Potrošač sam tim se dičim

  Priča iz skorije istorije

Svi smo primetili da se ponašanje potrošača veoma promenilo u poslednjih 25 godina, ali ove promene se ne mogu kvalifikovati kao brze niti je lako odrediti šta ih je pokrenulo.

Veruje se da je neki početak ovih promena bio sa uvodjenjem US Consumer Bill of Rights (u slobodnom prevodu Američka garancija prava potrošača).

1962. godine tadašnji predsednik SAD Džon F. Kenedi je održao poznati govor u Američkom Kongresu u kojem je naveo četiri osnovna prava potrošača, kasnije uobličena u US Consumer Bill of Rights:

1. Pravo na sigurnost (ispravnost proizvoda) – da potrošači budu zaštićeni od proizvoda koji su opasni po život ili zdravlje

2. Pravo na izbor – da se potrošaču osigura, gde god je to moguće, izbor proizvoda i usluga po konkurentnim cenama. U industrijama gde nema velike konkurencije, da se obezbedi zadovoljavajući kvalitet i usluga po povoljnoj ceni.

3. Pravo na informaciju – da potrošači budu zaštićeni od prevare i obmanjujućih informacija, reklama, etiketa i tome sličnih aktivnosti. Da im se obezbede tačne i precizne informacije potrebne za pravilan izbor.

3. Pravo da se čuje glas potrošača – da se obezbedi da interes potrošača bude zaštićen kroz državne institucije

 

Pre ovoga, potrošači nisu imali nikakva prava niti osnove da se žale ukoliko je proizvod neispravan ili ako su oglasne poruke neistinite ili obmanjujuće.

  Da li vam ovo zvuči poznato?!

Kenedi je prepoznao potrošače kao važnu ekonomsku grupu koja nije bila organizovana niti se njeno mišljenje negde čulo. Kod nas se takav još nije rodio.

Trinaest godina kasnije Precednik Džerald Ford dodao je i Pravo na edukaciju potrošača jer se jedino dobro obavešten potrošač ne može lako prevariti ili obmanuti. E ovaj je baš preterao!

Po prvi put potrošač je bio upoznat da ima pravo na izbor i da mu to država garantuje.

Međutim, poslednjih godina potrošač se suočava sa ogromnim izborom proizvoda što izazvia tzv. ’’Potrošačku vrtoglavicu’’ i što potrošača čini veoma nervoznim tako da se nekada radije opredeljuje da ne kupi ništa nego da napravi pogrešan izbor.

Eto, naravoučenije je da od mnogo izbora i  prava boli glava!