Isprazni svoju šolju... i pokazaću ti zen! (ZEN PREZENTACIJA) - Bojana Pejčić (Direktor konsaltinga), Menadžment Centar Beograd

Bojana Pejčić

Nanin, japanski učitelj iz doba Meiđi (1868 – 1912), primio je univerzitetskog profesora koji je došao da čuje nešto o zenu. Nanin je poslužio čaj i on je šolju svoga gosta napunio do vrha, a onda je nastavio da sipa. Profesor je posmatrao kako se šolja preliva i naposletku više nije mogao da se suzdrži. „Prepuna je. Više ne može da stane u nju!“. „Baš kao i ova šolja“ reče Nanin, „i ti si ispunjen sopstvenim mislima i sudovima. Kako mogu da ti pokažem zen, ako prvo ne isprazniš svoju šolju?“

Ovo je priča sa kojom započinjem svaki svoj trening na temu “Zen prezentacija”. Svi polaznici mojih treninga dolaze iz različitih kompanija i imaju različito iskustvo kada je reč o prezentacijama. Ukoliko zaista želimo da usvojimo ovaj fantastičan pristup prezentacijama, neophodno je da prvo “ispraznimo svoje šolje”, baš kao u ovoj zen priči.

Kao profesionalni trener i konsultant stalno sam u situaciji da prezentujem i prezentacije su deo moje poslovne svakodnevnice. Odlično znam i razumem koliko je izazovno da se pripremi jedna prezentacija, a da ne govorim o tome koliko je izazovno stati ispred grupe ljudi i preneti im ključne poruke.

Kada postavim pitanje svojim polaznicima: „Da li volite da prezentujete?“, obično čujem odlučne odgovore: „NE! To je ogroman stres! Ne volim kad su sve oči usmerene ka meni. Neprijatno mi je i jedva čekam da se prezentacija završi“.

U potpunosti razumem učesnike. Kada sam prvi put stala ispred deset menadžera da održim svoju prvu obuku, „odsekle su mi se noge“. S druge strane, kada sam nakon obuke dobila prosečnu ocenu 5,0 sa odličnim komentarima, shvatila sam da nema razloga da više ikada sumnjam u sebe. Od tog trenutka uživam u svojim prezentacijama. Prezentacija je jedan doživljaj i prilika da prenesete ljudima svoje ideje, emocije i iskustva iz određene oblasti i one najvažnije, ključne poruke.

Prisustvovala sam mnogim prezentacijama. Neke su bile zaista sjajne, kada govornik prosto očara publiku, ima fantastičnu priču i vrlo efektne slajdove. Na žalost, većina prezentacija koje sam gledala bile su upravo suprotne. Govornici koji jedva čekaju da napuste scenu, koji ne komuniciraju sa publikom, a o slajdovima da i ne govorim. Gomila nabrajanja i bulet pointa u Power Pointu koji nemaju nikakvu svrhu sem da u potpunosti unište pažnju publike koja je odvojila vreme za vas. Kada na taj način prezentujemo, znate šta se događa sa publikom? Publika spava. Možda je fizički prisutna, ali verujte da u potpunosti odbija da čuje o čemu vi zapravo govorite. Vi onda gubite ono zbog čega ste zapravo došli, a to je da prenesete svoje poruke.

Pa, kako da naša prezentacija bude savršena? Jednostavno, samo je potrebno da se prate principi Zen prezentacije o kojima ću govoriti u ovom tekstu. Tvorac Zen prezentacija je Garr Raynolds (www.garrreynolds.com), čovek koji je pronašao vezu između zena i poslovnih prezentacija. U nastavku možete da vidite nekoliko primera, „pre“ i „posle“, koji su opisani u njegovoj knjizi „Presentation zen“.

