Negativne paradigme i promene

Ukoliko izuzmeno odluku rukovodstva za koju smatramo da je doneta i podržana, postoji samo jedna važna prepreka koju treba savladat - paradigme i otpor prema promenama Prvi Njutnov zakon, odnosno zakon inercije glasi: “Svako telo teži da ostane u relativnom stanju mirovanja ili ravnomernog pravolinijskog kretanja sve dok ga delovanje ili dejstvo nekog drugog tela  ne prisili da to stanje promeni.” Baš tako i mi želimo da sačuvamo stanje u kome se nalazimo, želimo da ostanemo u stanju “ćuti može da bude i gore”, želimo da radimo kako smo navikli jer „tako nam je lakše“ odnosno čini nam se da je tako lakše… Šta se zapravo postavlja pred nama, Lean menadžerima kao izazov? Naučiti tehnike i primeniti ih ili izboriti se sa paradigmama kod svakog pojedinca naše kompanije i doći do nivoa da svaki zaposleni želi da promeni način na koji radi. Evo nekih paradigmi sa kojima se svakodnevno srećemo: ■ „Zašto menjati? I ovako je dobro…“ ■  „Naš posao je specifičan…“ ■  „Mi smo se snalazili I bez toga do sada…“ ■  „Mi nikada tako nešto nismo radili…“ ■  „Ne, to smo već i sami pokušali…“ ■  „Mi nemamo vremena za to…“ ■  „To košta isuviše…“ ■  „Rukovodioci to nikada neće prihvatiti…“ ■  „Dobra zamisao, ali mi se čini teško ostvarljivom…“ ■  „A šta da radimo sa sistemom koji već imamo?…“ ■  „Je li potpuno sigurno da bi uspelo?“ ■  „Imate pravo ali…“   Svakako je promena načina razmišljanja, uverenja i ponašanja kod zaposlenih glavni zadatak Lean menadžera. Ovo je dugotrajan proces i zahteva multidisciplinarnost Lean menadžera kao i mnogo energije, truda, znanja, individualnog ali i grupnog pristupa zaposlenima. Ali jedno je sigurno – višestruko se isplati.   paradigme1   Postojanje paradigmi ima dobru stranu zato što obezbeđuje stabilnost procesa, ali se nameće problem kada se izvrši poboljšanje procesa. Promena koju poboljšanje donosi nailazi na otpor zbog ustaljenih načina razmišljanja. Kako bismo dokazali da smo svi robovi ovog fenomena, zajedno ćemo proći kroz veoma zanimljiv primer. paradigme2 Da bismo uticali na neki od ovih segmenata koji određuju ličnost u odnosu na sistem, moramo targetirati segmente koji se nalaze iznad u piramidalnom poretku. Najteže je naravno uticati na promenu identiteta neke ličnosti. U slučaju da želite da proširite Vaše znanje o ovoj temi posetite sajt www.rs.kaizen.com gde možete videti primere uspešne primene Kaizen alata. U odeljku „Izdavaštvo“ postoji spisak knjiga u kojima je predstavljeno dugogodišnje iskustvo različitih autora iz oblasti Kaizena. Uskoro će u izadavaštvu Kaizen Instituta Srbija biti objavljeni prevodi knjiga „Kaizen: ključ japanskog konkurentskog uspeha“ i „Gemba Kaizen“ autora Masaaki Imai-a, najvećeg gurua i pionira Kaizena. 敬具