"UVEK IMAJTE PLAN B!", Boran Karim, CFO TEKO MINING
Tekst je preuzet iz Controlling magazina broj 16.
U životu je uvek potreban plan, bilo da se radi o privatnim ili poslovnim poduhvatima. Bez dobrog plana, ne možemo se nadati dobrom rezultatu.
Da bismo napravili dobar plan ili budžet u kompaniji, potrebno je da prethodno obavimo širok krug konsultacija s relevantnim sektorima, kao i sa samim akcionarima, odnosno vlasnicima, kako bi bio dogovoren strateški pravac. Ono što sledi iza toga jeste konkretizacija dogovorenog u vidu pripremanja prve verzije godišnjeg plana ili budžeta, gde mi konkretno budžetiramo na nivou radne jedinice (RJ) u okviru sistema. Primenjuje se takozvani bottom-up pristup.
- Svaka radna jedinica je praktično firma za sebe i od „direktora firme”, tj. rukovodioca RJ, dobijamo planirane podatke o proizvodnji ili prodaji, kao i troškove koji će nastati u predmetnom periodu.
- Zadatak službe finansija je da dobijene podatke konsoliduje i tako formira verzije na nivou pojedinačnih RJ, ali i na nivou cele grupe.
- Tako dobijenu prvu verziju plana sagledava top menadžment preduzeća i nakon sagledavanja ona se prezentuje vlasnicima. Prilikom te prezentacije se onda dobija takozvani top-down, koji se reflektuje kroz direktna očekivanja vlasnika od pojedinih RJ u sistemu, te sam plan može pretrpeti korekcije i predloženi budžeti mogu biti uvećani kako bi sve bilo na nivou ambicija i neophodnog projektovanog rasta kompanije.
- pesimistična,
- realna i
- optimistična
- zato što se dobro i efikasno planira i
- zato što se resursi optimalno koriste.