BeFunky Collage

Do savršene prezentacije moguće je da se dođe uz pomoć tri koraka, odnosno Zen principa:

  1. Priprema (Restraint)
  2. Dizajn (Simplicity)
  3. Prezentovanje (Naturalness).

1.PRIPREMA

U fazi pripreme dominantan je princip „Obuzdaj se“. Ovaj korak zahteva da odvojimo važno od nevažnog. Mnogi u startu naprave kobnu grešku i uključe u proces sve informacije koje im padnu na pamet i misle: “Ma ne bi bilo loše da im ispričam još i ovo.“ Hm... pa razmislite. Kada se prejedete, obično vam bude muka. Isto tako, ukoliko damo previše informacija svojoj publici i ona će slično da se oseća. Publika je najvažnija i ne propustite priliku da joj se dopadnete, a dopašćete joj se ukoliko imate jasnu priču i strukturu. Priču možete da organizujete uz pomoć storyboarda, koji je uvek sastavni deo moje pripreme.

2.DIZAJN

Nakon što smo napravili storyboard, sedamo za računar i u PowerPoint-u dizajniramo slajdove. Tu se često prave greške. Govornik stavlja gomilu informacija na slajd „da mu se nađe“, odnosno da mu služe kao podsetnik. Slajdovi često sadrže gomilu nepotrebne dekoracije, nekvalitetne slike, logo kompanije na nekoliko mesta, previše teksta... U ovakvim situacijama publika čita sa slajda i ne sluša govornika, ili se u potpunosti isključi i razmišlja o nečemu drugom. Imajte na umu da su slajdovi tu samo da bi podržali vašu priču. I zato, ukoliko želite da imate zaista efektne slajdove, napravite ih tako da budu jednostavni. Dakle, naš sledeći princip koji poštujemo jeste jednostavnost. Moji slajdovi najčešće sadrže poruku i efektnu fotografiju i nemam nikakvu sumnju da će publika u potpunosti da me prati, a vrlo često dobijem i pitanje: „Kako si napravila tako efektne slajdove?“.

2

3.PREZENTOVANJE

Treći korak je prezentovanje i ovde se oslanjamo na princip prirodnosti. Da, znam, mnogi će za vrhunskog prezentera reći „On je jednostavno talentovan“, ili „Njemu je to urođeno“. Verujte mi, dobar prezenter se ne rađa, dobar prezenter se postaje vežbom. Kada gledate bilo koju prezentaciju čuvenog Steve Jobsa pomislićete upravo ovo o čemu sam govorila. Razlog zašto je on zapamćen kao najbolji prezenter u poslovnom svetu je vežba, kako bi na kraju sve to izgledalo nonšalantno i prirodno. Svaki umetnik vežba svoju tehniku da bi je doveo do savršenstva. I prezentacija je umetnost, jer učite kako da dominirate scenom, osvojite svoju publiku i napravite od tih dvadesetak minuta događaj koji će da se pamti. Ono što je važno jeste da budete u potpunosti u tom trenutku, što znači da morate da se fokusirate na „ovde“ i „sada“, i nemojte da se plašite da iskažete svoje oduševljenje određenom temom. Ukoliko vi niste oduševljeni svojom temom, zašto bi publika bila?

I verujte, nema lepšeg osećaja za vas kao govornika kada vidite da ste zaista uspeli! A videćete to po pogledima publike. Prezentacija je najlepši deo poslovnog sveta. To je vaš trenutak, prilika da vas ljudi čuju i da podelite sa njima svoje ideje. Nemojte se plašiti, već uživajte u tome.

Ovo su samo neke od tema o kojima govorimo na Akademiji Zen prezentacije. Akademija Zen prezentacije sastoji se od četiri treninga:

  1. Zen prezentacije
  2. Priprema
  3. Dizajn
  4. Prezentovanje.

Na Akademiji detaljno prolazimo kroz sve principe Zen prezentacije i polaznici su na kraju Akademije u potpunosti obučeni da prezentuju na zanimljiv, jasan, vizuelan i prirodan način. Vidimo se na Zen akademiji.