NAUČI KAD DA STANEŠ - Overprocessing u Kaizenu

Analizirajte zahteve korisnika kako biste odredili optimalan stepen obrade. Ne gubite klijente zbog nedovoljne ispunjenosti njihovih zahteva, ali i ne stvarajte sebi trošak neodgovarajućom obradom. Overprocesing 1 Gubici koji se javljaju neodgovarajućom obradom obuhvataju sve što je dizajnirano na način da koristi više resursa nego što je zaista potrebno. Resursi mogu biti prostor, energija, ljudi, a najjednostavnija ilustracija neodgovarajuće obrade je razbijanje oraha hidrauličnom presom. Overprocesing2 Ova vrsta gubitaka je najteža za razumevanje i uočavanje baš iz razloga što su najčešći uzroci nedostatak razumevanja korisnikovih potreba. Neki od primera neodgovarajuće obrade su mašine koje rade sporije ili brže od potrebne brzine, oprema koja koristi više energije nego što je potrebno, bušenje rupa koje se može izvesti jednostavnim probadanjem, svaki suvišan rad kao što je kopiranje informacija, višestruko čišćenje istih površina, ili jednostavno obavljanje aktivnosti jedino iz razloga što je do tog trenutka to bila praksa. Troškovi koje izaziva ova vrsta gubitaka mogu se meriti posmatranjem direktnih troškova ljudi, energije, prostora, materijala i opreme koja je upotrebljena za obavljanje neodgovarajuće obrade. Uzrok troškova koji se javljaju se svode na činjenicu da ljudi i mašine ne dodaju vrednost na najefikasniji mogući način. Eliminisanjem gubitaka neadekvatne obrade direktno utičemo na povećanje produktivnosti. Šta uzrokuje gubitke neadekvatne obrade:
  • Najčešći uzrok su nejasni zahtevi korisnika. Često kompanije nisu u mogućnosti da tačno identifikuju zahteve korisnika i šta oni tačno žele, pa kao rezultat toga rade stvari na proizvodu koje ne zanimaju korisnika,
  • Previše komplikovan dizajn često vodi do ove vrste gubitaka. Često se dizajniraju proizvodi koji su previše kompleksni u odnosu na zahteve korisnika što znači da će kompanija izgubiti ogromnu količinu vremena i ostalih resursa na stvari koje korisnik neće platiti,
  • Nedostatak komunikacije, interne i eksterne, vodi do nedostatka informacija koje dolaze do operatera o tome šta je zahtevano, a šta ne. Ovako operateri ne mogu da spoznaju koji je optimalni način obrade pa često vrše neodgovarajuću obradu što opet vodi do gubitaka.
  Kako se boriti protiv gubitaka neadekvatne obrade: Overprocesing3
  • Osnovna stvar koju možemo uraditi je jednostavno stati. Drugim rečima, jednom kada prepoznamo ovu vrstu gubitaka treba prestati sa takvim radom. Ova tehnika ne zvuči kao revolucionarno rešenje, ali može uštedeti kompanijama mnogo vremena i novca,
  • Analiza toka vrednosti (Value Stream Design) i detaljna mapa procesa doprinose identifikaciji i eliminisanju nepotrebnih koraka u izvršavanju aktivnosti procesa i predstavljaju veoma delotvoran alat koji primenjuje veliki broj kompanija. Za ovu analizu nije potreban skupoceni software, dovoljan je papir, olovka i neko ko izvrsno poznaje proces kako bi se analiza izvršila što detaljnije i bolje,
  • Kao što smo već rekli, razumevanje potreba korisnika je ključno za eliminaciju ovog tipa gubitaka. Kompanije moraju naći način da prepoznaju zahteve korisnika. Neke kompanije vrše detaljna istraživanja, dok druge, koje imaju dobre radne odnose sa korisnicima, jednostavno ih pitaju koje su zaista vrednosti koje očekuju od proizvoda i koje su spremni da plate,
  • Napredniji Lean alati koji se koriste su 3P – Production Prepatation Process i Inženjering vrednosti koji se takođe mogu koristiti za smanjivanje i eliminisanje ove vrste gubitaka.
U slučaju da želite da proširite Vaše znanje o ovoj temi posetite sajt www.rs.kaizen.com gde možete videti primere uspešne primene Kaizen alata. U odeljku „Izdavaštvo“ postoji spisak knjiga u kojima je predstavljeno dugogodišnje iskustvo različitih autora iz oblasti Kaizena. Uskoro će u izadavaštvu Kaizen Instituta Srbija biti objavljeni prevodi knjiga „Kaizen: ključ japanskog konkurentskog uspeha“ i „Gemba Kaizen“ autora Masaaki Imai-a, najvećeg gurua i pionira Kaizena. 敬具