koje su povoljnije od konkurentskih.

Visok stepen automatizacije karakteriše većinu proizvodnih pogona, zdravstvenih ustanova i javnih uprava. Na proizvodne troškove, kvalitet procesa i kvalitet proizvoda odlučujuće utiču sama proizvodna postrojenja i oprema, odnosno načini njihove upotrebe. Nova merila za konkurentnost nastala su tako što je otkriven potencijal koji se nalazi iza ove jednostavne činjenice i koji je preko različitih stanica razvijen u vrlo efektivan koncept. Jedno proizvodno preduzeće mora da ima više od jednog koncepta da bi ostalo konkurentno i da bi postiglo i održalo maksimalnu efikasnost svojih proizvodnih postrojenja i opreme.

Tradicionalno održavanje koje se zasniva na „tejlorističkom“ načinu razmišljanja ne može da ispuni ovaj zahtev, jer se fokusira na tehnički stepen iskorišćenja proizvodnih postrojenja i opreme. Kroz tehnički stepen iskorišćenja proizvodnih postrojenja i opreme proteže se potencijal poboljšanja, između ostalog, kroz redukovanje vremena podešavanja i uređenja, skraćenje vremena zastoja, optimizaciju sigurnosti procesa, standardizaciju mašinskih sklopova i poboljšanje mogućnosti održavanja proizvodnih postrojenja i opreme. Jasno je da se koncept za maksimalnu efikasnost proizvodnih postrojenja, operacionih sala i skenera zasniva na jedinstvenom posmatranju, koje istražuje celokupan sistem čovekovog okruženja – proizvodno postrojenje i oprema, i čini korisnim potencijale koji se tu skrivaju. Voz u tom smeru je odavno u pokretu, ali za mnoga preduzeća i organizacije on je već prošao. Uskakanje u njega, to je pitanje preživljavanja.

Total Productive Maintenance je filozofija održavanja koja zahteva učešće ukupne radne snage, uključuje sposobnosti svih zaposlenih i fokusira se na poboljšanje ukupne efikasnosti objekata eliminacijom gubitaka vremena i resursa. TPM je koncept koji se najlakše primenjuje u proizvodnom pogonu i može da se smatra za medicinsku nauku mašina. To je program za održavanje koji uključuje novodefinisani koncept za održavanje postrojenja i opreme i čiji je cilj da se značajno poveća proizvodnja, a istovremeno i da se podignu moral zaposlenih i nivo zadovoljstva poslom.

TPM koncept omogućuje optimalno korišćenje proizvodnih postrojenja, pri čemu se stanje postojećih postrojenja kontinuirano dovodi na kvalitativno viši nivo, primenom svih raspoloživih resursa. Polazna tačka za stremljenja u okviru totalnog održavanja proizvodnosti je želja za kontinualnim poboljšanjem kvaliteta i produktivnosti, a zasniva se na zamisli “Zero Defect – Six Sigma koncept” i “Zero Breakdown – nula zastoja”. Implementacija TPM programa stvara zajedničku odgovornost za opremu koja podstiče veću uključenost radnika u proizvodnji. U pravom okruženju to može biti veoma efikasno u poboljšanju produktivnosti (povećanje raspoloživog vremena za proizvodnju, smanjujući vreme ciklusa, i otklanjanja nedostataka).

TPM stavlja u fokus održavanje, kao neophodan i suštinski važan segment proizvodnje, i ono se više ne tretira kao neprofitna aktivnost. Vreme zastoja koje je potrebno za održavanje uračunato je kao deo dana predviđen za proizvodnju i, u nekim slučajevima, kao sastavni deo proizvodnog procesa. Ključno je da se obezbedi hitno i neplanirano održavanje na minimumu. Ovaj koncept ogleda se u uključivanju operatera u održavanje sopstvene opreme i potencira proaktivno i preventivno održavanje, koje će da postavi osnovu za poboljšanje proizvodnje (manje kvarova, zaustavljanja i defekata).

Kaizen Institut Srbija posluje kao članica Kaizen Institute Consulting Grupe i omogućava kompanijama da dostignu poslovnu izvrsnost kroz program raznih obuka i konsalting aktivnosti. Obuke se rade po sertifikovanom programu Kaizen Institute Consulting Grupe, a trening TPM sastavni je deo Kaizen Practicioner nivoa Kaizen Akademije.

Konsalting usluge baziraju se na uspostavljanju Kaizen sistema poslovanja i to primenom mnogobrojnih alata za transformaciju poslovanja kompanije i usmeravanje iste na Kaizen put. Sa više od 10.000 projekata, Kaizen Institut donosi najbolje svetske prakse na naše prostore i daje mogućnost za napredak svim kompanijama koje žele da poboljšaju svoje poslovanje u vidu kontinuiranih poboljšanja QCD-a (Quality, Cost, Delivery).

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.